حجتالاسلام رضا صادقیان در نشست خبری اعلام کرد که با هدف مقابله با هجمههای دشمن به معارف اسلامی، رویداد ملی «با هوش مصنوعی، حقیقت را روایت کن» فراخوان شد تا رسانهها و فعالان فضای مجازی نقش خود را در این میدان پررنگ کنند.
حجتالاسلام والمسلمین رضا صادقیان، در نشست خبری که امروز سهشنبه دوم دی برگزار شد، همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود تاکید داشتند، دشمن، معارف اسلامی، معارف شیعی و معارف انقلابی دشمن را هدف قرار داده است لذا باید در مقابل اینها ایستاد و آرایش رسانهای و تبلیغات خودمان را متناسب با اهداف دشمن تغییر دهیم.
مدیر چند رسانهای مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه با اشاره به تفکیک این سه مفهوم اظهار کرد: معارف اسلامی (لایه زیربنایی و مشترک) مفهوم اول است و این لایه شامل اصول بنیادین دین است که مشترک بین تمام مسلمانان است؛ هدف دشمن در این لایه ترویج الحاد، سکولاریسم، اومانیسم و بیخدایی. دشمن در اینجا اصل دینداری و خداپرستی را هدف میگیرد (مثل شبهات علمی علیه قرآن یا وجود خدا) و کارکرد آن ایجاد هویت مسلمان در برابر کفر و مادیگرایی است.
صادقیان با اشاره به معارف شیعی (لایه هویتی و اعتقادی خاص) ادامه داد: این لایه، قرائت دقیق و اسلام ناب از منظر مکتب اهل بیت(ع) است که روح و جان مایه اسلام را تشکیل میدهد؛ هدف دشمن در این لایه ترویج وهابیت، تشیع انگلیسی، شبهه در عصمت ائمه، زدودن جنبههای حماسی عاشورا و تحریف مهدویت. دشمن میخواهد اسلام بماند، اما بیخطر باشد؛ اسلامی که «امام» و «رهبر الهی» نداشته باشد (اسلام منهای سیاست و حکومت).
وی با اشاره به معارف انقلابی (لایه راهبردی و عملیاتی) گفت: این لایه، امتداد سیاسی و اجتماعی معارف شیعی در عصر غیبت است، معارف انقلابی یعنی پیادهسازی آن اسلام و آن تشیع در صحنه درگیری با استکبار و هدف دشمن در این لایه ترویج سازش، پشیمانی از گذشته، ناامیدی، القای بنبست، و جدایی دین از سیاست است؛ دشمن ممکن است با نماز و روزه شما (اسلامی) یا حتی با روضه شما (شیعی) کاری نداشته باشد، اما با موشک، حمایت از غزه و شعار مرگ بر آمریکا (انقلابی) میجنگد.
صادقیان تصریح کرد: دشمن برای هرکدام آرایش جنگی جداگانهای دارد؛ برای معارف اسلامی با ابزار فلسفههای مادی میجنگد (برای تولید بیدینی)؛ برای معارف شیعی با ابزار تفرقه مذهبی و شبهات تاریخی میجنگد (برای تولید شیعه سکولار یا سنی افراطی) و برای معارف انقلابی با ابزار تحریم، نفوذ و جنگ شناختی میجنگد (برای تولید نیروی خسته و پشیمان).
وی افزود: وقتی مقام معظم رهبری دستور به آرایش جنگی میدهند یعنی مدافعان باید در هر سه جبهه آماده باشند، هم فیلسوفی که از وجود خدا و اصل اسلام دفاع کند، هم متکلمی که از حقانیت امیرالمؤمنین(ع) دفاع کند و هم افسر جنگ نرمی که از آرمان فلسطین و جمهوری اسلامی دفاع کند.
اهداف برگزاری رویداد «با هوش مصنوعی، حقیقت را روایت کن»
صادقیان با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد اظهار کرد: تبدیل دغدغههای دینی و چالشهای فکری جامعه به تولیدات رسانهای جذاب، کوتاه، قابل انتشار و پاسخگو به نیازهای نسل امروز، با بهرهگیری از ظرفیت هوش مصنوعی و خلاقیت رسانهای از اهداف این رویداد است.
صادقیان افزود: عصر گسترش فضای رسانه و مواجهه نسل جوان با سیل اطلاعات، نیازمند تولید محتوای اثرگذار، جذاب و مبتنی بر فناوریهای روز هستیم. این فراخوان پلی است میان مفاهیم ناب دینی و زبان هنر و تنها یک مسابقه نیست، بلکه حرکتی نوآورانه برای انقلاب در تولید محتوای ارزشمند دینی است.
وی یادآور شد: بهرهگیری از ظرفیت هوش مصنوعی در خلق آثار خلاقانه، پاسخگویی به شبهات و پرسشهای نسل جوان در بستری جذاب و کشف و حمایت از استعدادهای هنری متعهد در عرصه تولید محتوای رسانه از دیگر اهداف این رویداد است.
صادقیان با بیان اینکه پایان مهلت ارسال ۲۰دی است و داوری و اعلام نتایج هفته اول بهمنماه انجام خواهد شد، تصریح کرد: آثار توسط هیئت داوران متخصص در حوزههای رسانه، دینپژوهی و هنر دیجیتال براساس معیارهای خلاقیت و نوآوری در تولید، دقت محتوایی و استناد علمی، کیفیت فنی و هنری و قابلیت انتشار و تأثیرگذاری اجتماعی ارزیابی میشوند.
نحوه ارسال اثر به رویداد هوش مصنوعی
در ادامه این نشست، سعید عادل، کارشناس رسانه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه در خصوص نکات فنی آثار ارسالی بیان کرد: این رویداد با هدف پاسخ به پرسشها و شبهات دینی، با زبان امروز و با کمک هوش مصنوعی برگزار میشود و قالب آثار کاملاً متناسب با فضای مجازی تعریف شده است. آثاری که ارسال میشوند بهتر است بین ۳۰ تا ۹۰ ثانیه باشند یعنی همان بازهای که کاربران در اینستاگرام، تلگرام یا پلتفرمهای ویدیویی بیشترین تعامل را با آن دارند.
وی افزود: از نظر قالب هم محدودیتی وجود ندارد؛ از کلیپ و ویدئوی خلاقانه و موشنگرافیک گرفته تا انیمیشن کوتاه، روایت تصویری و حتی پادکستهای تصویری و شرکتکنندگان میتوانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت تصویر، ویدئو، صدا، تدوین یا حتی ایدهپردازی استفاده کنند. با این حال، آنچه برای ما مهم است این است که پیام، فکر و جهتگیری محتوا انسانی و دقیق باشد، به همین دلیل، هنگام ارسال اثر یک توضیح کوتاه درباره نحوه استفاده از AI و نقش سازنده کافی است.
عادل اظهار کرد: از نظر فنی، هر نفر میتواند حداکثر سه اثر ارسال کند. فرمت نهایی باید MP۴ با کیفیت حداقل ۱۰۸۰p باشد و حجم هر فایل بیشتر از ۵۰ مگابایت نشود. همه آثار باید عنوان داشته باشند و فقط یک نکته مهم وجود دارد: نام ابزار یا مدل هوش مصنوعی نباید داخل خود ویدئو دیده شود و این اطلاعات فقط موقع بارگذاری اثر ثبت میشود؛ ارسال آثار کاملاً بهصورت آنلاین انجام میشود و شرکتکنندگان میتوانند از طریق سامانه اختصاصی رویداد به نشانی https://jpb۲.pasokh.org/login آثارشان را بارگذاری کنند. در این سامانه امکان ثبت اطلاعات فنی اثر و پیگیری وضعیت آن هم پیشبینی شده است، همچنین جهت مشاهده منابع و توضیحات تکمیلی به سایت https://pasokh.org مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: درنهایت، این فراخوان تلاش میکند یک مسیر ساده و شفاف پیش پای تولیدکنندگان محتوا بگذارد تا بتوانند با کمک هوش مصنوعی و خلاقیت خودشان، مفاهیم دینی را به زبان امروز و متناسب با مخاطب نسل جدید روایت کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه