کسبوکارهای کوچک و متوسط بخش عظیمی از اقتصاد را تشکیل میدهند و با بهکارگیری ۱۰ استراتژی مالی کلیدی، میتوانند سود خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.
نمابان و به نقل از عصر ایران / مدرسه کار و کسب ؛ دکتر علیرضا داداشی* – کسب و کارهای کوچک و متوسط، سهم قابل توجهی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده اند. این بنگاه ها، در بسیاری از کشورها حدود ۹۰٪ از کل کسب و کارها را در بر می گیرند و اغلب برای جوامع محلی خود ارزش اجتماعی قابل توجهی ایجاد می کنند.
با فرض اینکه هدف یک کسب و کار کوچک و متوسط به حداکثر رساندن سود است، استراتژیهای مالی مختلفی وجود دارد که میتوان برای دستیابی به چنین هدفی آنها را به کار گرفت.
کسب و کار کوچک و متوسط با استفاده کارآمد از جدیدترین فناوری هاي مناسب وكاربردی، میتواند عملیات خود را سرعت بخشیده و سود خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به عنوان مثال می توان از دیجیتالی کردن فرآیندها برای افزایش کارایی، بهرهوری و رضایت مشتری نام برد.
تعیین اهداف مالی به یک کسب و کار کوچک و متوسط اجازه میدهد تا متمرکز و با انگیزه باقی بماند. اهداف مالی خوب باید دو جزء داشته باشند:
تجزیه و تحلیل حساب ها و صورتهای مالی یک کسب و کار کوچک و متوسط برای درک وضعیت مالی آن و تصمیمگیری صحیح که سود را به حداکثر برساند، ضروری است. مواردی نظیر: نظارت بر جریان نقدی برای درک سلامت کسب و کار، ردیابی هزینهها و محل خرج شدن پول، تجزیه و تحلیل دادهها برای پیش بینی روندها و جلوگیری از اشتباهات احتمالی.

بهینهسازی قیمتها مستلزم آن است که یک کسب و کار کوچک و متوسط به طور مداوم قیمتهای فعلی بازار را تجزیه و تحلیل کند، تغییرات را در طول زمان شناسایی کند و از قیمتگذاری رقبای خود آگاه باشد. برای دستیابی به این هدف، یک کسب و کار کوچک و متوسط باید اولا، روندهای بازار را تجزیه و تحلیل کند تا جنبه های گوناگون قیمتگذاری را درک کند. ثانیا، قیمتگذاری رقبای خود را زیر نظر داشته باشد و در تعیین قیمتها به آن هم نظری داشته باشد.ثالثا، با ایجاد ارزش برای مشتریان، استراتژیهای قیمتگذاری خود را به گونه ای متمایز سازد که تقاضا برای محصول را بیشتر کند.
دسترسی به اعتبار، مانند وامهای بانکی و کارتهای اعتباری، میتواند علاوه بر تأمین مالی کسب و کار کوچک و متوسط، توسعه عملیات را هم ممکن سازد. برای این منظور، درک شرایط و ضوابط کلیدی اعتبارات و تسهیلات، مانند شرایط بازپرداخت و نرخ بهره، مهم است.
در بحث مدیریت بدهی ها، تمرکز اصلی باید بر پرداخت هر چه سریعتر بدهیهای موجود در کنار جلوگیری از انباشت بدهیهای اضافی باشد. برای دستیابی به این هدف:
برنامه رشد، چشم انداز اصلی اغلب کسب و کارها است. یک کسب و کار کوچک و متوسط باید به طور مداوم در کسب و کار خود سرمایهگذاری مجدد کند تا از رقابت عقب نماند. کسب و کار کوچک و متوسط میتواند به طور خاص در تحقیق و توسعه یا برای تبلیغ محصولات یا خدمات به مشتریان فعلی و بالقوه، حفظ نیروی کار با عملکرد بالا و آموزش و توسعه سرمایهگذاری کند.

جذب مشتریان جدید و افزایش فروش همیشه باید در دستور کار کسب و کار باشد. برای افزایش فروش، یک شرکت کوچک و متوسط باید روابط با مشتریان را توسعه دهد تا وفاداری و تکرار خرید تضمین شود و پایگاه مشتریان خود را متنوع کند تا از کاهش ضررهای احتمالی درآمد در صورت عدم پرداخت یکی از مشتریان، زیان نکند.
در صورت لزوم، وظایف غیر اصلی کسب و کار را میتوان برای کاهش هزینهها و بهبود کارایی برونسپاری کرد.
بهترین راه برای کاهش هزینههای سربار، تجزیه و تحلیل نحوه استفاده فعلی شرکت از پول خود به منظور شناسایی صرفهجوییهای بالقوه در هزینه است. این میتواند شامل موارد زیر باشد: تجزیه و تحلیل هزینههای سربار مانند آب و برق، مخابرات و بازاریابی باشد.

در این مقاله 10 استراتژی مالی برای کسبوکارهای کوچک و متوسط را برای به حداکثر رساندن سود و ایجاد مزیت نسبت به رقبا شرح دادیم. اجرای این استراتژیها میتواند منجر به افزایش کارایی، کاهش هزینهها و بهبود خدمات به مشتریان شود.
این نوشته ترجمه تغییر یافته مقاله ای است از:
________________________________________
* دکتر علیرضا داداشی
نویسنده و مدرس مدرسه کار و کسب عصر ایران
– دکترای مدیریت بازاریابی
– مدیر و بنیانگذار گروه «مشاوره، آموزش و تحقیقات بازار خوشهچین»
– مشاور کسب و کارهای نوپا، کوچک و متوسط
– پژوهشگر بازار و کسبوکارها
– نویسنده بیش از 60 مقاله در فروش و بازاریابی
– مولف کتاب: بیست گفتار فروش و بازاریابی- کتاب همراه فروشندگان و بازاریابان
– مترجم کتاب راهنمای استراتژیستها اثر تیموتی گالپین
-بازرس اصلی انجمن علمی مدیریت کسب و کار ایران
منبع: عصر ایران
بدون دیدگاه