ورود بیش از هزار دانشجو به مقطع کارشناسی هوش مصنوعی در انگلیس، نشان از تغییر جهت جدی نظام آموزش عالی به سمت فناوریهای پیشرفته دارد، اما چالشهای ساختاری همچنان پابرجاست.
به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، بر اساس تحلیلهای منتشرشده، یک هزار و ۱۶۵ دانشجو وارد مقطع کارشناسی هوش مصنوعی شدهاند؛ رقمی که نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش نشان میدهد. این رشد در نگاه نخست نشانهای از تغییر جهت نظام آموزش عالی انگلستان بهسوی فناوریهای نوظهور تلقی میشود، اما بررسی دقیقتر، تصویری پیچیدهتر و همراه با چالشهای ساختاری را آشکار میکند.
با وجود این افزایش چشمگیر، مؤسسه BCS (مؤسسه سلطنتی فناوری اطلاعات) تاکید میکند که رشتههای تخصصی هوش مصنوعی هنوز تنها ۴ درصد از کل دانشجویان تماموقت حوزه علوم رایانهای را تشکیل میدهند. در مجموع، ۳۱٬۶۷۰ دانشجو در سال ۲۰۲۵ در رشتههای مرتبط با علوم رایانهای پذیرفته شدهاند؛ دومین رقم بالای ثبتشده در تاریخ. بخش عمده این پذیرشها همچنان به رشتههای سنتیتر و گستردهتری مانند مهندسی نرمافزار و بازیسازی اختصاص دارد.
این تحولات همزمان با اعلام دولت انگلیس برای بررسی معرفی یک مدرک تحصیلی جدید در حوزه علم داده و هوش مصنوعی در مقطع پس از ۱۶ سالگی رخ میدهد؛ اقدامی که در چارچوب راهبرد صنعتی این کشور و تلاش برای تبدیل انگلیس به یک بازیگر پیشرو در عرصه جهانی هوش مصنوعی تعریف شده است. با این حال، کارشناسان هشدار میدهند که توسعه شتابزده دورههای آموزشی بدون زیرساخت انسانی کافی، بهویژه کمبود معلمان متخصص، میتواند کیفیت آموزش را با تهدید جدی مواجه کند.
آمارها نشان میدهد اگرچه جذب معلمان کارآموز در رشته علوم کامپیوتری در سال جاری به ۸۰ درصد هدف تعیینشده وزارت آموزش رسیده، اما این رقم در سال تحصیلی گذشته تنها ۳۷ درصد بوده است؛ نوسانی که نگرانیها درباره پایداری تامین نیروی آموزشی را افزایش میدهد.
در مجموع، رشد علاقه به هوش مصنوعی فرصتی راهبردی برای اقتصاد دیجیتال انگلیس محسوب میشود، اما موفقیت این مسیر، بیش از هر چیز، به توازن میان کمیت، کیفیت آموزش و سرمایهگذاری پایدار در نیروی انسانی بستگی خواهد داشت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه