ویدیویی از هدیه خودرو کامران تفتی به همسرش متین ستوده، با خودروی مزدا EZ-60، در شبکههای اجتماعی جنجال به پا کرده و موجی از واکنشهای منفی به دنبال داشته است.
نمابان و به نقل از برترینها: ویدیویی از کادو دادن کامران تفتی به همسرش، متین ستوده، طی روزهای گذشته در شبکههای اجتماعی وایرال شده و موجی از واکنشهای منفی را بهدنبال داشته است. در این ویدیو، تفتی خودرویی را بهعنوان هدیه به همسرش تقدیم میکند؛ هدیهای که بنا بر تصاویر منتشرشده، یک دستگاه مزدا EZ-۶۰ است؛ خودرویی که در ایران توسط شرکت «آفتابخودرو» بهعنوان واردکننده معرفی میشود. همین تصویر ساده اما پرزرقوبرق، بهسرعت از سطح یک اتفاق شخصی عبور کرد و به موضوعی رسانهای با ابعاد اجتماعی تبدیل شد.
بخشی از انتقادات متوجه نمایش آشکار ثروت و «شوآف» دانسته شد؛ تا جایی که آناهیتا همتی نیز بهصورت علنی نسبت به آنچه خود «رفتار فخرفروشانه» میخوانَد، اعتراض کرد. برای منتقدان، مسئله صرفاً یک هدیه یا یک ازدواج نبود، بلکه برجستهسازی شکاف طبقاتی در شرایطی است که بخش بزرگی از جامعه با فشارهای اقتصادی، تورم مزمن و کاهش قدرت خرید دستوپنجه نرم میکند. در چنین فضایی، هر تصویر لوکس از سوی چهرههای شناختهشده، بهسادگی میتواند به محرک خشم انباشتهشده اجتماعی تبدیل شود. گر چه که این سوال باقی میماند که چون وضع مردم خراب است، پس کسی حق ندارد از ثروتش لذت ببرد؟
از سوی دیگر، برخی تحلیلگران و کاربران شبکههای اجتماعی احتمال دادهاند که این ویدیو بیش از آنکه یک اتفاق خودجوش خانوادگی باشد، یک ترفند تبلیغاتی حسابشده برای بالا آوردن نام یک محصول تازهوارد در بازار ایران است؛ محصولی که هنوز برای بسیاری ناشناخته است. البته حتی اگر چنین فرضی درست باشد، شدت واکنشهای منفی نشان میدهد که اجرای این پروژه تبلیغاتی اگر پروژهای در کار بوده با پیچیدگی و ریسک بالایی همراه شده و نتیجهای دوگانه به بار آورده است. سلبریتیها سالهاست از ازدواج، طلاق، تولد فرزند و حتی خریدهای شخصی، محتوای رسانهای میسازند تا در صدر توجه باقی بمانند، اما بهنظر میرسد شرایط امروز جامعه، تحمل چنین روایتهایی را بهشدت کاهش داده است.

در نیمه دیگر این ماجرا، خودرویی قرار دارد که محور این جنجال شده است: مزدا EZ-60. این خودرو که در رده کراساوورهای مدرن قرار میگیرد، محصول همکاریهای جدید مزدا در بازار چین است و با تمرکز بر فناوریهای بهروز، طراحی مینیمال و پیشرانههای کممصرف یا برقی معرفی شده. EZ-60 از زبان طراحی جدید مزدا بهره میبرد؛ خطوط ساده، چراغهای باریک و کابینی دیجیتالمحور با نمایشگرهای بزرگ و حداقل دکمههای فیزیکی. در بخش فنی، نسخههای مختلفی از این خودرو با پیشرانههای هیبریدی یا تمامبرقی عرضه میشوند که شتاب مناسب، مصرف انرژی پایین و امکانات کمکراننده پیشرفته را وعده میدهند.

با این حال، مسئله اصلی در بازار ایران نه طراحی است و نه تکنولوژی، بلکه قیمت نهایی است. خودرویی که در بازارهای جهانی یا منطقهای، در بازه قیمتی متوسط رو به بالا قرار میگیرد، پس از عبور از فیلترهای واردات، تعرفهها، هزینههای گمرکی و حاشیه سود واردکننده، به محصولی تبدیل میشود که تنها برای اقلیت بسیار محدودی قابل دسترس است. مزدا EZ-60 نیز از این قاعده مستثنا نیست. فاصله میان قیمت جهانی و برچسب قیمتی آن در ایران، بار دیگر این پرسش را مطرح میکند که آیا چنین خودروهایی اساساً پاسخی به نیاز بازار هستند؟


در نهایت، ماجرای این ویدیو تنها درباره یک زوج هنرمند یا یک خودروی وارداتی نیست؛ بلکه نشانهای است از برخورد دو جهان متفاوت است. گر چه که آن که پول دارد باید از جهان بهره ببرد و این ربطی به فقر موجود در جامعه ندارد. همین مانور دادنهای بیهوده و اغراقآمیز بر سر اختلاف طبقاتی عامل بسیاری از شوربختیهای امروز است، فقر برخی نباید عامل انتقاد از ثروتمندان باشد.

<!–
–>
منبع: برترینها
بدون دیدگاه