آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی: میلیاردها تومان صرف واردات تجهیزات پزشکی، چرا مدارس محروم نادیده گرفته می‌شوند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با انتقاد از صرف هزینه‌های هنگفت برای واردات دستگاه‌های پزشکی، خواستار توجه ویژه به توسعه مدارس در مناطق محروم شد.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی: میلیاردها تومان صرف واردات تجهیزات پزشکی، چرا مدارس محروم نادیده گرفته می‌شوند؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، در نشست با رئیس اداره مشارکت‌های مردمی، بر ضرورت توسعه مدارس و آموزشگاه‌ها در مناطق مختلف استان مرکزی به ویژه مناطق محروم و حاشیه شهر تأکید کرد و گفت: آموزش، ستون فقرات توسعه پایدار هر جامعه‌ای است و مدرسه، نخستین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی در شکل‌گیری سرمایه انسانی به شمار می‌رود. با این حال، هنوز در بسیاری از مناطق محروم و حاشیه‌ای کشور، کمبود مدارس استاندارد، فرسودگی فضاهای آموزشی و نبود امکانات اولیه، آینده کودکان و نوجوانان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

وی افزود: در این مناطق، مدرسه تنها محل آموزش نیست؛ بلکه پناهگاهی برای امید، امنیت و شکل‌گیری هویت اجتماعی دانش‌آموزان است. نبود زیرساخت‌های مناسب آموزشی باعث افزایش ترک تحصیل، افت کیفیت یادگیری و تعمیق شکاف آموزشی میان مناطق برخوردار و محروم می‌شود؛ شکافی که در بلندمدت به نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی گسترده‌تری منجر خواهد شد.

ساخت و توسعه مدارس در مناطق محروم باید فراتر از افزایش تعداد کلاس‌ها دیده شود

دری‌نجف‌آبادی تصریح کرد: ساخت و توسعه مدارس در مناطق محروم باید فراتر از افزایش تعداد کلاس‌ها دیده شود. طراحی فضاهای آموزشی ایمن، مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی، تأمین امکانات آموزشی و فناوری‌های نوین، و ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند کیفیت آموزش را به شکل معناداری ارتقا دهد. مدرسه‌ای که از حداقل استانداردها برخوردار باشد، انگیزه معلمان برای تدریس و اشتیاق دانش‌آموزان برای یادگیری را دوچندان می‌کند.

امام جمعه اراک بیان کرد: از سویی، مشارکت دولت، نهادهای مردمی، خیرین مدرسه‌ساز و بخش خصوصی نقش تعیین‌کننده‌ای در رفع این محرومیت دارد. تجربه نشان داده است که هم‌افزایی این ظرفیت‌ها می‌تواند در مدت‌زمانی کوتاه، تحولی بزرگ در مناطق کم‌برخوردار ایجاد کند. سرمایه‌گذاری در آموزش، هزینه نیست؛ بلکه سودآورترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است.

وی عنوان کرد:  توسعه عادلانه آموزشی مستلزم نگاه راهبردی و عدالت‌محور به توزیع منابع است. ساخت مدارس در مناطق محروم و حاشیه‌ای، نه یک اقدام خیریه‌ای، بلکه یک وظیفه ملی و اجتماعی است؛ وظیفه‌ای که با تحقق آن می‌توان امید را در دل نسل آینده زنده نگه داشت و مسیر توسعه پایدار را هموار کرد بنابراین، احداث مدارس در شهرهای مختلف استان، به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه‌ای اراک، خمین و آشتیان، یک وظیفه شرعی و اجتماعی است و باید با مشارکت مردم و خیرین دنبال شود.

باید به سمت صنایع نوین از جمله داروسازی و تجهیزات پزشکی حرکت کنیم

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: لازم است رشته‌های آموزشی به نیازهای صنایع استان مرتبط شوند تا دانش‌آموزان بتوانند علاوه بر تحصیل، مهارت‌های کاربردی در کارگاه‌ها و صنایع بزرگ مانند ماشین‌سازی، واگن‌سازی و کشاورزی کسب کنند.

وی بر توسعه رشته‌های خیاطی، پارچه‌بافی و تجهیزات پزشکی تأکید کرد و افزود: این حوزه‌ها ظرفیت بالایی برای اشتغال و رفع نیازهای جامعه دارندالبته باید به موضوع آینده‌نگری در برنامه‌های آموزشی و صنعتی توجه داشت پس، باید به سمت صنایع نوین از جمله داروسازی و تجهیزات پزشکی حرکت کنیم. امروز میلیاردها تومان صرف واردات دستگاه‌های پزشکی می‌شود، در حالی که می‌توان با سرمایه‌گذاری داخلی این نیازها را برطرف کرد.

انتهای پیام/711/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 274231
۰۱ دی ۱۴۰۴ | ساعت: ۲۲:۲۷ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
دیزاین ویلای دوبلکس لاکچری و مدرن حمید لولایی با فضایی دنج و چیدمان محشر🤩 +ویدیو