شناسایی ۱۹۱ نوآموز نیازمند آموزش استثنایی در بوشهر؛ تلاش برای آینده‌ای برابر

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی بوشهر از شناسایی ۱۹۱ نوآموز نیازمند آموزش تخصصی خبر داد و تأکید کرد که هیچ دانش‌آموزی به‌خاطر تفاوت‌های فردی از تحصیل محروم نخواهد ماند.

شناسایی ۱۹۱ نوآموز نیازمند آموزش استثنایی در بوشهر؛ تلاش برای آینده‌ای برابر
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

سید ابراهیم موسوی، رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان بوشهر، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تشریح اقدامات حوزه آموزش استثنایی اظهار کرد: مأموریت اصلی این مجموعه، اطمینان از این است که هیچ دانش‌آموزی به‌دلیل تفاوت‌های جسمی، ذهنی یا یادگیری از چرخه آموزش محروم نشود و همه کودکان متناسب با شرایط خود از خدمات تخصصی آموزشی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به دستاوردهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان افزود: در سال‌های اخیر و با تجهیز مراکز و مدارس به‌صورت تخصصی و تلاش مستمر همکاران، شاهد موفقیت‌های چشمگیر دانش‌آموزان بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان کم‌توان استان موفق به کسب مقام اول کشوری در جشنواره آینه نماز، مقام اول مسابقات سویی‌میز کشوری و مقام دوم مسابقات قرآنی شده‌اند.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان بوشهر با تشریح ساختار خدمت‌رسانی این حوزه تصریح کرد: فعالیت آموزش استثنایی در دو بخش مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله در رشد و مدارس استثنایی دنبال می‌شود که استان بوشهر دارای 24 مرکز جامع فعال با پوشش سراسری و 34 مدرسه استثنایی است.

موسوی با ارائه آمار جامعه هدف گفت: در مدارس استثنایی استان، یک‌هزار و 305 دانش‌آموز با نیازهای ویژه تحت آموزش هستند و برای ارائه خدمات مطلوب، 345 نفر نیروی آموزشی و تخصصی در این مدارس فعالیت می‌کنند.

وی به روند سنجش نوآموزان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تمام 2 هزار و 27 نوآموز بدو ورود به مدرسه سنجش شدند که از این تعداد 191 دانش‌آموز نیازمند خدمات آموزش استثنایی شناسایی شدند؛ همچنین امسال از میان 15 هزار و 669 نوآموز، تاکنون 5 هزار و 461 نفر ارزیابی و 3 هزار و 54 نفر به‌طور کامل سنجش شده‌اند.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان بوشهر یکی از مأموریت‌های مهم این حوزه را رسیدگی به اختلالات یادگیری عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 600 دانش‌آموز دارای اختلال یادگیری شناسایی، ارزیابی و تحت مداخله آموزشی قرار گرفتند که همگی با موفقیت این دوره‌ها را پشت سر گذاشتند.

موسوی با اشاره به اجرای طرح جهش تحصیلی اظهار داشت: از میان بیش از 600 دانش‌آموز متقاضی جهش، 294 نفر به مرحله آزمون رسیدند و در نهایت 131 دانش‌آموز موفق به استفاده از این امکان آموزشی شدند که نشان‌دهنده اثربخشی فرآیندهای علمی و ارزیابی‌های تخصصی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع خدمات رفت‌وآمد دانش‌آموزان پرداخت و گفت: از مجموع یک‌هزار و 305 دانش‌آموز، یک‌هزار و 79 نفر به‌صورت مستقیم از سرویس ایاب‌وذهاب استفاده می‌کنند و به‌دلیل شرایط خاص دانش‌آموزان اوتیسم و دارای اختلالات جسمی، حدود 80 درصد آن‌ها نیازمند سرویس‌های اختصاصی و نفربه‌نفر هستند.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان بوشهر با اشاره به هزینه‌های بالای این خدمات افزود: به‌طور متوسط هزینه سرویس هر دانش‌آموز ماهانه حدود 2.5 میلیون تومان است که مجموع هزینه ماهانه به حدود 2.7 میلیارد تومان می‌رسد و با وجود پرداخت بخشی از اعتبارات، آموزش‌ و پرورش با کسری مواجه است.

موسوی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی تصریح کرد: طبق تبصره‌های 1 و 2 ماده 5 قانون حمایت از کودکان دارای معلولیت، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلف به همکاری در تأمین سرویس دانش‌آموزان هستند و تحقق این ظرفیت قانونی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش فشار مالی بر خانواده‌ها و تداوم آموزش باکیفیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه داشته باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 267743
۰۱ دی ۱۴۰۴ | ساعت: ۷:۴۲ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
رونمایی از خانواده پرحاشیه آیشواریا زیباترین بانوی جهان در یک جشن بزرگ/ هرروز زیباتر میشه خانم بازیگر + فیلم