محمدرضا مخبر دزفولی در مراسم رونمایی از سند بهروز شده نقشه جامع علمی کشور، بر ضرورت ادامه و حفظ تلاشهای علمی دولتها و جلوگیری از نگاه فصلی به اسناد بالادستی تأکید کرد.
به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، محمدرضا مخبر دزفولی در مراسم سالگرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و رونمایی از سند بهروز شده نقشه جامع علمی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شد، به اهمیت انسجام ملی اشاره کرد و گفت: انسجام یک تبلور بیرونی دارد که در حوزههای مختلف قابل مشاهده است. در حوزه علم و فرهنگ، تبلور انسجام ملی این است که زحمات دولتها از بین نرود؛ یعنی اینکه سندی و مصوبهای را که یک وزیر با مجموعهای از جلسات کارشناسی برای بهبود موضوعات تهیه کرده است، وزیر بعدی ادامه دهد.
وی انسجام در حوزه علم را ادامه دادن اجرای اسناد راهبردی در حوزههای مربوطه دانست و افزود: این روند در واقع یک دوی امدادی است. نقطه اتصال و محور حرکت همه ما در این گونه حرکتها، ایران عزیز است. در جنگ ۱۲ روزه دیدیم همه ایرانیان، حتی خارج از کشور، از ایران حمایت کردند. نگاه ما به اسناد راهبردی نیز باید اینگونه باشد.
مخبر بر ضرورت پرهیز از نگاه موسمی و فصلی به اسناد بالادستی تاکید کرد و گفت: نگاه ما به اسناد راهبردی نیز باید اینگونه باشد. چرا که اگر دولتها با نگاه موسمی و فصلی این اسناد را نادیده بگیرند، شاهد انسجام و نتیجه مطلوب نخواهیم شد.
رئیس فرهنگستان علوم در تعریف انسجام ملی گفت: انسجام یعنی اینکه اگر فردی در مسئولیتی شایستگی داشت، با تغییر دولتها او را به این دلیل که در قبیله ما نیست، تغییر ندهیم. در انسجام و وحدت، ایران عزیز باید فصل مشترک همه مسئولین و نخبگان ما باشد. بنابراین انسجام ملی در حرف و سخن خود را نشان نمیدهد، بلکه در عمل متبلور میشود.
مخبر دزفولی با اشاره به اینکه تصور کنید شورای عالی انقلاب فرهنگی طی این ۴۱ سال وجود نداشت، گفت: امام (ره) فرمودند دانشگاه و علم مهم است. آن زمان اوضاع چگونه بود؟ در حوزه علم چه وضعیتی تحویل گرفتیم؟ حدود ۴ هزار استاد و دانشجو که امروز به حدود ۱۰۰ هزار استاد در کشور رسیدهاند. در بسیاری از حوزههای عقبمانده پیشرفت کردیم. امکان داشت به راحتی این عقبافتادگی جبران شود.
وی افزود: با دوراندیشی امام (ره)، شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد. تحول فرهنگی و علمی به نهادی نیاز داشت که با تغییر دولتها کمک کند راهبردها و سیاستگذاریها تغییر نکند. این نهاد با حضور نخبگان، مسیر دائمی و مستمری را دنبال کرد تا این حوزهها بهشکل مستمر بررسی و تقویت شوند. تولید ۲ درصد علم جهان توسط اساتید ایرانی اینگونه محقق شد. سرریز نظام علمی امروز ما، تولید و دستاوردهای علم هستهای و توانمندیهای ما در حوزه هوافضا است.
مخبر دزفولی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از اول برای این برنامهها طراحی شد. سرریز این علم مستمر و سیاستهای راهبردی امروز، فناوری سلولهای بنیادی را میسازد. امروز در حوزه نانو جزو کشورهای پیشرفته و چهارم دنیا هستیم. آیا این حرکت تصادفی است یا با طراحی و برنامه بوده است. تربیت استاد، ایجاد دانشکده تربیت نیرو و… برای این اهداف طی برنامهریزیهایی صورت گرفته است که این خروجی برنامهریزی شده، نگاه انقلاب اسلامی به علم بوده است. در زیستفناوری نیز همینطور است.
وی ادامه داد: البته در حوزه پشتیبانی عقبماندگی داریم، اما عزم دانشمندان ما بیشتر از این حمایتها بوده است. امروز تنها ۰.۶ درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف علم میشود که قطعا اگر این رقم بیشتر شود، دستاوردهای فعلی که کم نیستند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت، بیشتر خواهد شد. زحمات این حوزه بیشتر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است؛ فرهنگستانها که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به رصد و بررسی سیاستها میپردازند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۷۶ دانشگاه، ۱۲۰۰ محقق و استاد داخلی و ۱۲۰ استاد و محقق ایرانی خارج از کشور در بهروزرسانی نقشه جامع علمی کشور فعال بودند، گفت: نوسازی و بازنگری در سیاستها و رفع اشکالات مصوبات، موضوع بدی نیست؛ اما هرگز نباید بگوییم این سیاستها و مصوبات کارشناسی نیست؛ این با انسجام همخوانی ندارد.
مخبر دزفولی ادامه داد: جمع کثیری از دانشگاهها در بهروزرسانی سند با ما همکاری داشتند. این مأموریتی بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرهنگستان سپرد و همواره به ما پشتیبانی و کمک کرد. تلاش شد در این فضا از ظرفیت همه فرهنگستانها استفاده شود.
وی با اشاره به مصوبات سند نقشه جامع علمی کشور، ستادهای حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی را خروجی نقشه جامع علمی کشور دانست و گفت: عدم انسجام و باور به این مصوبات از سوی دولتها و عدم پشتیبانی مالی از این اسناد، مهمترین دغدغه ما در سند بود. لذا هر جا حمایت شد، به نتایج خوبی رسیدیم. در روزآمدسازی، نقطه فعلی و نقطهای که باید قرار گیریم به خوبی ارزیابی شد. در نگارش سند، مسائل و اولویتهای دهگانه کشور مانند آب، علم، غذا و ۱۰ موضوع مورد نیاز جهان در حوزه علم مانند هوش مصنوعی و کوانتوم مورد توجه قرار گرفت. متن بهروز شده بخش منسجمی در تعلیم و تربیت و موضوعاتی مانند تقسیم کار دارد.
مخبر دزفولی نگرانیهای خود در این زمینه را اعلام کرد و گفت: نگرانی اول این است که مجریان ما پای کار نیایند که برای آن باید تدبیر کنیم. نگرانی دوم نیز این است که پشتیبانی مالی و مناسبی از تحقق مصوبات این سند صورت نگیرد و مجبور شویم این باور را به مسئولین بقبولانیم که در صورت لزوم، همه باید برای آن اقدام کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه