شهر بابل با اجرای برنامهای جامع از حفظ و بهروزرسانی پایانهها تا اصلاح مسیرهای تردد، گام بلندی در مقابله با ترافیک برداشته است.
روح الله رستمی در گفتوگو با نمابان و به نقل از ایسنا، مهمترین اقدامات عمرانی سازمان را در سال جاری حفظ، نگهداری و بروزرسانی امکانات و تجهیزات منصوبه در ترمینال غرب، مرکز تعویض پلاک، جایگاه CNG و همچنین ساماندهی ترمینال شرق برشمرد و گفت: گرچه با اقدامات انجام شده در گذشته، هم اکنون به اجرای طرح توسعه در این مراکز یاد شده نباشد، اما حفظ و نگهداری و بهروز رسانی خدمات و امکانات آنها بطور مثال بدلیل اهمیت جدا سازی مسیر تردد مراجعین به ترمینال و تعویض پلاک از ورودی ساختمان پلیس راهور و بوستان امام علی (ع)، به دستور شهردار، ساماندهی ورودی و محیطی ترمینال غرب، تعویض پلاک و همچنین اورهال کردن سیستمهای سوخت رسانی جایگاه CNG در دستور کار سازمان قرار دارد.
وی از ارائه خدمات خودرویی در ترمینال غرب خبر داد و یادآور شد: تهیه طرح و برآورد بودجه مورد نیاز احداث مرکز خدمات خودرویی سبک و سنگین در ترمینال غرب بعنوان برنامه مهم عمرانی با هدف ارائه خدمات کیفی مقرون بصرفه به رانندگان درون شهری و برون شهری در دستور کار سازمان است و همچنین در تلاش هستیم تا با پیشبینی برخی عناوین، مانند احداث اقامتگاههای موقت مسافران، سطح خدمات رفاهی ترمینال افزایش یابد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بابل همچنین از احصاء مشکلات و نیازمندیهای ترمینال شرق در بلوار امام رضا(ع) خبر داد و تصریح کرد: برای احیای این ترمینال در حال حاضر یک نیرو بعنوان مدیر ترمینال مستقر شده است تامشکلات آن احصاء تا پس از آن برای ساماندهی شرکتهای مسافربری و راه اندازی غرفههای خدماتی آن برنامه ریزی مناسب انجام گیرد.
رستمی درخصوص برخی اعتراضات نسبت به تعداد ناوگان تاکسی و تجمع آنان در ایستگاههای متعدد شهری بعنوان مزاحمتهای ترافیکی خاطرنشان کرد: پیشبینی پایانه درون شهری در خطوط مختلف از پیشنهادات سازمان در طرح جامع جدید شهرداری است که قطع و یقین میتواند به ساماندهی ناوگان درون شهری کمک کند.

وی همچنین پیشبینی اجرای طرح زوج و فرد و راه اندازی خطوط ویژه را حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی و مشکلات ترافیکی، قطع و یقین اجرای طرح زوج و فرد و همچنین راه اندازی خطوط ویژه برای استفاده از ناوگان حمل و نقل درون شهری، امدادی و غیره از نیازمندیهای شهر خواهد بود و باید در تدوین طرح جامع جدید پیشبینی شود.
وی گفت: در صورت تحقق اهداف و برنامههای سازمان قطعا به افزایش خدمات در حوزههای دیگر کمک میکند که با توجه به محدودیت اعتباری وافزایش هزینه نیازمند حمایتهای ویژه است.
رستمی با اشاره به هدف گذاری مناسب در تدوین برنامهها و اجرای پس از آن، ارائه برنامه چشم انداز توسعه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را امری ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: با الگوگیری از این سند چشم انداز، سازمان مجاب به اجرای آن در زمانبندی مناسب است و با تغییر مدیریت به اجرای طرح لطمهای وارد نشود.
تأمین زیرساخت سوخت پاک و ساماندهی پارکینگها
رئیس سازمان حمل و نقل شهری بابل از اجرای طرحهای جدید در زمینه سوخت، پارکینگ، مدیریت بار و نوسازی تاکسیها خبر داد.
وی با اشاره به افزایش تقاضا برای سوخت گاز خودروها، اعلام کرد: درخواست احداث یک جایگاه CNG در مرکز جنوب شهر با استفاده از املاک شهرداری، در دستور کار قرار دارد.
رستمی همچنین ساماندهی پارکینگهای سطح شهر را امری ضروری برشمرد و گفت: به سبب عدم نظارت کافی، نرخهای متفاوتی در پارکینگها مشاهده میشد لذا با ارائه لایحه، نرخ پارکینگها و تعرفههای مجزا برای ناوگانهای مختلف تعیین شد و در همین راستا، پارکینگ ابوذرجمهوری واقع در میدان شهید کارگر برای بهرهبرداری به سازمان تحویل داده میشود.

وی افزود: از دیگر برنامههای مهم سال آتی، اجرای طرح پارک حاشیهای (پارکومتر) است که پیشبینی میشود نقش مؤثری در کاهش تردد خودروهای تکسرنشین و بار ترافیکی شهر ایفا کند.
کنترل ترافیک سنگین و پرداخت الکترونیکی
رسمتی به ساماندهی خودروهای حوزه حمل بار اشاره و تصریح کرد: تردد بسیاری از خودروهای سنگین بدون پرداخت عوارض قانونی، موجب آسیب به زیرساختها شده و لازم است هزینههای قانونی خود را پرداخت کنند.
وی افزود: درصدد هستیم با اجرای طرحی بارهای ترافیکی غیرمجاز را کدگذاری کنیم و با استفاده از سامانههای پایش تصویری و نرمافزار جامع، خودروهای غیرمجاز و بارهای سنگین را بهصورت مستمر پایش و کنترل کنیم.
وی از فعالسازی پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسیها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همچنین پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار حملونقل درونشهری شامل ایجاد خطوط ویژه و احداث پایانههای تاکسی ارائه شده است.
چالش فرسودگی ناوگان و نوسازی
رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری بابل تصریح کرد: در حال حاضر دوهزار و۱۷۶ دستگاه تاکسی شهری و بیسیم در شهر فعالیت دارند که تعداد ۲۶۴ دستگاه بیسیم هستند، مدیریت تاکسیهای بیسیم از سال ۱۴۰۱ با نظارت سازمان به بخش خصوصی واگذار شده است.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری بابل با ابراز نگرانی از وضعیت ناوگان، تصریح کرد: ۷۰ درصد تاکسیهای سطح شهر بابل فرسوده هستند که دلیل اصلی این امر عدم ارائه تسهیلات نوسازی از سوی دولت در سالهای اخیر و افزایش قیمت خودرو است که نوسازی را برای رانندگان فاقد توجیه اقتصادی کرده است.
وی با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی نیز با چالش جدی روبرو است یادآور شد: ظرفیت گذشته شهر ۵۰ دستگاه بوده که اکنون تنها ۱۷ دستگاه فعال است که۱۴ دستگاه خصوصی و ۳ دستگاه تحت مالکیت سازمان است.

رستمی با اشاره به اینکه عمر بیشتر خودروها بیش از ۱۲ سال است، اظهار کرد: اجرای برخی تدابیر، مانند الزامات کرونا و خودروهای اینترنتی، در تناقض با حمایت از حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان قرار گرفته است.
وی از اجرای طرح تعویض و نوسازی ناوگان فرسوده بهصورت پایلوت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این طرح ۳۰۰ دستگاه ساینا جایگزین تاکسیهای فرسوده شهری خواهد شد.
تخلفات کرایه و خدمات رفاهی رانندگان
وی افزود: در مورد ضوابط کرایه، تأکید شد که بر اساس ابلاغیه، تاکسیها ملزم به سهسرنشین هستند و دریافت کرایه اضافی برای مسافر چهارم خلاف قانون و شرع است.
وی ادامه داد: چنانچه رانندگان همچنان چهار سرنشین سوار کنند، احتمالاً شاهد افزایش کرایه نخواهیم بود یا افزایش کرایه به حداقل ۲۰ درصد محدود میشود.
رستمی یادآور شد: در پاسخ به خواسته اصلی رانندگان مبنی بر ساماندهی، با وجودی که به ۲۲ خط دار تاکسی شهری اعلام کردیم ۵۰ راننده تاکسی اصلی به ما معرفی شود اما همکاری لازم تاکنون صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: سازمان حمل و نقل بابل به جای جشنهای سالانه، رویکرد خدمات رفاهی ماندگار را در هفته حمل و نقل در پیش گرفته است که این خدمات شامل برگزاری مسابقه فوتسال، مسابقه خاطرهنویسی پشت فرمان، و راهاندازی نخستین سامانه رفاه برای رانندگان با تخفیفات ویژه درمانی، تخفیفات لوازم یدکی خودرویی، استخر نیمبها و استفاده از سینماها است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه