در هشت ماهه سال جاری، بیش از ۸۰ درصد از ۵۱۴۴ شکایت ثبت شده در استان زنجان به سرعت و با دقت تعیین تکلیف شده است؛ روندی که نشان از تلاش ویژه مسئولان برای پاسخگویی به مطالبات مردم دارد.
حسین منصوری امروز (یکشنبه، ۳۰ آذر) در نشست خبری با تشریح روند رسیدگی به شکایات مردمی، اظهار کرد: شکایات شهروندان از سه طریق سامانه تلفنی ۱۲۴، درگاه اینترنتی و مراجعه حضوری دریافت میشود و تلاش شده زمان رسیدگی به حداقل ممکن کاهش یابد.
وی با بیان اینکه در هشت ماهه سال جاری ۵۱۴۴ مورد شکایت مردمی در استان ثبت شده است، افزود: از این تعداد، بیش از ۸۰ درصد شکایات رسیدگی و تعیین تکلیف شده و حدود ۱۵ درصد بهدلیل نیاز به اخذ نظر کارشناسی از مراجع تخصصی در انتظار رسیدگی قرار دارد.
منصوری ادامه داد: بخشی از شکایات نیز خارج از حوزه اختیارات اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوده که به دستگاههای ذیربط از جمله سایر استانها یا نهادهای تخصصی ارجاع شده است.
معاون نظارت و بازرسی اداره کل صمت استان زنجان با تأکید بر فعال بودن سامانه ۱۲۴، گفت: این سامانه هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ پاسخگوی تماسهای مردمی بوده و در کنار آن، امکان ثبت شکایت بهصورت اینترنتی و حضوری برای شهروندان فراهم شده است.
وی با اشاره به عملکرد نظارتی اداره کل صمت استان زنجان، اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۱۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی انجام شده که منجر به تشکیل ۲۷۳۵ پرونده تخلف شده است.
منصوری افزود: ارزش ریالی این پروندهها بیش از ۲۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و بیانگر تشدید نظارتها و برخورد با تخلفات صنفی در استان است.
وی با اشاره به نحوه برخورد با تخلفات صنفی، اظهار کرد: اداره کل صمت استان زنجان بهعنوان دستگاه کاشف، مکلف به شناسایی تخلف و تشکیل پرونده است و تعیین میزان جریمه بر عهده تعزیرات حکومتی قرار دارد. بر این اساس، پروندهها براساس نوع و تکرار تخلف به تعزیرات ارسال میشود و جریمهها معمولاً بین یک تا چهار برابر ارزش ریالی کالا تعیین میشود و در موارد مربوط به قاچاق، کالاها ضبط خواهد شد.
وی همچنین به اقدامات انجامشده در حوزه مقابله با کالای قاچاق اشاره کرد و گفت: طی ماههای اخیر، با همکاری پلیس امنیت اقتصادی و سایر دستگاههای نظارتی، کشفیات متعددی در حوزه کالاهای دخانی، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، گوشی تلفن همراه و برخی اقلام مصرفی انجام شده و پروندههای مربوطه در مراجع ذیصلاح در حال رسیدگی است.
وی با اشاره به محدودیت نیروی انسانی در حوزه بازرسی، خاطرنشان کرد: با وجود تعداد محدود بازرسان، تلاش شده با استفاده از گشتهای مشترک و سامانههای نظارتی، رسیدگی به شکایات مردمی و نظارت بر بازار بهصورت مستمر انجام شود و از شهروندان انتظار میرود در صورت مشاهده تخلف، موضوع را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه