نمایشگاه‌های خودرو چگونه جاده ساوه را به کابوس ترافیک و پیاده‌روها تبدیل کردند؟

جاده قدیم ساوه که مسیر حیاتی ارتباط تهران با شهرستان‌های اطراف است، این روزها به خاطر نمایشگاه‌های خودرو به‌جای مسیر عبور روان، به معبری پر از ترافیک و اشغال پیاده‌روها بدل شده است.

نمایشگاه‌های خودرو چگونه جاده ساوه را به کابوس ترافیک و پیاده‌روها تبدیل کردند؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بهارستان، جاده قدیم ساوه، به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین محورهای مواصلاتی جنوب غربی استان تهران، نقشی حیاتی در اتصال پایتخت به شهرستان‌های پرجمعیت بهارستان ، رباط‌ کریم و اسلامشهر ایفا می‌کند. اما این شریان حیاتی در محدوده شهر گلستان، به جای آنکه مسیری برای عبور و مرور روان باشد، به پارکینگ اختصاصی و ویترین تجاری نمایشگاه‌داران خودرو تبدیل شده است. هجوم خودروهای لوکس و معمولی به حاشیه خیابان و اشغال لاین کندرو، عملاً عرض معبر را کاهش داده و ترافیکی فرساینده را به ساکنان این منطقه تحمیل کرده است.

پدیده پیاده‌روخواری؛ تعرض آشکار به حقوق عامه

آنچه در شهر گلستان مشاهده می‌شود فراتر از یک سد معبر ساده است، پدیده‌ای که می‌توان از آن به عنوان پیاده‌روخواری یاد کرد. نمایشگاه‌داران نه تنها پیاده‌روها را که طبق قانون، ملک عمومی و مختص عبور عابران است تصرف کرده‌اند، بلکه با چیدمان مورب خودروها (پارک دوبل و سوبل) تا عمق خیابان پیشروی کرده‌اند. این اقدام، مصداق بارز تضییع حق‌الناس و نقض آشکار حقوق شهروندی است که چهره شهر را مخدوش و نظم بصری را نابود کرده است.

عابران پیاده؛ قربانیان خاموش سودجویی

اشغال کامل پیاده‌روها توسط خودروهای فروشی، عابران پیاده، دانش‌آموزان و سالمندان را مجبور به تردد در سطح سواره‌رو می‌کند. این اجبار خطرناک، احتمال وقوع تصادفات جرحی و فوتی را به شدت افزایش داده است. در واقع، سود اقتصادی عده‌ای محدود از صاحبان صنوف، به قیمت به خطر افتادن جان هزاران شهروند تمام شده است و این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که اولویت مدیریت شهری، حفظ جان مردم است یا مدارا با متخلفان؟

اخبار بهارستان , ترافیک , تصادف , رئیس پلیس راهور ناجا ,

ماده 55 قانون شهرداری‌ها؛ قانونی که خاک می‌خورد

طبق تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها برای کسب و سکنی ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری کند. با این حال، در شهر گلستان به نظر می‌رسد اراده‌ای جدی برای اجرای این قانون صریح وجود ندارد. اقدامات شهرداری تاکنون از حد اخطارهای کتبی بی‌اثر و مانورهای نمایشی مقطعی فراتر نرفته و پس از هر بار برخورد جزئی، وضعیت به سرعت به حالت قبل بازمی‌گردد.

سکوت معنادار اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه

یکی از ارکان اصلی این نابسامانی، ضعف نظارتی اتاق اصناف و اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل است. اتحادیه به عنوان متولی صدور پروانه کسب، موظف است بر عملکرد زیرمجموعه‌های خود نظارت داشته باشد و با واحدهایی که خارج از محدوده ملک تجاری خود فعالیت می‌کنند، برخورد کند. سکوت و انفعال این نهادها شائبه نفوذ و لابی‌گری برخی نمایشگاه‌داران دانه‌درشت را تقویت کرده و نشان‌دهنده ناکارآمدی سیستم خودنظارتی در بدنه اصناف شهرستان بهارستان است.

پلیس راهور و چالش اعمال قانون

ترافیک سنگین جاده ساوه در محدوده شهرگلستان، نیازمند حضور مقتدرانه پلیس راهور است. اگرچه ماموران راهنمایی و رانندگی در منطقه حضور دارند، اما به نظر می‌رسد جریمه‌های رانندگی بازدارندگی لازم را برای نمایشگاه‌داران ندارد. سود حاصل از معامله خودرو در حاشیه خیابان به قدری است که پرداخت جریمه‌های احتمالی برای متخلفان توجیه اقتصادی دارد. عدم استفاده مداوم از جرثقیل برای انتقال خودروهای سد معبر کننده به پارکینگ، دست پلیس را در مقابله با این هنجارشکنی بسته نگه داشته است.

پاسکاری مسئولیت میان نهادهای متولی

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که نوعی پاسکاری مسئولیت میان شهرداری، پلیس و اصناف جریان دارد. شهرداری، پلیس را مسئول جریمه و برخورد انتظامی می‌داند؛ پلیس خواستار ساماندهی فیزیکی توسط شهرداری است و اصناف نیز توپ را به زمین کمبود فضای تجاری می‌اندازند. دود این ناهماهنگی و فقدان مدیریت واحد شهری، مستقیماً به چشم مردم گلستان و مسافران عبوری از جاده ساوه می‌رود.

شهرک خودرویی؛ رویایی که محقق نشد

سال‌هاست که طرح انتقال نمایشگاه‌های خودرو به خارج از شهر و ایجاد یک شهرک خودرویی یا زون تخصصی اصناف آلاینده و مزاحم، به عنوان راهکار نهایی مطرح می‌شود. اما تعلل در جانمایی زمین، بروکراسی اداری و مقاومت برخی ذینفعان، اجرای این طرح را به تعویق انداخته است. تا زمانی که نمایشگاه‌داران در بافت متراکم شهری و در حاشیه یک جاده ترانزیتی فعالیت می‌کنند، مسکن‌های موقتی درد ترافیک را درمان نخواهد کرد.

گلایه و نگرانی فروخورده مردم بهارستان

بررسی‌های میدانی و پیام‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده اوج نارضایتی و عصبانیت مردم شهرستان بهارستان از وضعیت موجود است. شهروندان گلستانی می‌پرسند چرا باید برای طی کردن مسیری که در حالت عادی 10 دقیقه زمان می‌برد، در ساعات پیک ترافیک بیش از 35 دقیقه در راهبندان ناشی از پارک دوبل نمایشگاه‌داران معطل بمانند؟ این حجم از اتلاف وقت و انرژی، موجب فرسایش اعصاب عمومی و ایجاد تنش‌های اجتماعی شده است.

تبعات زیست‌محیطی و آلودگی صوتی

توقف و حرکت مکرر خودروها در ترافیک ناشی از سد معبر، منجر به افزایش تصاعدی مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها در هوای شهر گلستان شده است. علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی صوتی ناشی از بوق‌های ممتد و درگیری‌های لفظی بین رانندگان و نمایشگاه‌داران، آرامش ساکنان حاشیه جاده ساوه را سلب کرده است. این مسئله دیگر تنها یک مشکل ترافیکی نیست، بلکه به یک معضل زیست‌محیطی و بهداشتی تبدیل شده است.

اقتصاد شهر در گروگان بی‌نظمی

برخلاف تصور رایج که نمایشگاه‌های خودرو باعث رونق اقتصادی می‌شوند، آشفتگی ناشی از فعالیت آنها به کسب‌وکارهای دیگر در حاشیه جاده ساوه آسیب زده است. عدم امکان پارک برای مشتریان سایر مغازه‌ها و دشواری دسترسی به خدمات شهری به دلیل انسداد معابر، رکود نسبی را برای سایر اصناف به همراه داشته است. اقتصاد شهر نیازمند نظم و امنیت است، نه هرج‌وجرجی که به نام کاسبی ایجاد می‌شود.

آزمون کارآمدی فرمانداری و دادستانی

با توجه به ناتوانی دستگاه‌های اجرایی (شهرداری، پلیس و اصناف) در حل این کلاف سردرگم، اکنون نگاه‌ها به سمت فرمانداری بهارستان به عنوان نماینده عالی دولت و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم دوخته شده است. ورود دستگاه قضا از باب احقاق حقوق عامه و دستور قاطع برای پاکسازی معابر، تنها راه برون‌رفت از این بن‌بست به نظر می‌رسد.

ادامه روند فعلی در شهر گلستان دیگر قابل توجیه نیست. تساهل و تسامح با قانون‌شکنانی که معبر عمومی را ملک شخصی خود می‌پندارند، باید پایان یابد. حل این معضل نیازمند یک اقدام جهادی، هماهنگ و بدون اغماض است که شامل پلمب واحدهای متخلف، انتقال خودروها به پارکینگ و لغو پروانه کسب تکرارکنندگان تخلف باشد. مردم بهارستان منتظرند ببینند آیا مسئولان توان بازپس‌گیری خیابان‌های شهرشان را دارند یا قدرت نمایشگاه‌داران بر قانون می‌چربد.

اخبار بهارستان , ترافیک , تصادف , رئیس پلیس راهور ناجا ,

ساماندهی نمایشگاه‌های اتومبیل در جاده ساوه؛ شهردار گلستان وعده برخورد قانونی داد

در همین رابطه سید محمد میرزمانی، شهردار گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بهارستان، در خصوص وضعیت نابسامان سد معبر توسط نمایشگاه‌های اتومبیل در حاشیه جاده ساوه و گلایه شهروندان اظهار کرد: موضوع سد معبر و اشغال پیاده‌روها توسط برخی از نمایشگاه‌داران خودرو در شهر گلستان، یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری است که پیگیری‌های متعددی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه رفع این معضل نیازمند همکاری بین‌بخشی است، افزود: برخورد با تخلفات صنفی و سد معبر تنها وظیفه شهرداری نیست، بلکه اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران نیز باید در خصوص واحدهای فاقد مجوز و متخلف پاسخگو باشد و اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

شهردار گلستان با اشاره به مخاطرات ترافیکی و اجتماعی ناشی از این سد معابر تصریح کرد: اشغال حریم جاده و پیاده‌روها علاوه بر ایجاد ترافیک سنگین در محور پرتردد جاده ساوه، ایمنی عابران پیاده را نیز به خطر انداخته است.

میرزمانی در پاسخ به انتقادات مبنی بر کندی روند برخورد با متخلفان طی سال‌های اخیر، بیان کرد: دستور دادستان شهرستان مبنی بر برخورد با سد معبر و پلمب واحدهای متخلف اخذ شده است، اما اجرای این احکام نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی و پرهیز از تنش‌های احتمالی است که همین امر سبب شده تا اقدامات با ملاحظات بیشتری صورت گیرد.

شهردار گلستان در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مصمم است تا با هماهنگی دستگاه قضایی و نهادهای نظارتی، نسبت به ساماندهی وضعیت موجود اقدام کرده و با واحدهایی که همچنان بر تخلف خود اصرار دارند، برخورد قانونی قاطع انجام دهد.

اخبار بهارستان , ترافیک , تصادف , رئیس پلیس راهور ناجا ,

گزارش: از احسان همتی 

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
قاب تاریخ | فخری خوروش در ۴۵ سالگی و در کنار عزت‌الله انتظامی