حجتالاسلام موسوی تأکید میکند که صحیفه سجادیه، بهعنوان منبعی عمیق از دعاهای معصومین، نقش محوری در تربیت معنوی و فرهنگی جامعه اسلامی دارد.
به گزارش گروه حوزه و روحانیت نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی، درباره نقش تربیتی صحیفه سجادیه در جامعه اسلامی نوشت: نقش تربیتی صحیفه سجادیه در جامعه اسلامی از موضوعاتی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. ایشان بارها بر ضرورت توجه عموم افراد، مسئولان تربیتی و هنرمندان به مضامین عمیق صحیفه سجادیه و سایر ادعیه معصومین علیهمالسلام تأکید کردهاند؛ چرا که دعا در نظام تربیتی افراد و نظام معنایی و فرهنگی جامعه نقشی بسیار مهم و بنیادین دارد.
رهبر انقلاب در آثار و بیانات خود مباحث متعددی دربارهی معنای دعا، کارکرد فردی و اجتماعی آن، و نقش آن در تعالی انسان و جامعه مطرح کردهاند. یکی از کتابهایی که این دیدگاهها را گردآوری کرده، به خوبی نشان میدهد که نگاه ایشان به دعا، نگاهی فعال، تربیتی و تمدنساز است.
از چند جهت، بررسی صحیفه سجادیه اهمیتی ویژه دارد:
1. از منظر تاریخی و تربیتی: مطالعهی صحیفه، در حقیقت تحلیلی است از شیوهی مبارزاتی و تربیتی امام سجاد علیهالسلام در دورهای خاص از تاریخ اسلام؛ دورانی که ایشان از طریق دعا و تربیت نفوس مؤمنان، جامعه را به مسیر حق بازمیگرداندند.
2. از نظر نقش دعا در تربیت جامعه: با استفاده از مضامین ادعیه صحیفه سجادیه، میتوان پرسید دعا چه نقشی در پرورش معنوی و اجتماعی انسانها دارد و چگونه میتواند جامعه را به سمت رشد، ایمان، و همبستگی هدایت کند؟
3. از منظر محتوایی و معرفتی: صحیفه سجادیه گنجینهای از معارف الهی، مباحث توحیدی، نبوت، و اعتقادات عمیق است که از خلال ادعیه میتوان به درک دقیقی از آنها دست یافت.
4. از نظر سیر محتوایی هر دعا: هر دعا در صحیفه سجادیه دارای ساختار معنایی منسجم و هدفمند است؛ امام سجاد علیهالسلام در هر دعا از نقطهای خاص شروع میکنند، مضمون را گامبهگام بسط میدهند، خواستههای خویش را بیان میفرمایند، و در نهایت به نتیجهای تربیتی و الهی میرسند.
این پیوستگی نشان میدهد که هر دعا شبکهای از مفاهیم مرتبط و عمیق دارد که با نگاهی دقیق میتوان مسیر فکری و تربیتی امام را در آن دنبال کرد.
یک نمونه؛ در کتاب «گذار از فتنه» که شرحی بر یکی از ادعیهی مهم صحیفهی سجادیه است، تلاش شده است تا شبکهی مضمونی و مفهومی دعا را در قالب دستهبندیای منسجم و نظاممند استخراج شود.
این کتاب در تبیین و تحلیل این مضامین، از بیانات سایر معصومین علیهمالسلام و همچنین از دیدگاههای متفکران و رهبران انقلاب اسلامی دربارهی «فتنه»، «بلا»، و «امتحانات اجتماعی» بهره گرفته است.
بدین ترتیب، نویسنده کوشیده است تا با تلفیق این منابع، به صورتبندی شبکهای نظری از الگوی مواجههی با فتنهها و ابتلائات تاریخی و اجتماعی دست یابد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه