مدیرکل ثبت احوال گلستان از تسهیل روند ثبت ولادتها و اهمیت تعویض شناسنامههای قدیمی با هزینههای مشخص خبر داد.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، حمیدرضا مطیع در گفتوگویی خبری اظهار کرد: عمده ولادتهای استان در بیمارستانها به وقوع میپیوندد و ثبت این وقایع برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت: بر اساس قانون، ما موظفیم ولادتها را ظرف مدت 15 روز به ثبت برسانیم تا بتوانیم آمار را به درستی و به موقع ارائه کنیم. خوشبختانه با راهاندازی سامانه الکترونیک ارسال گواهی ولادت از بیمارستانها به ثبت احوال در یک سال اخیر، روند ثبت شتاب قابل توجهی گرفته است.
وی با اشاره به روند ثبت ولادت بیان کرد: پس از تولد نوزاد، گواهی ولادت به صورت الکترونیک برای ما ارسال میشود و والدین ظرف 15 روز برای دریافت شناسنامه باید اقدام کنند. در صورت عدم مراجعه، همکاران ما پس از 3 تا 4 روز پیگیری مستمر را آغاز میکنند تا ثبت در مهلت قانونی انجام شود.
مطیع با بیان اینکه استان گلستان در این زمینه از استانهای برتر کشور است، گفت: بیش از 99 درصد ولادتها در استان در مهلت 15 روزه ثبت میشود. وقتی والدین برای دریافت شناسنامه مراجعه میکنند، فرآیند صدور با حضور یکی از والدین و در کمتر از نیم ساعت در اداره ثبت احوال انجام میشود. اطلاعات همزمان در پایگاه جمعیتی کشور ثبت و مبنای ارائه خدمات بعدی قرار میگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به آمار ولادتهای ثبتشده در 8 ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت 16 هزار و 465 واقعه ولادت در استان ثبت شده است. شهرستان گنبدکاووس با 3 هزار و 454 مورد بیشترین و بندرگز با 225 مورد کمترین تعداد ثبت ولادت را داشتهاند.
مدیرکل ثبت احوال گلستان در ادامه به موضوع ثبتنام و صدور کارت هوشمند ملی پرداخت و افزود:در حال حاضر یک میلیون و 623 هزار و 846 درخواست کارت هوشمند ملی در استان ثبت شده است. از این تعداد، یک میلیون و 557 هزار و 791 مورد مربوط به کارت اولیه افراد بالای 15 سال بوده که پوشش آن به حدود 99.5 درصد از جامعه هدف رسیده است.
وی با اشاره به آمار تحویل کارتهای ملی نیز اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و 461 هزار و 339 کارت ملی تحویل داده شده و مانده کارت در استان، با حدود 3 هزار مورد، یکی از پایینترین رقمهای کشوری است. تنها حدود 150 کارت به دلایل فنی خاص صادر نشده که در حال پیگیری هستیم.
مطیع در خصوص دلیل تاخیر در صدور بخش کوچکی از کارتها توضیح داد: صدور کارتهای هوشمند ملی به دلیل ویژگیهای امنیتی منحصر به فرد، تنها در سازمان مرکزی ثبت احول کشور امکانپذیر است. اگرچه ظرفیت چاپ ماهانه بیش از 2.5 میلیون کارت وجود دارد، اما تامین مواد اولیه با تاخیرهایی مواجه شده است. از مردم عذرخواهی میکنیم و سعی داریم این مشکل را هرچه سریعتر حل کنیم.
وی در عین حال راهکار جایگزین را تشریح کرد و گفت: کد رهگیری که در زمان ثبتنام به افراد داده میشود، به طور کامل در پایگاه اطلاعاتی کشور ثبت شده و برای دریافت تمامی خدمات الکترونیکی در دستگاههای مختلف قابل استفاده است و هیچ تأخیری در ارائه خدمات ایجاد نمیکند.
مدیرکل ثبت احوال گلستان در خصوص تعویض شناسنامههای قدیمی نیز گفت: شناسنامههای قدیمی اعتبار دارند، اما توصیه میشود به دلیل دارا بودن مولفههای امنیتی بالا و غیرقابل جعل بودن، به شناسنامههای الکترونیکی جدید مهاجرت کنند. برای این کار، ارائه شناسنامه قدیمی و یک قطعه عکس کافی است. مردم میتوانند درخواست خود را به دفاتر پیشخوان یا ادارات ثبت احوال تحویل دهند و شناسنامه جدید ظرف حداکثر 10 روز از طریق پست دریافت کنند. هزینه این خدمت با احتساب تعرفه پست حدود 470 هزار تومان است.
وی با اشاره به توسعه خدمات الکترونیک گفت: در سامانه “سهام” خدمات متعددی مانند پیشثبتنام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نام، دریافت گواهی فوت به صورت الکترونیک، درخواست گواهی انحصار وراثت و استعلام اطلاعات خانوار ارائه میشود. هدف نهایی ما تکمیل فرآیند هوشمندسازی و به حداقل رساندن مراجعه حضوری مردم است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه