مازندران؛ جاده‌های حیاتی که بی‌اعتبار مانده‌اند و خطر در کمین است!

مدیرکل راهداری مازندران هشدار داد؛ جاده‌های پرتردد این استان که نقش کلیدی در حمل و نقل کالا دارند، بدون اعتبار لازم نمی‌توانند ایمنی مسافران را تضمین کنند.

مازندران؛ جاده‌های حیاتی که بی‌اعتبار مانده‌اند و خطر در کمین است!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از ساری، محسن محمد نژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازتدران اظهار داشت: مازندران با ظرفیت های مهم در حوزه راه یکی از قطب های حمل کالا در کشور است و بعد از بندر امام خمینی (ره) و بندر عباس بندر امیرآباد به عنوان هاب حمل‌ونقل محسوب می‌شود تا با تبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر زمینه تبادلات متعدد فراهم شود.

وی افزود: در محورهای مواصلاتی تلاش شد تا با انتقال داده ها اضافه تناژها را به حداقل برسانیم.

او با تأکید بر اینکه مازندران مسافرپذیر است و ناوگان حمل و نقل در ایام اربعین و نوروز در جابجایی مسافر نقش دارند بیان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای متولی بیش از 10هزار و 400 کیلومتر راه در مازندران است و متولی نگهداری راه در استان هستیم.

محمدنژاد عنوان کرد: تعریض محور، چهارخطه کردن راه را بر عهده شرکت توسعه ساخت راه هاست و باید توجه داشت اگر راه دو خطه داریم و یا تصادفات رخ می‌دهد متولی اداره راهداری نیست.

او با بیان اینکه 8 هزار کیلومتر راه روستایی در مازندران داریم بیان کرد: تأمین اعتبار پروژه های راه روستایی در کمیته های شهرستانی مصوب می‌شود و منابع ملی صرف نگهداری راه های شریانی می‌شود و نیازمند فرهنگ سازی در زمینه حفط و نگهداری راه‌ها هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نصب و ایجاد نیوجرسی را از راهکارهای ایمن سازی در راه‌ها عنوان کرد و گفت: 640 میلیارد تومان برای ایمن سازی 16 کیلومتر راه در استان انجام شد.

به گفته او برای هر کیلومتر خط کشی راه، 25 میلیون تومان اعتبار نیاز است و با توجه به راه های موجود در استان  200 میلیارد اعتبار برای خط کشی در حوزه راه نیاز داریم. و نیاز داریم تا جاده ها را ایمن سازی کنیم و با کمبود شدید اعتبارات در حوزه ایمنی روبرو هستیم. هماهنگی بین بخشی دستگاه‌ها برای جلوگیری از رانش در حوزه راه‌ها در استان نیاز است و امیدواریم بزودی بتوانیم با اعتبارات مناسب رانش‌ها در نقاط بحران را جبران کنیم. 

محمدنژاد با تأکید بر تخصیص تنها 10 درصد اعتبارات گفت: بدون اعتبار اثرات ناترازی های عمرانی را در تصادفات می‌بینیم و تنها، 11 کیلومتر روشنایی راه ‌ها را انجام دادیم .

وی با تاکید بر اینکه محور فرودگاه در مدت 2 ماه با تأمین اعتبار این محور را روشن کردیم یادآور شد: فرودگاه دشت ناز یکی از مبادی ورودی ما بود که تاکنون محور راه  خاموش بود و 7 کیلومتر طول محور روشن شده است.

وی بیان کرد: روشنایی نقطه‌ای نیز در تقاطع های روستایی مورد توجه قرار گرفت و 30 تقاطع با اعتبار 15 میلیارد تومان روشن شده است و روکش آسفالت در محورهای اصلی و فرعی هم از دیگر اقدامات بوده  و 350 کیلومتر راه روستایی با هزار و 400 میلیارد هزینه شد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: 69 کیلومتر راه روستایی نیز تاکنون احداث کردیم و با ساخت راه روستایی 1200 خانوار برخوردار شدند که این موضوع در راستای سیاست عدالت دررحال انجام است. برای تبدیل بریدگی به دور برگردان هم 180 میلیارد تومان امسال اختصاص یافت و سال‌های گذشته تصادفات فوتی متعددی داشتیم که با حذف بریدگی ها آمار تصادفات کاهش یافت که 19 درصد کاهش تصادف در محورهای برون شهری را داشتیم.

او ادامه داد: مازندران از استان های برتر در ایمنی راه است که توانستیم پل های نیمه کاره را انجام دهیم.

محمدنژاد به ناایمنی جاده کندوان و فوتی هم وطنان در منطقه کمرزرد در سال‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: توانستیم در مدت دو سال با احداث 230 متر گالری در محور بتوانیم ایمن سازی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به نصب توری در 14 نقطه عنوان کرد: تورسنگ در چهارشنبه گذشته نصب شد و همین منجر به جلوگیری از ریزش سنگ شد.

او عنوان کرد: با اقدامات ایمنی و ایمن سازی کندوان ریزش سنگ نداشتیم. 

وی تصریح کرد: 13 نقطه پرتصادف در استان شناسایی شد که 10 نقطه اصلاح شده است و امیدواریم بتوانیم نقاط حادثه خیز بیشتری را شناسایی و ایمن سازی انجام دهیم.

محمدنژاد همچنین تاکید کرد: 14 میلیون تن کالا تاکنون در محورهای راه های استان جابجا شد و در جنگ 12 روزه هم رانندگان در بحث کالا حماسه سازی کردند و توانستیم در حمل و نقل کالا از بنادر جنوبی اقدامات برجسته انجام دهیم.

او در ادامه تاکید کرد: مازندران دومین استان بدون کمترین خلل در حمل و نقل کالا محسوب می‌شود.

او به جابجایی مسافر در ایام اربعین حسینی اشاره کرد و یادآور شد: ناوگان عمومی کفاف حجم مسافر استان را نمی‌دهد اما 10 هزار مسافر از طریق حمل‌ونقل نقل عمومی اعزام شدند.

محمدنژاد مدیرکل راهداری بیان کرد: 181 سامانه ثبت تخلف را هم در محورهای استان نصب کردیم تا با شناسایی تخلف در تقویت ایمن سازی حرکت کنیم. 704 میلیون پلاک خوانی تاکنون  شد و بیش از 2میلیون و 500 هزار تخلف هم ثبت شده است.

او با تأکید بر اینکه دوربین های تخلف تصویری به صورت برخط راه‌ها را کنترل می‌کنند اظهار کرد: مازندران بالاترین تماس مرکز مدیریت  راه کشور را دارد و 10 میلیون تماس با سامانه 141 داشتیم و همکاران هم 24 ساعته در مرکز مستقرند.

او راهداری زمستانه را از دیگر اقدامات در حوزه راه عنوان کرد و گفت: در قالب 40 اکیپ راهداری در جاده های استان برای اجرای عملیات زمستانه مستقر خواهیم شد و بازگشایی راه های اصلی در زمان اعلام هشدارها از الویت اساسی است و با اعلام هشدار نارنجی از رانندگان می‌خواهیم در راه های روستایی مستقر نشوند.

محمدنژاد تأکید کرد: از مطالبه مهم رانندگان کالا ایمنی جاده رستمکلا به امیرآباد بود که با دستور وزیر راه و مشارکت سازمان بنادر و اداره کل راهداری و راه آهن به نتیجه رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین تصریح کرد: رانندگان به تابلوها و علائم توجهی نمی‌کنند و تصادفات نشان می‌دهد کماکان 90 درصد تصادفات عامل انسانی است و احداث سرعت گیر در گذشته انجام شد که از بیش از 900 سرعت گیر 300 مورد فاقد استانداردهای لازم است و با دستور استاندار مازندران کمیته 3 نفره‌ای هم تشکیل شد و 100 سرعت کاه هم حذف شد. 

او در ادامه با بیان اینکه راهداران با کار 24ساعته امنیت شغلی کاملی ندارند خواستار تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شد و گفت: موضوعات در این زمینه را منعکس کردیم.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 270417
۰۱ دی ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۳:۴۴ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
فیلم تصنیف «غم عشقت» با صدای ماندگار همایون شجریان و مهران مدیری