کمبود ناوگان چالش اصلی توسعه اتوبوسرانی قم

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با بیان اینکه کمبود ناوگان اصلی‌ترین چالش توسعه خطوط است، گفت: اجرای طرح هدوی موجب بهبود محسوس نظم حرکتی اتوبوس‌ها و ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان شده است.

کمبود ناوگان چالش اصلی توسعه اتوبوسرانی قم
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

علی نیک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با تأکید بر رویکرد خدمت‌رسانی به شهروندان، اظهار کرد: با افتخار خادم مردم هستیم و خدمت به همه همشهریان را وظیفه خود می‌دانیم. نقشه پراکندگی شبکه اتوبوسرانی شهر قم تهیه شده است؛ هر چند در برخی مناطق از جمله شهرک مهدیه طلاب هنوز پوشش کامل وجود ندارد که این موضوع در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به بخش‌هایی از نقشه شبکه اتوبوسرانی، تصریح کرد: بخش‌هایی مانند شهرک صادقیه، خطوط آن‌ها به‌طور کامل طراحی، تصویب و آماده اجراست و تمامی زیرساخت‌ها، از جمله مسیرها و ایستگاه‌ها، تعریف شده است. به محض تأمین ناوگان مورد نیاز، این خطوط به شبکه حمل‌ونقل عمومی اضافه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم مشکل اصلی توسعه خدمات را کمبود ناوگان دانست و افزود: تنها مشکل ما در حال حاضر، مشکل سخت‌افزاری و پایین بودن تعداد ناوگان است. این مسئله مختص شهر قم نیست و بسیاری از شهرهای دیگر نیز با کمبود ناوگان مواجه‌اند و چه‌بسا در برخی شهرها این مشکل حادتر از قم است.

نیک با بیان اینکه خصوصی‌سازی و رهاسازی دو مقوله متفاوت هستند، خاطرنشان کرد: در گذشته نتوانستیم بخش خصوصی را به‌درستی جذب و مدیریت کنیم و در عمل، خصوصی‌سازی با رهاسازی همراه شد که نتیجه آن کاهش کیفیت خدمات‌رسانی بود. در قم، تمامی ناوگان اتوبوسرانی ملکی است؛ برخلاف دهه 90 که بخش عمده ناوگان به بخش خصوصی واگذار شده بود و در آن دوره، زیان‌های قابل توجهی به سیستم حمل‌ونقل عمومی وارد شد.

وی با اشاره به روند استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی افزود: از دهه 80 به دهه 90، میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌شدت کاهش یافت، اما خوشبختانه در 6 سال اخیر و با شکل‌گیری ناوگان ملکی، شرایط تا حدی بهبود یافته و سرفاصله‌ها بهتر پوشش داده شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم ادامه داد: از سال 1398 تاکنون، با وجود تمام محدودیت‌ها، شاهد رشد 6 درصدی تعداد مسافران استفاده‌کننده از اتوبوس بوده‌ایم؛ در حالی که در بسیاری از شهرها این روند همچنان مطلوب نیست، اما قم در این زمینه رشد را تجربه کرده است.

پیوند کارانه رانندگان با رعایت دقیق زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها

شرکت واحد اتوبوسرانی , حمل و نقل عمومی , اخبار قم , نیک در پایان با اشاره به یکی از مطالبات مهم شهروندان گفت: موضوعی که مردم پس از سفر به خارج از کشور با افتخار از آن یاد می‌کنند، دقت زمانی در حمل‌ونقل عمومی است؛ اینکه روی تابلوهای ایستگاه‌ها زمان دقیق رسیدن مترو، اتوبوس و یا حتی فرودگاه‌ها درج شده و وسیله نقلیه دقیقاً در همان زمان می‌رسد. این موضوع که از آن با عنوان «تایم‌تیبل» یا «هدوی» یاد می‌شود، امروز در قم نیز اجرا شده و در دستور کار جدی سازمان قرار دارد.

وی اذعان کرد: در این راستا، خطوط اتوبوسرانی شهر به چند دسته تقسیم شده‌اند؛ خطوط پر اهمیت، خطوط کم‌اهمیت و خطوط با اهمیت متوسط. در خطوط پر اهمیت، فاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها به ترتیب بسته به سرفصل‌ها 10 ، 15 و 20 دقیقه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم بیان کرد: در ابتدای هر ماه، یک برنامه دستوری مشخص برای حرکت ناوگان ابلاغ می‌شود و بر اساس آن، اتوبوس‌ها موظف‌اند دقیقاً مطابق زمان‌بندی تعیین‌شده حرکت کنند. در این چارچوب، تأخیر تا یک دقیقه مشمول جریمه نمی‌شود، اما اگر تأخیر به دو دقیقه برسد، جریمه سنگینی برای راننده در نظر گرفته می‌شود و در صورت افزایش بیش از این میزان، علاوه بر جریمه، از حقوق راننده نیز کسر خواهد شد و این سطح از سخت‌گیری به‌منظور احترام به وقت و حقوق مردم اعمال شده است.

نیک خاطرنشان کرد: پس از اجرای طرح هدوی، وضعیت به‌طور محسوسی تغییر کرد؛ به‌گونه‌ای که اگر بازه‌های زمانی چهار روزه یا یک هفته‌ای، از جمله یکشنبه تا چهارشنبه، بررسی شود، مشخص می‌شود که نظم حرکتی به‌مراتب بهبود یافته است. حتی در مواردی که تأخیر بیش از پنج دقیقه مشاهده می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد این تأخیرها ناشی از عوامل بیرونی و مقطعی مانند تصادف یا حفاری‌های ناگهانی تأسیسات آب بوده است.

وی با اشاره به آمار عملکرد ناوگان گفت: در یکی از ماه‌ها، از مجموع 73 هزار و 500 «نیم‌راه» که به‌عنوان فاصله مبدأ تا مقصد تعریف شده بود، تنها 23 نیم‌راه مشمول تخلف و جریمه شد که این آمار نشان‌دهنده دقت بالای اجرای طرح است. در سال‌های ابتدایی مسئولیت بنده، رانندگان در جلسات مختلف تنها یک درخواست داشتند و آن هم حذف موضوع نیم‌راه و سر فاصله زمانی بود؛ اما امروز شرایط کاملاً تغییر کرده و خود رانندگان به اجرای این طرح متقاعد شده‌اند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با بیان اینکه بخشی از دریافتی رانندگان به این طرح گره خورده است، خاطرنشان کرد: بخشی تحت عنوان «کارانه» در مجموعه تعریف شده که رقم قابل توجهی دارد و این کارانه، علاوه بر حقوق و مزایا، به‌طور مستقیم به اجرای دقیق هدوی وابسته است. به همین دلیل، بخش عمده‌ای از دریافتی رانندگان از مسیر رعایت همین سر فاصله‌های زمانی تأمین می‌شود.

نیک در پایان تأکید کرد: این آمارها توسط خود سازمان استخراج نمی‌شود، بلکه از طریق سامانه‌های تخته‌وب، توسط معاونت حمل‌ونقل شهرداری پایش شده و به‌صورت رسمی به سازمان ابلاغ می‌شود تا وضعیت عملکرد ماهانه خطوط مشخص شود.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

شهاب حسینی: زن اولم از زندگی با من رضایت نداشت/ سخت بود اما …