رینگ چهارم اصفهان در بن‌بست؛ آیا آینده ترافیکی شهر در خطر است؟

نوسازی 14 کیلومتری رینگ چهارم اصفهان به پایان رسیده اما ساخت‌وسازهای چندطبقه در حاشیه مسیر، مسیر توسعه این پروژه را در بن‌بست قرار داده است.

رینگ چهارم اصفهان در بن‌بست؛ آیا آینده ترافیکی شهر در خطر است؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، عباس حاج‌رسولی‌ها در چهلمین نشست مشترک مجمع نمایندگان و شورای شهر اصفهان با اشاره به پروژه رینگ چهارم گفت: نوسازی کامل 14 کیلومتر از این مسیر به پایان رسیده است. اکنون با ساخت‌وسازهای چندطبقه در حاشیه این محدوده مواجهیم و لازم است هر تصمیمی با دقت و آینده‌نگری گرفته شود تا شهر در آینده دچار دوگانگی مدیریتی و گره‌های ترافیکی نشود.

وی در ادامه افزود:ادامه رینگ باید از ذوب‌آهن تا جلفا امتداد یابد. طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که ارزش آفرینی بلندمدت برای شهر داشته باشد. یک محور مستقیم و استاندارد، به مراتب کارآمدتر و پایدارتر از مسیرهای پرپیچ و خم و انحراف‌های غیرضروری است.

اولویت مصالح عمومی بر منافع شخصی

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان با تأکید بر شفافیت پروژه تصریح کرد:در این محدوده، هیچ منفعت شخصی یا زمین خاصی مطرح نیست. تصمیم‌ها تنها باید بر پایه مصالح عمومی شهر باشد. حتی اگر در این مسیر، چند هزار متر ساخت‌وساز دچار تغییر شود، در مقابل ایجاد یک رینگ اصولی و پایدار، ارزش ناچیزی دارد.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اهمیت سرعت و ایمنی هشدار داد:هر انحراف غیرضروری می‌تواند جریان حرکت را مختل کند، سرعت را کاهش دهد و احتمال تصادفات را افزایش دهد. در حالی که هدف اصلی این پروژه، روان‌سازی ترافیک و افزایش ایمنی است.

لزوم تعیین تکلیف اراضی راه‌آهن

وی با اشاره به یک موضوع کلیدی گفت:تعیین تکلیف عبور مسیر از اراضی راه‌آهن نباید بیشتر به تأخیر بیفتد. باید حداکثر تا سال آینده و در دوره ششم مدیریت شهری، این موضوع نهایی شود تا از بلاتکلیفی خارج شده و روند آزادسازی زمین‌های مورد نیاز آغاز گردد.

این مقام شهری ادامه داد:پس از عبور از اراضی راه‌آهن، رینگ وارد زمین‌های ارتش می‌شود. تعاملات برای این بخش در جریان است تا مسیر تا محدوده ذوب‌آهن ادامه یابد و امکان تکمیل بخش‌های شرقی و جنوبی با همکاری دستگاه‌های مربوطه فراهم شود.

پذیرش مسئولیت توسط شهرداری علیرغم تکلیف قانونی دیگران

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به حیطه قانونی پروژه اظهار داشت:اگرچه اجرای این پروژه به طور قانونی بر عهده شهرداری نیست و در حوزه وزارت راه و شهرسازی تعریف شده، اما شهرداری اصفهان به دلیل اهمیت ترافیکی و نقش حیاتی آن برای آینده شهر، مسئولیت اجرا را پذیرفته است.

مدل اجرایی نوآورانه برای بخش غربی

وی در بخش دیگری از سخنانش به قسمت غربی رینگ اشاره کرد و گفت:برای محدوده خمینی‌شهر و درچه، یک مدل اجرایی مشخص طراحی شده که بر پایه راه‌اندازی یک شرکت مشترک و ایجاد درآمد پایدار است تا پروژه بدون توقف پیش برود. این دو شهر به تنهایی توان مالی اجرا را ندارند، اما این سازوکار جدید، امکان پیشرفت بدون فشار مالی سنگین را فراهم می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر با اشاره به بخش شرقی گفت:مسیر اکنون به اراضی راه‌آهن رسیده است و باید مستقیماً از این محدوده عبور کند. همان‌گونه که در تملک زمین‌های مردمی تعامل وجود داشت، در این بخش نیز آمادگی برای یک توافق منطقی و کارشناسی شده داریم.

رد گزینه‌های نامناسب و پافشاری بر مسیر مستقیم

حاج‌رسولی‌ها در پایان با قاطعیت تأکید کرد:دو گزینه پیشنهادی فعلی برای عبور از اراضی راه‌آهن، که شامل قوس‌ها و پیچ‌های غیرضروری است، به دلایلی مانند اتلاف وقت، افزایش احتمال تصادفات و کاهش کیفیت بهره‌برداری، قابل قبول نیست. رینگ چهارم باید کاملاً مستقیم عبور کند. پافشاری مدیریت شهری بر اجرای مسیر مستقیم جدی است و مدیریت استان باید برای حل این موضوع ورود کند. این زمین‌ها متعلق به اصفهان است و آینده شهر حکم می‌کند که رینگ چهارم بدون انحراف و مطابق اصول فنی تکمیل شود.

بحران آب و هوا در صدر اولویت‌های اصفهان؛ خشکی زاینده رود بیش از 5 میلیون نفر را در معرض خطر قرار می‌دهد

در ادامه این جلسه، مجید نادری‌الاصلی، رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: طی چهار سال گذشته، برگزاری منظم نشست‌های مشترک شوراهای شهرستان‌ها با شورای استان و مرکز استان، به یک الگوی نوین و بسیار اثرگذار در مدیریت شورایی استان اصفهان تبدیل شده است. این جلسات با اجماع و همراهی رؤسای شوراهای شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود:هدف اصلی ما از تشکیل این نشست‌ها، ایجاد هم‌افزایی فکری و تقویت ارتباطات است تا مسائل و مطالبات شهرستان‌ها به‌طور مستقیم با مدیران ارشد استان مطرح شود. خوشبختانه حضور مستمر معاونان استاندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، این فرصت ارزشمند را به خوبی فراهم کرده و بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی اعضای شوراها دریافت کرده‌یم.

نادری‌الاصلی با اشاره به جایگاه ویژه استان اصفهان تصریح کرد:هر موفقیتی برای شهر اصفهان، افتخاری برای کل استان محسوب می‌شود. گزارش‌های عملکرد مدیریت شهری، علیرغم همه فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های مالی، قابل قبول و امیدوارکننده است. با این حال، باید مسائل کلان و چالش‌های اساسی استان با جدیت بیشتری پیگیری شود.

زنگ خطر آب و هوای اصفهان به صدا درآمد
رئیس شورای اسلامی شهرستان اصفهان مهم‌ترین دغدغه کنونی را مسائل زیست‌محیطی عنوان کرد و هشدار داد:آلودگی هوا به یک بحران جدی در اصفهان تبدیل شده و آمارها، این استان را در زمره مناطق با نرخ بالای مرگ‌ومیر مرتبط با آلودگی قرار می‌دهد. این موضوع یک زنگ خطر جدی برای سلامت عمومی جامعه است.

وی در ادامه به بحران حیاتی‌تر آب پرداخت و گفت:خشکی زاینده‌رود و احتمال قطعی آب شرب برای جمعیت 5.5 میلیونی استان، وضعیتی بسیار خطرناک است. سیستم توزیع آب شرب در استان به صورت رینگی و کاملاً وابسته به این رودخانه است. زاینده‌رود که همواره رودی زنده و جاری بوده، امروز به دلیل برداشت‌های بیش از حد و تحمیل مصارف جدید با تهدیدی بی‌سابقه مواجه شده است.

ریشه‌یابی یک قرارداد بحث‌برانگیز تاریخی

نادری‌الاصلی به ریشه تاریخی بخشی از این بحران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:یکی از عوامل اصلی وضعیت کنونی، مربوط به سال 1378 و واگذاری بیش از 70 میلیون مترمکعب آب اصفهان به استان یزد است. این واگذاری با شرط احداث پروژه‌هایی مانند سد سوم کوهرنگ صورت گرفت، اما با وجود حفر تونل، سد مربوطه هرگز ساخته نشد و تعهد به طور کامل عملیاتی نگردید.

ظرفیت شوراها در ایجاد امید و مشارکت

وی در پایان با تأکید بر نقش اجتماعی مردم اصفهان گفت:شوراها به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، ظرفیت بالایی برای تزریق امید و نشاط اجتماعی و تشویق به مشارکت حداکثری در عرصه‌هایی مانند انتخابات دارند. این ظرفیت باید به‌درستی تقویت و به عنوان یک الگو معرفی شود.

 

انتهای پیام /170

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
قاب مادر و دختری میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم‌خانی و دخترشان رومی