چهاردانگه، نقطهای حیاتی در جنوب غرب تهران، روزانه میزبان بیش از ۱۵۰ هزار خودروست که تبدیل به معبری خفقانآور و چالشی بزرگ برای مدیریت شهری شده است.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اسلامشهر، شهرستان اسلامشهر به عنوان کریدور اصلی عبوری شهرهای جنوب غربی استان تهران، بار مشکلات حملونقل شهرستانهای همجوار را بر دوش میکشد.
در این میان، گره ترافیکی محور آیتالله سعیدی در محدوده چهاردانگه به کانونی از چالشهای مدیریت شهری و فراشهری تبدیل شده است.
آمارها نشان میدهد روزانه بالغ بر 150 هزار خودرو از این مسیر تردد میکنند که بخش عمدهای از آن مربوط به ترددهای خارج از شهرستانی است.
گزارش میدانی از یک معبر خفقانآور
محدوده آزادگان تا ابتدای شهرک صنعتی در چهاردانگه، از ساعات اولیه صبح تا پاسی از شب، شاهد تردد بیوقفه خودروها به ویژه کامیونهای سنگین است.
همچنین عبور محور اصلی آیتالله سعیدی از وسط شهر، چهاردانگه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده و نبود راه دسترسی مناسب بین این دو بخش، بر بار ترافیکی افزوده است.
مجید راننده تاکسی خطی که مسافران را بین اسلامشهر و تهران جابهجا میکند، میگوید: من هر روز حداقل چهار بار از این مسیر رد میشوم. هیچ ساعتی از شبانهروز خلوت نیست و زمان سفر ما گاهی تا دو برابر افزایش پیدا میکند.
یک شهروند ساکن چهاردانگه نیز با بیان اینکه این وضعیت به یک عادت روزمره آزاردهنده تبدیل شده، میافزاید: شهر ما از توسعه شهری بیبهره است. کمربندی و راه دسترسی خارج از شهر وجود ندارد، بنابراین تمام خودروهای عبوری مجبورند از دل شهر و خیابانها و کوچه های باریک ما بگذرند.
راننده یک کامیونت حامل مواد غذایی که برای عبور از محور آیتالله سعیدی در منطقه چهاردانگه، بیش از 30 دقیقه در ترافیک ثابت معطل شده با ناامیدی گفت: اینجا همیشه همین بوده، از صبح تا شب قفل است.
این صحنه ها، تصویر روزمره یکی از بحرانیترین گرههای ترافیکی استان تهران است که زندگی ساکنان منطقه و هزاران مسافر روزانه را تحت تأثیر قرار داده است.

ریشههای یک بحران چندوجهی
این ترافیک سنگین تنها نتیجه افزایش خودروهای شخصی نیست بلکه وجود شهرک صنعتی، کارگاههای تولیدی متعدد و شرکتهای بزرگ صنعتی در حاشیه این محور، یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک است.
همچنین، وجود شهرک کامیونداران در این مسیر و عبور و توقف کامیونها و خودروهای سنگین، تعمیرگاه هایی در مسیر که موجب توقف این خودروها میشود و نیز تردد کارگران این واحدهای صنعتی، بر حجم سفرها میافزاید.
در کنار همه این موانع، مسافرین عبوری روزانه از تهران به شهرستانهای بهارستان و رباطکریم و بالعکس هم موجب افزایش خودروها و ترافیک پرحجم مسیر شده است.
فرماندار اسلامشهر در این رابطه میگوید: 70 هزار تردد خارج از شهرستانی به صورت روزانه در محور آیتالله سعیدی انجام میشود.
این آمار نشان میدهد که ترافیک محور چهاردانگه تنها مشکل ساکنان محلی نیست، بلکه یک مشکل فراشهرستانی است که بر زندگی سه شهرستان اثر میگذارد.
با این حال کمبود منابع مالی و نگاه سیاسی به مسائل منطقه از موانع اصلی برطرف کردن این مشکل عنوان شده است.
علیرغم برخی اقدامات شهرداری چهاردانگه مانند رفع سدمعبر و جمعآوری سازههای تبلیغاتی غیرمجاز در بزرگراه آیتالله سعیدی، این اقدامات در مقابل ابعاد مشکل، ناچیز به نظر میرسد.

راهحلهای در دست اقدام و چالشهای پیشرو
در پاسخ به این بحران، راهکارهای مختلفی در دست اجرا یا مطالعه است؛ طرح تعریض بلوار آیتالله سعیدی یکی از این راهحلهاست که با موانعی جدی در مسیر روبرو بوده و نیاز به تملک املاک مزاحم دارد و درحال حاضر شهرداری چهاردانگه بدلیل اجرای پروژه ایستگاه مترو، بودجه ای برای تملک این اراضی ندارد.
برای پیشبرد طرح تعریض، علاوه بر تملک املاک شخصی، انتقال برخی واحدهای صنعتی بزرگ از جمله یک شرکت لولهسازی با برنامهای دوساله در دستور کار قرار دارد.
پروژه متروی اسلامشهر که پیشرفت فیزیکی آن حدود 70 درصد اعلام شده، امید اصلی برای کاهش فشار ترافیکی است و پیشبینی میشود این خط بهزودی افتتاح شود و با جابهجایی روزانه 150 هزار مسافر، تا حدود 20 درصد از حجم ترافیک فعلی بکاهد.
فرماندار اسلامشهر اخیراً نسبت به کمکاری در حل مشکل ترافیکی چهاردانگه هشدار جدی داده و تأکید کرده است که با هرکس که در این زمینه کمکاری کند، برخورد میشود.
در بلندمدت، اتصال مترو به عنوان یک راهحل کلیدی دیده میشود، اما تا آن زمان، ساکنان چهاردانگه و رهگذران این محور، همچنان باید هر روزه زمان زیادی از زندگی خود را در ترافیک سنگین هدر دهند.
حل این معضل، نیازمند مشارکت همهجانبه مردم و تامین بودجه از سوی مسئولان استانی و فرامنطقهای است.
گزارش از: بهاره صابر
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه