نقشه جدید فرمول یک 2026؛ رقابت داغ موتورهای آئودی، فورد و کادیلاک در پیست‌ها!

با ورود آئودی و حمایت فورد، فصل ۲۰۲۶ فرمول یک شاهد تغییرات شگفت‌انگیز در تامین موتور تیم‌ها خواهد بود؛ رقابتی تازه و هیجان‌انگیز در راه است.

نقشه جدید فرمول یک 2026؛ رقابت داغ موتورهای آئودی، فورد و کادیلاک در پیست‌ها!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، از ابتدای فصل 2026 مسابقات فرمول یک، پنج سازنده پیشرانه، وظیفه تامین موتورهای اتومبیل‌ها را بر عهده خواهند داشت که نسبت به وضعیت فعلی، یک سازنده افزایش یافته است. الحاق آئودی و برنامه تحت حمایت فورد در تیم ردبول، خروج رنو در پایان 2025 را جبران خواهد کرد.

در ادامه، جزئیات وضعیت هر 10 تیم فعلی به همراه تیم جدید کادیلاک آورده شده است:

1. ردبول (Red Bull) – پیشرانه: Red Bull Powertrains
پس از اعلام خروج هوندا در پایان 2021 (که البته بعداً به صورت محدود ادامه یافت)، ردبول در موقعیت دشواری قرار گرفت. نتیجه این شد که ردبول بخش موتور اختصاصی خود را با نام Red Bull Powertrains تاسیس کرد. این تیم برای پروژه 2026 خود، کمپانی فورد را به عنوان شریک فنی و تجاری جذب کرده است.

2. مرسدس (Mercedes) – پیشرانه: Mercedes
تیم اصلی مرسدس همچنان به ساختار دوگانه خود ادامه می‌دهد؛ شاسی در «برکلی» و موتور توسط بخش پیشرانه‌های با عملکرد بالای مرسدس-آام‌گ در «بریکسورث» تولید می‌شود. مرسدس از سال 1994 (با تیم سائوبر) به طور رسمی در دنیای موتورها حضور داشته است.

3. فراری (Ferrari) – پیشرانه: Ferrari
فراری تنها تیم واقعی در فرمول یک است که تمام بخش‌های عملیاتی، شاسی، موتور و حتی بخش خودروهای جاده‌ای و پروژه هایپرکار WEC را در مقر «مارنلو» متمرکز کرده است.

4. مک‌لارن (McLaren) – پیشرانه: Mercedes

همکاری مجدد مک‌لارن و مرسدس از سال 2021، با بازگشت این تیم به صف اول مدعیان و قهرمانی سازندگان در سال 2024 و قهرمانی رانندگان و سازندگان در 2025 همراه شد. قرارداد فعلی تمدید شده و مک‌لارن دست‌کم تا پایان سال 2030 از موتور مرسدس استفاده خواهد کرد.

5. استون مارتین (Aston Martin) – پیشرانه: Honda
هوندا که پیش‌تر اعلام خروج کرده بود، با قوانین 2026 رسماً بازگشته است. در می 2023 اعلام شد که تیم استون مارتین (که پیش‌تر مشتری مرسدس بود) از سال 2026 به طور انحصاری از پیشرانه‌های هوندا استفاده خواهد کرد.

6. آلپاین (Alpine) – پیشرانه: Mercedes
تیم مستقر در «انستون» پس از دهه‌ها همکاری با رنو (به جز سال 2015)، تصمیم به تعطیلی برنامه موتور اختصاصی خود گرفته است. آلپاین از سال 2026 به یکی از مشتریان موتورهای مرسدس تبدیل خواهد شد.

7. ویلیامز (Williams) – پیشرانه: Mercedes
ویلیامز در ژانویه 2024 تایید کرد که شراکت طولانی‌مدت خود با مرسدس را که از سال 2014 آغاز شده، برای دوران قوانین جدید 2026 نیز تمدید کرده است. این تیم پس از یک دوره افت، فصل 2025 را در رتبه پنجم (بهترین نتیجه از 2016) به پایان رساند.

8. ریسینگ بولز (Racing Bulls) – پیشرانه: Red Bull Powertrains
تیم خواهر ردبول نیز همانند تیم اصلی، از پکیج توسعه‌یافته توسط Red Bull Powertrains (با حمایت فورد) از سال 2026 استفاده خواهد کرد.

9. آئودی (Audi) – پیشرانه: Audi
آئودی برای اولین بار در سال 2026 وارد فرمول یک می‌شود. این برند آلمانی با تصاحب مالکیت اکثریت سهام تیم سائوبر، از اول ژانویه 2026 با نام و موتور اختصاصی خود در مسابقات شرکت می‌کند.

10. هاس (Haas) – پیشرانه: Ferrari
تیم هاس در جولای 2024 قرارداد خود با فراری را تا پایان سال 2028 تمدید کرد. «آیاو کوماتسو»، مدیر تیم، ثبات ناشی از این قرارداد را برای ورود به عصر جدید قوانین حیاتی دانست. هاس همچنین یک همکاری فنی با تویوتا را از اواخر 2024 آغاز کرده که در 2026 گسترش می‌یابد.

11. کادیلاک (Cadillac) – پیشرانه: Ferrari
تیم جدید کادیلاک (پروژه اندرتی تحت مدیریت TWG Global) به عنوان یازدهمین تیم از سال 2026 به شبکه می‌پیوندد. در دسامبر 2024 تایید شد که این تیم در ابتدا از موتور و گیربکس فراری استفاده خواهد کرد. هدف نهایی کادیلاک و جنرال موتورز، تولید موتور اختصاصی خود برای سال 2029 است.

انتهای پیام/ 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 284368
۰۲ دی ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۹:۵۲ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

بیتا بادران پارتنر شهاب حسینی در فیلم دلشکسته پس از ۲۰ سال دوری از بازیگری؛ تغییر چهره‌ای که همه را شگفت‌زده کرد!