چین با موفقیت پرواز آزمایشی جنگنده نسل ششمی رادارگریز J-36 را انجام داد و پیام راهبردی خود برای تسلط بر آسمان اقیانوس هند را به جهانیان ارسال کرد.
به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، سومین نمونه از جنگنده نسل ششمی جدید چین با نام J-۳۶ پنجشنبه ۲۵ دسامبر ۲۰۲۵، با موفقیت پرواز آزمایشی انجام داده است. این جنگنده رادارگریز بدون دُم و دارای سه موتور جت در حالی پرواز کرد که یک جنگنده J-۱۰ آن را اسکورت میکرد.
به نوشته وبگاه «دیفنس سکیوریتی ایشیا»، چین با انجام این پرواز آزمایشی نه فقط یک تحول دیگر را در نیروی هوایی خود رقم زده بلکه حالا یک اعلامیه راهبردی فرستاده مبنی بر اینکه پکن میخواهد در زمینه سلطه بر هوا در آینده در حوزه اقیانوس هند-اقیانوس آرام نه یک دنبالهرو بلکه یک عامل تعیین کننده پیشرو از جنبههای فنی، دکترین و عملیاتی باشد.
ویدیویی که چین از این پرواز آزمایشی منتشر کرده نشان میدهد این جنگنده تحت اسکورت بر فراز شهر چنگدو پرواز میکند. این رویداد در عین حال سرعت بالای چین در توسعه این جنگنده نسل جدید به نحوی که چارچوبهای زمانی سنتی مربوط به جنگندههای نسلهای قبلی را پشت سر گذاشته به رخ میکشد. در حالی که قبلا ممکن بود توسعه یک جنگنده حتی چند دهه زمان ببرد حالا چین نشان داده به لطف پیشرفت روزافزون فنآوری مراحل مختلف این کار نظیر طراحی، ارائه نمونههای اولیه و تکرار اعتبارسنجی در یک چرخه زمانی بسیار کوتاهتری ممکن شده است.
به نوشته این وبگاه، ناظران با بررسی نمونه سوم جنگنده J-۳۶ متوجه شدند که قطعهای به نام «لوله پیتو» از بدنه هواپیما حذف شده که نشان میدهد این برنامه مرحله پروازهای آزمایشی اولیه را پشت سر گذاشته و وارد مرحله پیشرفتهتر ارزیابی آیرودینامیکی و سامانهها شده است.
ظاهر شدن سومین نمونه پروازی از این جنگنده در کمتر از ۱۲ ماه از آغاز علنی این برنامه هم نشان میدهد که چین روند توسعه جنگندههای نسل ششم را به شدت تسریع و فاصله بین طراحی، نمونهسازی و آزمایش را به شکل بیسابقهای کوتاه کرده و هم نشاندهنده تغییر رویکرد چین به الگوی «موازی کاری در ضمن ریسکپذیری» در توسعه سامانههای هوا-فضای جدید است.
در این گزارش تصریح شده که چین برنامه جنگنده J-۳۶ را نه به تنهایی بلکه به عنوان یک عنصر محوری در چارچوب یک معماری به نام «سامانه سامانهها» به پیش برده است. این معماری قرار است منجر به تشکیل یک «شبکه کشتار تطبیق پذیر» شود که هم جنگندههای رادارگریز سرنشیندار، هم پهپادهای جنگی خودمختار و هم سنسورهای دوربرد در کنار آرایههای مدیریت رزمی مبتنی بر هوش مصنوعی در زیرمجموعه آن قرار میگیرند.
وبگاه «دیفنس سکیوریتی ایشیا» نوشته است توسعه این جنگنده تایید میکند که مجتمع صنایع هوا-فضای چین با گذر از یک آستانه مهم مفاهیم نسل ششمی را از حالت تئوریزه خارج و وارد حالت عملیاتی کرده است.
این در حالی است که برنامه ایالات متحده برای تولید جنگنده نسل ششمی تحت عنوان برنامه «سلطه هوایی نسل بعد» (NGAD) و جنگنده مفهومی F-۴۷ که در ارتباط با این برنامه معرفی شده چند سال تا انجام اولین پرواز نمایشی فاصله دارند و واشنگتن بیم آن را پیدا کرده که پکن در مدت زمان خیلی زودتری به برتری بلامنازع در حوزه قدرت هوایی نسل ششمی دست یابد.
یک چنین برتری میتواند تاثیرات تعیینکننده به نفع چین در حوزهها و مناقشات گوناگون با واشنگتن از جمله در تنگه تایوان، در دریای چین جنوبی، در مجمعالجزایرهای غرب اقیانوس آرام و همچنین کریدورهای اجرای حملات عمقی داشته باشد که تا جزیره گوام و فراتر از آن امتداد مییابند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه