مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام کرد پروژه راهآهن چابهار–سرخس و نهضت ملی مسکن در استان با شتاب قابل توجهی پیش میروند و هزاران خانوار صاحب سقف امن و صدای حرکت قطار در استان در دولت فعلی محقق خواهد شد.
میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در گفتوگو با تسنیم آخرین وضعیت دو پروژه کلان و راهبردی استان را تشریح کرد.
وی با اشاره به اهمیت راهآهن چابهار–سرخس و نهضت ملی مسکن گفت: پروژه راهآهن و نهضت ملی مسکن، دو بال اصلی توسعه خراسان جنوبی در دهه پیشرو خواهند بود. اگرچه مسیر اجرا با چالشهایی همچون تأمین مالی، گستردگی جغرافیایی و پیچیدگیهای فنی همراه است، اما شتاب فعلی پروژهها و پیگیریهای ملی، نویدبخش آیندهای متفاوت برای استان است؛ آیندهای که در آن هم صدای قطار شنیده میشود و هم هزاران خانوار، صاحب سقفی امن برای زندگی خواهند شد.
راهآهن خراسان جنوبی؛ فراتر از یک مسیر ریلی
مودی، درباره آخرین وضعیت پروژه راهآهن استان توضیح داد: راهآهن چابهار–سرخس صرفاً یک پروژه استانی نیست؛ بلکه یک طرح کاملاً ملی و فراملی است که نقش کلیدی در آینده ترانزیتی کشور دارد. این خط ریلی، بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه ریلی شمال کشور و کشورهای آسیای میانه متصل میکند و خراسان جنوبی در قلب این کریدور قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در تمامی جبهههای کاری استان، عملیات اجرایی بهصورت همزمان در جریان است؛ از خاکبرداری و خاکریزی گرفته تا اجرای پلها و تونلها. پیشرفت فیزیکی محور بیرجند تا یونسی، یکی از قطعات مهم پروژه، از حدود 15 درصد ابتدای سال به 35 درصد رسیده است که نتیجه افزایش حجم عملیات در ماههای اخیر است.
مودی در مورد فشار مالی پروژه گفت: با فعال شدن چندین قطعه همزمان، هزینهها بهصورت تصاعدی افزایش یافته است. امروز میزان مطالبات پیمانکاران بین یک تا دو همت برآورد میشود، اما پیمانکاران توانمند و متعهد کشور حتی جلوتر از برنامه زمانبندی حرکت کردهاند. پیگیریهای ملی توسط استاندار، نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهرسازی در جریان است تا تأمین منابع مالی بهموقع انجام شود.
وی ادامه داد: مجموع طول تونلهای مسیر حدود 12 کیلومتر است که نزدیک به 8 کیلومتر آن در استان خراسان جنوبی قرار دارد. در حال حاضر حدود 5 کیلومتر وارد فاز اجرایی شده و در برخی قطعات، پیشرفت فیزیکی به 40 درصد رسیده است. اجرای تونلها نیازمند تخصص فنی و تجهیزات پیشرفته است و پیمانکاران با دقت و استاندارد بالا در حال فعالیت هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره ایستگاهها توضیح داد: ایستگاههای مسافری نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین و یونسی–گناباد پیشبینی شدهاند. این ایستگاهها نهتنها نقش حملونقلی دارند بلکه میتوانند کانونهای توسعه شهری و اقتصادی در آینده شوند.
مودی با اشاره به وعده شنیدن صدای قطار گفت: اگر روند فعلی حفظ شود و تأمین منابع مالی بهموقع انجام گیرد، ورود خط ریلی به استان در دولت فعلی محقق خواهد شد.
نهضت ملی مسکن؛ پاسخ به نیاز واقعی مردم
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره نهضت ملی مسکن نیز اعلام کرد: این طرح جزو بزرگترین برنامههای دولت است و خراسان جنوبی در اجرای آن جزو استانهای پیشتاز کشور محسوب میشود. سهمیه اولیه استان 11 هزار و 628 واحد بود که تاکنون حدود 9 هزار واحد به مرحله نازککاری رسیده و آماده سکونت هستند.
مودی افزود: ما بیش از دو و نیم برابر سهمیه اولیه، یعنی حدود 28 هزار واحد را وارد فرآیند ساخت و اجرا کردهایم تا نیاز واقعی مردم استان پاسخ داده شود. از این تعداد، نزدیک به هزار واحد پایانکار دریافت کردهاند و حدود 95 درصد واحدها از خدمات آب، برق و گاز برخوردار هستند.
وی درباره آمادهسازی معابر و زیرساختها گفت: در بسیاری از شهرها فاز آسفالت معابر آغاز شده است. در طبس، دو سایت فعال داریم که یکی از آنها 70 درصد پیشرفت در آسفالت دارد. در بیرجند نیز سایتهای 27 هکتاری و زعفرانیه وارد مرحله آسفالت معابر اصلی شدهاند و معابر فرعی نیز بهتدریج تکمیل میشوند. در مجموع 64 سایت نهضت ملی مسکن فعال است و هدف ما این است که مردم هنگام سکونت با حداقل مشکلات زیرساختی مواجه شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره زمینهای الحاقی، اسناد و تسهیلات بانکی توضیح داد: پس از تصویب طرحهای الحاقی و تفکیکی، فرآیند قرعهکشی انجام میشود تا مردم بتوانند ساختوساز خود را برنامهریزی کنند. صدور اسناد تفکیکی برای حدود 28 هزار واحد در حال انجام است و پس از آن، متقاضیان میتوانند پروانه ساخت و تسهیلات بانکی دریافت کنند.
وی درباره تعاونیها، بهویژه فرهنگیان افزود: هیچ محدودیتی برای فرهنگیان یا سایر اقشار وجود ندارد. هر تعاونی واجد شرایط در چارچوب ضوابط قانونی حمایت میشود و هدف ما این است که همه مردم استان بدون تبعیض از مزایای نهضت ملی بهرهمند شوند.
مودی گفت: مسیر توسعه استان دشوار است و چالشهایی چون تأمین مالی و گستردگی پروژهها وجود دارد، اما با شتاب فعلی و پیگیریهای ملی، آیندهای متفاوت در انتظار خراسان جنوبی است. صدای حرکت قطار و سقف امن برای هزاران خانوار، نویدبخش تحولات بزرگ اقتصادی و اجتماعی در استان خواهد بود.
انتهای پیام / 258
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه