آیا همه مدارس جدید قابلیت پذیرش دانش‌آموزان استثنایی را دارند؟ تأکید بر ضرورت مناسب‌سازی فوری!

معاون آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر عدالت آموزشی اعلام کرد که تمامی مدارس جدید باید برای حمایت از دانش‌آموزان با شرایط ویژه، مناسب‌سازی شوند تا آموزش برابر تضمین گردد.

آیا همه مدارس جدید قابلیت پذیرش دانش‌آموزان استثنایی را دارند؟ تأکید بر ضرورت مناسب‌سازی فوری!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مژگان فرهبد، معاون آموزش و پرورش و تربیت‌بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تأکید بر تحقق عدالت آموزشی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی نماد عدالت آموزشی است چرا که مأموریت آن پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانش‌آموزانی است که به دلیل شرایط جسمی، حسی یا ذهنی نیازمند حمایت‌ها و امکانات ویژه هستند.

وی افزود: این سازمان دو گروه از دانش‌آموزان را تحت پوشش دارد؛ گروه نخست دانش‌آموزانی با بهره هوشی عادی که به دلیل مشکلات جسمی، حسی یا یادگیری نیازمند خدمات خاص هستند و گروه دوم دانش‌آموزانی که به لحاظ بهره هوشی با چالش‌هایی مانند کم‌توانی ذهنی، اوتیسم، چندمعلولیتی و سایر اختلالات مواجه‌اند. همچنین دانش‌آموزان دارای آسیب‌های بینایی، شنوایی، جسمی‌حرکتی، اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری و عاطفی نیز از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

فرهبد با بیان اینکه عدالت آموزشی زمانی محقق می‌شود که امکانات بر اساس نیاز دانش‌آموزان توزیع شود اظهار کرد: فضای آموزشی، تجهیزات و شرایط مدارس باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان دارای معلولیت بتوانند از نزدیک‌ترین مدرسه محل زندگی خود استفاده کنند.

معاون آموزش و پرورش و تربیت‌بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به توانمندی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: بر اساس آمار سازمان سنجش، در کنکور سراسری گذشته بیش از یک هزار و 665 دانش‌آموز دارای معلولیت در دانشگاه‌های دولتی و 258 نفر در دانشگاه‌های غیردولتی پذیرفته شدند که این آمار نشان‌دهنده ظرفیت بالای این دانش‌آموزان است.

فرهبد با انتقاد از کم‌توجهی به نیازهای این دانش‌آموزان در برنامه‌های مقابله با حوادث و بلایا افزود: در استان خراسان جنوبی پنج سیاست کلان از جمله آموزش فراگیر، تربیت‌بدنی مدرسه‌محور و مهارت‌آموزی در دستور کار قرار دارد، اما لازم است توجه ویژه‌تری به دانش‌آموزان با نیازهای خاص صورت گیرد.

وی با تأکید بر اهمیت تربیت‌بدنی گفت: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه امکان استفاده برابر از فضاهای ورزشی را ندارند و انتظار می‌رود زیرساخت‌های ورزشی متناسب با شرایط این دانش‌آموزان در استان توسعه یابد. امسال از میان 129 دانش‌آموز شرکت‌کننده در مسابقات آسیایی 121 نفر موفق به کسب مدال شدند که این موفقیت‌ها کمتر دیده شده است.

معاون آموزش و پرورش و تربیت‌بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به سیاست آموزش فراگیر اظهار داشت: تمامی دانش‌آموزان با بهره هوشی عادی در استان در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که جای قدردانی دارد. به دستور وزیر آموزش و پرورش، از این پس تمامی مدارس جدید باید برای حضور همه دانش‌آموزان، از جمله دانش‌آموزان دارای معلولیت، مناسب‌سازی شوند.

فرهبد با اشاره به ضرورت توجه به سلامت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، به‌ویژه در حوزه دندانپزشکی گفت: ارائه خدمات دندانپزشکی برای برخی از این دانش‌آموزان دشوار است و ایجاد کلینیک یا درمانگاه تخصصی دندانپزشکی ویژه این عزیزان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند خراسان جنوبی را به یکی از استان‌های پیشرو در این حوزه تبدیل کند.

انتهای پیام/258

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
استایل شیک سحر دولت‌شاهی در روسیه؛ دلبری خانم بازیگر در خیابان‌های مسکو