چرا آموزش قرآن دیگر فقط روخوانی نیست؟ راز تحول تربیت قرآنی در مدارس ابتدایی

در مراسم افتتاحیه دوره ملی تربیت مدرس قرآنی، مسئولان آموزش‌وپرورش بر تغییر نگرش در آموزش قرآن تأکید کردند تا این کتاب مقدس به بخشی از زندگی واقعی دانش‌آموزان تبدیل شود، نه فقط یک درس برای حفظ و روخوانی.

چرا آموزش قرآن دیگر فقط روخوانی نیست؟ راز تحول تربیت قرآنی در مدارس ابتدایی
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «تربیت مدرس برای ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران ابتدایی» در قالب طرح ملی اتقان، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، بر ضرورت تغییر نگاه، نگرش و روش در آموزش قرآن تأکید کرد و گفت: این دوره‌ها برای آموزش صرفِ روخوانی و روان‌خوانی قرآن برگزار نمی‌شود؛ هدف اصلی، پیوند دادن قرآن با زندگی واقعی دانش‌آموزان و تبدیل آن به کتاب زندگی است.

این مراسم با حضور معاونان آموزش ابتدایی ۱۸ استان، رؤسای ادارات فرهنگی و هنری معاونت پرورشی استان‌ها و مدرسان منتخب سراسر کشور، در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه گردهمایی امروز یک «دعوت و فرصت مغتنم الهی» است، افزود: نشستن ما در این جلسه تصادفی نیست؛ برکت قرآن است که چنین هماهنگی گسترده‌ای میان بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش ایجاد شده و این رویداد شکل گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با طرح این پرسش محوری که «برای چه هدفی اینجا هستیم؟»، خاطرنشان کرد: سال‌هاست آموزش قرآن داریم، اما باید ببینیم چه خلأیی شناسایی شده که نیازمند برگزاری چنین دوره‌ای است. پاسخ روشن است؛ قرآن هنوز به متن زندگی ما وارد نشده و اغلب به خواندن محدود مانده است، در حالی‌ که باید نسخه شفابخش زندگی فردی و اجتماعی ما باشد.

وی با تشبیه قرآن به نسخه‌ای درمان‌بخش که بدون استفاده روی طاقچه گذاشته شده، گفت: تا زمانی که قرآن در تربیت، رفتار، تعاملات و سبک زندگی ما جریان پیدا نکند، به هدف اصلی خود نرسیده‌ایم. این امر مستلزم تغییر نگاه و نگرش است و بدون آن، تغییر روش هم اتفاق نخواهد افتاد.

حکیم‌زاده با تأکید بر نقش معلمان ابتدایی، آنان را صاحبان یکی از اثرگذارترین مسئولیت‌های کشور دانست و افزود: ما با انسان‌ها، آن هم با پاک‌ترین سرمایه‌های الهی یعنی کودکان، سر و کار داریم. تصمیم‌های ما نه‌تنها بر زمان خودمان، بلکه بر زمان و آینده دانش‌آموزان اثر می‌گذارد.

وی هدف نهایی آموزش قرآن در دوره ابتدایی را ایجاد «انس، تعلق خاطر و احساس ارزشمندی» در دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: تربیت قرآنی یعنی دانش‌آموز احساس کند انسان محترم و ارزشمندی است؛ وقتی این حس شکل بگیرد، مسیر رشد و دوری از آسیب‌ها هموار می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در پایان، با قدردانی از همکاری بخش‌های مختلف و مدرسان منتخب، ابراز امیدواری کرد که خروجی این دوره‌ها، نسلی باشد که قرآن را نه صرفاً یک درس، بلکه برنامه زندگی خود بداند و تأکید کرد: ثمره این تلاش‌ها، باقیات‌صالحاتی است که سال‌ها در زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 308816
۰۵ دی ۱۴۰۴ | ساعت: ۹:۰۹ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
کیم کارداشیان با حجاب عربی و روبنده در خیابان‌های دبی غوغا به پا کرد!