اصفهان در پاییز امسال با بحران شدید آلودگی هوا مواجه شده و کارشناسان تاکید میکنند تا خودروهای فرسوده حذف نشوند، نفس این شهر به سختی تازه خواهد شد.
حامد یزدیان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از اصفهان در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه با آغاز پاییز 1404 اصفهان چندین روز بحرانی آلایندگی هوا را پشت سر گذاشته است، چه راهکار و تمهیداتی برای این معضل شهری و استانی در بعد مدیریت کلان در نظر گرفته شده است، گفت: بر اساس مطالعاتی که اخیر انجام و نتایج آن منتشر شده، بخش عمده آلودگی در این فصل، به ویژه از منابع متحرک یعنی خودروها است؛ حتی اگر دولت بنزین با کیفیتتری تولید کند، تا زمانی که خودروهای آلاینده فرسوده در ناوگان ما وجود دارند، این مشکل حل نمیشود.
وی افزود: طبق برنامه حذف خودروهای آلاینده ضروری است؛ اما این کار به درستی انجام نمیشود و حجم خودروهای آلاینده سنگین و سبک بسیار قابل توجه است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از راهحلهایی که در مجلس مطرح کردیم، واردات خودروهای با کیفیت برای جایگزینی است، اظهار کرد: اگر در کوتاهمدت نمیتوانیم خودروی باکیفیت تولید کنیم، اجازه دهیم خودروی باکیفیت به کشور وارد شود تا آلایندگی کاهش یابد. متأسفانه این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام با برخی موانع مواجه و مساعدت لازم انجام نشد.
موانع اجرای قانون هوای پاک چیست؟
وی بیان کرد: در جلسه کمیسیون کشاورزی با دستگاههای مسئول قانون هوای پاک، به صراحت صحبت کردیم اما یک دور باطل وجود دارد؛ وزارت نفت میگوید که بنزین یورو 4 و 5 تولید میکنم، اما میلیونها موتور فرسوده 20 تا 30 ساله، اتوبوس، کامیون و خودروی شخصی که نمیتوانند سوخت را به درستی بسوزانند، باز هم در چرخه حضور دارند.
یزدیان با طرح این سوال که تولید بنزین باکیفیت چه فایدهای دارد ؟ خاطرنشان کرد: اگر بهترین بنزین را هم به خودروی فرسوده بدهیم، باز هم آلایندگی دارد. به همین منظور اولویت، حذف خودروهای فرسوده است که ما پیگیر آن هستیم؛ اما باید یک مطالبه عمومی ایجاد و از طرفی فرهنگسازی شود.
مردم توان اقتصادی جایگزین سازی خودروهای فرسوده را ندارند
وی ادامه داد: مسئله اینجاست که مردم توان اقتصادی جایگزینی خودروی فرسوده را ندارند. کسی که پراید 50 میلیونی دارد، با فروش آن توان خرید چه چیزی را دارد؟ باید در این زمینه تسهیلات واقعی داده شود و اجازه واردات خودروهای دست دوم باکیفیت خارجی به عنوان جایگزین را نیز بدهند.
سهم صنایع در آلودگی هوا
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که سهم صنایع در آلایندگی هوا چقدر است؟ گفت: بخشی از آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ مثل اصفهان قطعاً مربوط به صنایع بزرگ است. برخی صنایع در سالهای گذشته کارهای خوبی برای کاهش آلایندگی شروع کردهاند، اما برخی دیگر اقدام خاصی انجام ندادهاند.
وی افزود: ما موردی داریم که دستگاه محیط زیست دو سال متوالی از یک صنعت خاص شکایت کرده و حکم پلمپ گرفته، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.
یزدیان با بیان اینکه گاهی به دنبال بررسیها متوجه میشویم که صنعت مذکور سالانه میلیاردها تومان بدهی انباشته دارد اظهار کرد: مسلماً چنین واحدی توان مالی نصب فیلتر یا نوسازی خط تولید برای کاهش آلایندگی را ندارد. این موارد نیاز به ارادهای قویتر و اقدامات عملیتری دارد که ما در مجلس به طور جدی پیگیر آن هستیم.
وی تصریح کرد: ما نیز در مجلس ضروری است تا با استفاده از ابزارهای نظارتی خودمان نسبت به پیشبرد این مورد یاری رسانیم. سؤال از وزیر، برگزاری جلسه و در صورت بیتوجهی، پیگیری راهحلهای دیگر تا این صنعت نجات پیدا کند. اگر صنعتی از لحاظ اقتصادی و محیطزیستی آسیبزاست، تولید آن میتواند با روشهای دیگر در کشور جایگزین شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته بخشی از آلودگی هوا، خصوصاً در موضوع آب، به صورت منفی بروز پیدا میکند. وقتی رودخانه را خشک میکنیم، کشاورزی تعطیل میشود، زمینهای کشاورزی بایر میماند و تالابها آبگیری نمیشوند و این روند بر بارش اثر میگذارد. این وضعیت در حوزه زایندهرود اثر مستقیم دارد و بحران گرد و غبار و ریزگردها را تشدید میکند.
وی گفت: این نیز یکی دیگر از دلایلی است که ضرورت توجه به موضوع آب را دوچندان میسازد. از چند سال گذشته کارهای خوبی آغاز شده و امیدواریم در یکی دو سال آینده خبرهای خوبی برای مردم داشته باشیم.
انتهای پیام/163
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه