جامعةالزهرا(س) با تمرکز بر پژوهشهای مسألهمحور و کاربردی قصد دارد پلی میان منابع دینی اصیل و نیازهای جامعه امروز ایجاد کند.
به گزارش گروه حوزه و روحانیت نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، همزمان با گسترش پژوهشهای علمی و توجه فزاینده به علوم انسانی و دینی در کشور، نقش نهادهای علمی در ارتقای کیفیت، کارآمدی و اثرگذاری تحقیقات بیش از پیش اهمیت یافته است. جامعةالزهرا(س) بهعنوان یکی از مراکز معتبر آموزشی و پژوهشی، با تمرکز بر پژوهشهای فاخر، مسألهمحور و کاربردی، تلاش دارد پیوندی عمیق میان منابع اصیل دینی، نیازهای اجتماعی و نسل جدید پژوهشگران برقرار کند.
افتخار یوسفی، معاون آموزشی جامعةالزهرا(س)، در گفتوگویی به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به راهبردهای این مجموعه، از تدوین چشمانداز و نقشه راه پژوهشی متناسب با نیازهای اسلامی-اجتماعی، بهویژه در حوزه زن و خانواده، بهعنوان یکی از اقدامات محوری یاد کرد و گفت: جامعةالزهرا(س) با تعریف اولویتهای پژوهشی و سوق دادن آموزش به سمت رویکرد پژوهشمحور، درصدد ایجاد تحول تدریجی اما ماندگار در تولید علم دینی است.
وی با بیان اینکه این مسیر نیازمند زیرساختهای انسانی و آموزشی است، افزود: طراحی اولویتهایی همچون «الگوی سوم زن مسلمان» و اجرای برنامههایی نظیر نشستهای علمی، تشکیل هستههای پژوهشی، تعاملات ملی و بینالمللی، برگزاری همایش کتاب سال بانوان و مشارکت فعال پژوهشگران در رویدادهای علمی، بخشی از این رویکرد کلان به شمار میرود.
معاون آموزشی جامعةالزهرا(س) همچنین برگزاری دورهها و کارگاههای تخصصی در حوزههای مقالهنویسی، روش تحقیق، نظریهپردازی، پایاننامهنویسی و بهرهگیری از هوش مصنوعی در پژوهش را از دیگر اقدامات این مجموعه برشمرد و اظهار داشت: آموزشهای پژوهشی به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو، تشکیل انجمنهای علمی و انتشار نشریات علمی در سطوح مختلف، با هدف تولید و ترویج آثار فاخر علمی در حال پیگیری است.
یوسفی با اشاره به فاصله میان پژوهشها و سطوح مدیریتی و تصمیمسازی در کشور، تأکید کرد: یکی از چالشهای اصلی، عدم بهرهبرداری مؤثر از نتایج پژوهشها در نظام اجرایی است و جامعةالزهرا(س) با تمرکز بر پژوهشهای مسألهمحور، کرسیهای میانرشتهای و توانمندسازی پژوهشگران، به دنبال فراهمسازی بستر کاربردیسازی تحقیقات دینی است.
وی در ادامه درباره جایگاه کتب واسطه در آموزش متون دینی تصریح کرد: این آثار میتوانند فهم متون پیچیده را برای طلاب جوان تسهیل کنند، اما اگر بهدرستی مدیریت نشوند، ممکن است موجب کاهش ارتباط مستقیم با منابع اصلی شوند. از نگاه او، بهترین رویکرد، ترکیب استفاده از کتب واسطه با تشویق جدی به رجوع مستقیم به متون اصیل برای تقویت قدرت استنباط و تحلیل است.
معاون آموزشی جامعةالزهرا(س) در بخش دیگری از این گفتوگو، با اشاره به وضعیت پژوهشهای دینی و قرآنی ایران در مقایسه با دیگر کشورها، گفت: پس از انقلاب اسلامی، اقبال به پژوهشهای قرآنی در ایران رشد چشمگیری داشته و در عین حال، توجه اندیشمندان جهانی به این حوزه نیز افزایش یافته است. به باور وی، برای اثرگذاری بیشتر در سطح بینالمللی، توسعه روششناسیهای نوین، تعاملات علمی جهانی و تمرکز بر مسائل معاصر ضرورتی انکارناپذیر است.
یوسفی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت حضور فعال در مجامع علمی بینالمللی، خاطرنشان کرد: ایران بهواسطه سنتهای علمی عمیق و اتکا به منابع اصیل دینی، همچنان جایگاه ویژهای در پژوهشهای اسلامی دارد، اما بهرهگیری از رویکردهای میانرشتهای، فناوریهای نوین و تضارب آرا میتواند افقهای تازهای پیش روی پژوهشهای دینی و قرآنی کشور بگشاید.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه