چرا افزودن رشته‌های غیرمرتبط به آیین‌نامه انتخاب شهردار ضربه‌ای بزرگ به مدیریت شهری است؟

تغییرات اخیر در آیین‌نامه انتخاب شهرداران با افزودن رشته‌های غیرمرتبط، بحثی داغ درباره کارآمدی و قانون‌مداری در مدیریت شهری به راه انداخته است.

چرا افزودن رشته‌های غیرمرتبط به آیین‌نامه انتخاب شهردار ضربه‌ای بزرگ به مدیریت شهری است؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش خبرنگار اجتماعی نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، در پی تغییر آیین‌نامه انتخاب شهرداران و واکنش‌های متفاوت نسبت به شرط رشته تحصیلی و سابقه مدیریتی، بحثی تازه در مورد معیارهای قانونی و کارآمدی مدیریت شهری شکل گرفته است؛ بحثی که موافقان و مخالفان جدی دارد. از یک سو، برخی بر ضرورت پایبندی دقیق به قانون و جلوگیری از استثنا‌سازی تأکید می‌کنند و از سوی دیگر، عده‌ای انعطاف‌پذیری و توجه به تجربه اجرایی را لازمه اداره شهرها می‌دانند.

در این چارچوب، مجموعه‌ای از گفت‌وگوها را با صاحب‌نظران، مدیران شهری و نمایندگان دیدگاه‌های مختلف انجام می‌دهیم تا ابعاد حقوقی، اجرایی و مدیریتی این موضوع بررسی شود.

ناصر امانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اصلاح آیین‌نامه انتخاب شهردار، اظهار کرد: قانون، شرایط احراز شغل شهردار را به هیئت وزیران واگذار کرده است؛ یعنی این هیئت دولت است که باید مشخص کند فردی که می‌خواهد شهردار شود، متناسب با درجه هر شهر ـ به‌ویژه شهرهای کلان و بزرگی مانند تهران ـ باید چه سابقه مدیریتی و چه رشته‌های تحصیلی داشته باشد.

وی افزود: پیش از دولت مرحوم شهید آیت‌الله رئیسی، دولت‌های گذشته یک آیین‌نامه شرایط احراز شغل را تصویب کرده بودند که در آن به‌طور مشخص تعیین شده بود افراد باید چه سابقه مدیریتی داشته باشند و چه رشته‌های تحصیلی می‌توانند پست شهردار را احراز کنند. در دولت آیت‌الله رئیسی، تغییراتی در این آیین‌نامه اعمال و در واقع یکی دو رشته غیرمرتبط با شغل شهردار به شرایط احراز این شغل اضافه شد.

امانی تصریح کرد: دولت پزشکیان این موضوع را اصلاح کرد و آیین‌نامه مجدداً به همان مصوبه قبلی بازگردانده شد. این آیین‌نامه جدید که مصوب هیئت وزیران است، تصویب و ابلاغ شده، اما با اعتراضاتی مواجه شد که در پی آن، رئیس‌جمهور مجدداً این موضوع را برای بررسی به وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها ارجاع داد تا در این زمینه بررسی کرده و نظر خود را به رئیس‌جمهور اعلام کنند.

وی گفت: من معتقدم شغل شهرداری یک شغل تخصصی است و رشته‌های تحصیلی‌ای می‌توانند آن را احراز کنند که با وظایف و مأموریت‌های شهرداری ارتباط مستقیم داشته باشند. رشته‌های تحصیلی متعددی در این آیین‌نامه نام برده شده که هرکدام به‌نوعی با یکی از مأموریت‌های شهرداری ارتباط دارد، اما مشاغلی که هیچ ارتباطی با وظایف شهرداری ندارند، نباید به‌عنوان رشته تحصیلی به شرایط احراز شغل شهردار اضافه شوند. ضمن اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد، ممکن است این تصور ایجاد شود که آیین‌نامه به خاطر یک فرد تغییر داده شده است و این موضوع می‌تواند هم به ضرر قانون و هم به ضرر مدیریت شهری باشد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در این موضوع نگاه سیاسی حاکم نیست و این مسئله ارتباطی با مجلس ندارد، چراکه مجلس اختیار را به‌طور کامل به دولت تفویض کرده است. این دولت و هیئت وزیران هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند چه رشته‌هایی را ـ که به اعتقاد من باید رشته‌های تخصصی و حرفه‌ای باشند ـ به رشته‌های شغل شهردار اضافه کنند، به شرط آنکه این رشته‌ها مستقیماً با یکی از مأموریت‌ها و وظایف شهرداری ارتباط داشته باشند و فرد نیز چند سال فعالیت مرتبط در آن حوزه داشته باشد.

.

وی با اشاره به چندین سال فعالیت در حوزه مدیریت شهری گفت: ایرادی که مجلس به مصوبه دولت گرفت، مربوط به بندی بود که اعلام می‌کرد اگر کسی سه سال متوالی شهردار باشد، از شرط تحصیلی معاف است. مجلس ایراد گرفت که شما یک‌بار شرط سابقه مدیریت را برای فردی که می‌خواهد شهردار شود تعیین کرده‌اید؛ مثلاً گفته‌اید باید شش سال سابقه مدیریت اجرایی کلان داشته باشد، بنابراین نمی‌توان سابقه خدمت را جایگزین رشته تحصیلی کرد. به همین دلیل تأکید شد که سابقه مدیریت و رشته تحصیلی دو موضوع جداگانه هستند و هیچ‌کدام نمی‌توانند جایگزین دیگری شوند؛ بر همین اساس مجلس آن بند سه‌ساله را حذف کرد.

امانی خاطرنشان کرد: بنابراین مجلس وظیفه خود را انجام داده و اکنون این دولت است که باید تصمیم بگیرد. البته دولت یک‌بار تصمیم خود را گرفته است و به نظر من این موضوع یک آزمون بزرگ برای دولت محسوب می‌شود؛ چراکه در معرض یک سؤال بزرگ قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
استایل شیک سحر دولت‌شاهی در روسیه؛ دلبری خانم بازیگر در خیابان‌های مسکو