هیئتوزیران با تأکید بر جلوگیری از جرائم مالی، الزام گزارش معاملات نقدی بالای 100 میلیون تومان به واحدهای مقابله با پولشویی را تصویب کرد.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی مرکز اطلاعات مالی، هیئتوزیران در جلسه 27/07/1404 به پیشنهاد شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تأیید رئیس قوه قضائیه و به استناد ماده (14) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1397 تصویب کرد.
متن این آییننامه اجرایی به شرح زیر است:
فصل اول – تعاریف
الف- پذیرش سپرده و یا سایر اموال قابل بازپرداخت از مردم،
ب- ارائه تسهیلات یا سایر عملیات یا خدمات بانکی،
پ- واسپاری مالی یا خدمات مربوط به آن،
ت- انتقال وجوه یا ارزش یا ارائه خدمات مالی و پرداخت متناظر آنها بهصورت نقدی یا غیر نقدی و با روشهایی نظیر مکاتبه، ارسال پیام، نقلوانتقال یا از طریق یک شبکه تسویه،
ث- صدور و مدیریت ابزارهای پرداخت (مانند کارتهای بدهی و اعتباری، چک، چک مسافرتی، حواله و پول الکترونیکی)،
ج- صدور ضمانتنامهها و تعهدات مالی،
چ- هرگونه معامله در بازارهای:
ح- مشارکت در صدور اوراق بهادار و ارائه خدمات مالی مرتبط به این اوراق،
خ- مدیریت سبد داراییهای شخصی یا گروهی،
د- هرگونه نگهداری و اداره وجوه نقد یا اوراق بهادار نقد شونده به نمایندگی از سایر اشخاص،
ذ- سایر موارد سرمایهگذاری، مدیریت یا اداره وجوه به نمایندگی از سایر اشخاص،
ر- خدمات مربوط به بیمه عمر و سایر خدمات بیمهای با ماهیت سرمایهگذاری،
ز- عملیات صرافی (خریدوفروش ارز، مسکوک، عملیات مربوط به حوالههای ارزی رأساً و یا از طریق مؤسسات اعتباری و ارائه خدمات ارزی برونمرزی از طریق کارگزاران در چهارچوب قوانین و مقررات ارزی) یا خدمات مربوط به تبدیل پول و ارز،
ژ- ارائه خدمات در حوزه نظام پرداخت و نیز خدمات مبتنی بر فناوریهای نوین مالی مرتبط،
س- ارائه خدمات دارایی مجازی به شرح زیر:
الف – مشاورین و واسطهگران (دلالان) معاملات املاک،
ب – فروشندگان و واسطه گران (دلالان) خودرو،
پ – فروشندگان طلا، نقره و مسکوکات،
ت – فروشندگان فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی،
ث – فروشندگان عتیقه، آثار هنری و صنایعدستی فاخر،
ج – فروشندگان فرش دستباف نفیس،
چ – سردفتران و دفتریاران،
ح – حسابداران مستقل، حسابرسان رسمی و مؤسسات حسابرسی،
خ – وکلا، متخصصان حقوقی مستقل یا شاغل در مؤسسات حقوقی،
د – سایر حرف و مشاغل با خطر (ریسک) قابلتوجه پولشویی و تأمین مالی تروریسم که با رعایت بند (ث) ماده (1) قانون به تصویب شورا میرسد.[6]
الف – دستگاههای متولی نظارت بر مؤسسات مالی، شامل:
ب – دستگاههای متولی نظارت بر حرف و مشاغل غیرمالی، شامل:
پ – سایر دستگاهها و نهادها حسب تعیین شورا که بهموجب قوانین و مقررات مسئولیت صدور مجوز فعالیت مؤسسات مالی و حرف و مشاغل غیرمالی، نظارت بر آنها از حیث انطباق با مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و اجرای مؤثر تکالیف مربوط و اختیار اعمال ضمانت اجراهای اداری یا انتظامی در موارد تخلف برخوردارند.[7]
الف- معاملات و عملیات مالی مربوط به اربابرجوع که بهطور فاحش بیش از سطح فعالیت مورد انتظار از او باشد.
ب- کشف جعل، اظهار کذب و یا گزارش خلاف واقع از سوی اربابرجوع پیش یا پس از آنکه معاملهای صورت گیرد و نیز در زمان اخذ خدمات پایه.
پ- معاملات یا عملیات مالی که به هر ترتیب مشخص شود صوری یا ظاهری بوده و مالک شخص دیگری است.
ت- معاملات یا عملیات مالی که اقامتگاه قانونی هریک از طرفین در مناطق پرخطر (از نظر پولشویی و تأمین مالی تروریسم) واقع شده است.
ث- معاملات یا عملیات مالی بیش از سقف مقرر، هرچند اربابرجوع پیش یا حین معامله یا عملیات مزبور از انجام آن انصراف دهد و یا بعد از انجام معامله، بدون دلیل منطقی نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.
فصل دوم – ارزیابی خطر (ریسک) و اتخاذ رویکرد مبتنی بر خطر (ریسک)
تبصره 1- کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) مکلف است با در نظر گرفتن شرایط کشور و بررسی آسیبها و تهدیدهای حوزههای اصلی، نسبت به ارائه توصیههای لازم در خصوص اعمال رویکرد مبتنی بر خطر (ریسک) در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تخصیص امکانات موجود مبتنی بر خطر (ریسک) های شناساییشده اقدام و به دستگاههای ذیربط ابلاغ کند.
تبصره 2- دستگاههای عضو شورا و سایر اشخاص مشمول از جمله فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان حفاظت محیطزیست، ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور مکلفاند آمار، اطلاعات و مستندات موردنیاز تدوین سند ملی ارزیابی خطر (ریسک) را ظرف ده (10) روز پس از درخواست رئیس کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) با رعایت قوانین و مقررات مربوطه ارائه نمایند. ارائه اطلاعات امنیتی طبقهبندیشده پس از طی مراحل رسیدگی انجام خواهد شد.[13]
تبصره 3_ رئیس مرکز، ریاست کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) را بر عهده دارد. دبیر کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) و دبیران کارگروههای تخصصی توسط رئیس مرکز تعیین میشوند که وظیفه هدایت، هماهنگی و نظارت بر جلسات و تنظیم و پیگیری صورتجلسات کارگروه مربوطه را بر عهده دارند.[14]
ماده 9 مکرر – مؤسسات مالی مکلفاند در برقراری تعامل کاری با اشخاص سیاسی خارجی اعم از آنکه اربابرجوع یا مالک واقعی باشند، علاوه بر انجام رویههای شناسایی معمول، تدابیر زیر را اتخاذ نمایند:
الف- کسب اطلاع کافی از منبع و منشأ وجوه موضوع تعامل کاری،
ب- پایش دقیق و مستمر تراکنشها و معاملات بهمنظور حصول اطمینان از انطباق نوع و ارزش تراکنشها و معاملات انجامشده با اطلاعات بهدستآمده از بند (الف) این ماده،
پ- اخذ تأییدیه مدیریت ارشد مؤسسه مالی، برای شروع و تداوم تعامل کاری با خطر (ریسک) بالا.[20]
تبصره 1- مؤسسات مالی مکلفاند در مواردی که امکان شناسایی مقتضی بر اساس تدابیر فوق میسر نیست، از برقراری هرگونه تعامل کاری اجتناب نمایند.
تبصره 2- مرکز مکلف است ظرف سه ماه پس از تصویب این آییننامه با همکاری وزارت امور خارجه معیارهای تعیین اشخاص سیاسی خارجی را تعیین و ابلاغ نماید.
تبصره 3- وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاههای موضوع تبصره (2) ماده (21) این آییننامه، اطلاعات هویتی اشخاص سیاسی خارجی را از طریق پایگاه یکپارچه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی به اطلاع مؤسسات مالی میرساند.
تبصره 4– مؤسسات مالی باید نرمافزارهای خود را بهگونهای طراحی کنند که امکان تشخیص اشخاص موضوع این ماده بهطور سامانهای فراهم گردد.
تبصره 5– مرتبطین اشخاص موضوع این ماده و تبصرههای آن، حسب مورد شامل موارد زیر بوده و مشمول احکام این ماده میشوند:
الف- والدین، برادران، خواهران، همسر، فرزندان، افراد تحت سرپرستی و قیمومت، همسر فرزندان و فرزندانِ فرزندان آنها،
ب- اشخاص حقوقی که بیش از ده درصد (10%) درصد سهام آن متعلق به اشخاص موضوع این ماده است،
پ- ترتیبات حقوقی که یکی از ارکان آن اشخاص موضوع این ماده باشد،
ت- سهامداران بیش از ده (10%) درصد شرکتهای تجاری که اشخاص موضوع این ماده شریک بیش از ده (10%) درصد آن میباشند،
ث- شرکای غیررسمی و افرادی که بهصورت مستقیم در فعالیتهای تجاری و مالی اشخاص موضوع این ماده مشارکت دارند،
ج- نمایندگان قراردادی اشخاص موضوع این ماده.
تبصره 6- سازمان اداری و استخدامی مکلف است با همکاری ضابطان خاص موضوع قانون، دستگاههای متولی نظارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت امور خارجه و سازمان ثبتاحوال کشور پایگاه اطلاعاتی مربوط به این ماده را ایجاد و بهروزرسانی نماید و دسترسیهای لازم را برای مرکز و مؤسسات مالی فراهم نماید. در خصوص مؤسسات مالی باید دسترسی به نحوی باشد که صرفاً شمول یا عدم شمول اشخاص موضوع این ماده مشخص گردد.
تبصره 7– اشخاص موضوع این ماده تا دو سال پس از پایان تصدی به مناصب مذکور، مشمول تدابیر این ماده میگردند.
تبصره 8– انجام اقدامات موضوع این ماده در خصوص اشخاص مشمول ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386 با اصلاحات بعدی در مواردی که خطر (ریسک) تعامل کاری بالا باشد، الزامی است.
فصل سوم – همکاری و هماهنگی ملی
ماده 27 مکرر – سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، امکان دسترسی مرکز و دستگاههای متولی نظارت را بهصورت برخط و بدون محدودیت به اطلاعات سبد سهام و سوابق داراییها و معاملات تمامی اشخاص در بازار سرمایه فراهم و دسترسی اشخاص مشمول را با رعایت ماده (35) این آییننامه برقرار نماید.[25]
فصل چهارم – ساختار و رویههای نظارتی
تبصره – دادستانی کل کشور اقدامات لازم را بهمنظور انسجامبخشی در اجرای مفاد این ماده انجام و سالیانه گزارشی از آمار موارد شناسایی، تعقیب و محکومیت را به همراه ارزیابی اثربخشی اقدامات انجامشده، آسیبهای موجود و پیشنهادهای لازم به شورا ارائه میدهد.[38]
فصل پنجم – شناسایی اربابرجوع
الف- شناسه ملی، نام شخص حقوقی، نوع شخص حقوقی (تجارتی یا غیر تجارتی/ انتفاعی یا غیرانتفاعی/ دولتی یا غیردولتی/ در خصوص شرکتهای تجارتی نوع آن اعم از مسئولیت محدود، سهامی عام، سهامی خاص و غیره)، نهاد ثبتکننده (اعم از ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجارتی، وزارت کشور، و غیره)، تاریخ تأسیس، وضعیت (اعم از فعال، منحلشده و ختمتصفیهشده) و تاریخ انحلال/ختم تصفیه با تکیه بر اسناد و مدارک معتبر دال بر موجودیت شخص حقوقی نظیر اساسنامه و شرکتنامه؛
ب- ساختار مالکیت و ساختار واپایشی (کنترلی) اربابرجوع شامل اطلاعات سهامداران عمده، اعضای هیئتمدیره، مدیران ارشد اجرایی و حسب مورد بازرسان یا حسابرسان با تکیه بر مقررات حاکم بر شخص حقوقی که به آنها انتظام میدهد و بر اساس آن نظارت میشوند (نظیر اساسنامه)؛
پ- نشانی و شناسه (کد) پستی احرازشده محل اقامت قانونی دفتر مرکزی و محل اصلی فعالیت با تکیه بر اسناد و مدارک معتبر دال بر موجودیت شخص حقوقی.
الف- اشخاص حقیقی یا آن گروه از اشخاص حقوقی که مستقیم یا غیرمستقیم حداقل دارای منفعت (25) درصد از مالکیت سهام یا یک کرسی مدیریتی در هیئتمدیره شخص حقوقی باشند، مالک واقعی شناخته میشوند.
ب- اشخاصی که با استفاده از ابزارهای دیگر نظیر وکالتنامه به واپایش (کنترل) اشخاص حقوقی میپردازند، در صورت تردید در مورد بند (الف) یا نبود شخص حقیقی که از طریق مالکیت امکان کنترل اشخاص حقوقی را داشته باشد.
پ- مدیران ارشد اشخاص حقوقی در صورت تحقق نیافتن بندهای (الف) و (ب).
الف- اعمال محدودیت در خصوص ارائه خدمت به همه ابزارهای پرداخت اربابرجوع؛
ب- منوط شدن انجام همه معاملات و عملیات بانکی به مراجعه حضوری اربابرجوع نزد مؤسسه مالی و درج بابت در برگه (فرم) های مربوط و ارائه اسناد مثبته.
فصل ششم – نقلوانتقال الکترونیکی وجوه و کارگزاری بانکی
فصل هفتم – خدمات مربوط به انتقال وجوه یا ارزش
فصل هشتم – حملکنندگان وجوه نقد، اسناد بانکی و اوراق بهادار بینام
فصل نهم – توقیف و اقدامات موقت
بهموجب تصویبنامه شماره 134571/ت64685هـ مورخ 14/08/1404 هیئتوزیران، مواد (117) الی (134) آییننامه حذف شد.
فصل دهم – گزارشدهی
فصل یازدهم – نگهداری سوابق و اطلاعات
فصل دوازدهم – رهنمودها و آموزش
فصل سیزدهم – فناوری نوین
فصل چهاردهم – حرف و مشاغل غیرمالی، سازمانها و تشکلهای غیرانتفاعی
الف- خریدوفروش املاک،
ب- مدیریت وجوه یا دیگر اموال اربابرجوع،
پ- مدیریت حسابهای بانکی و غیر بانکی و کاربری بورسی،
ت- ساماندهی سرمایه جهت تأسیس، فعالیت یا مدیریت شرکتهای مدنی و تجاری،
ث- تأسیس، فعالیت یا مدیریت اشخاص یا ترتیبات حقوقی و خریدوفروش شرکتها، مؤسسات و کسبوکارها.[64]
ماده 150 مکرر – وزارت کشور مکلف است بهمنظور شفافیت، نظارت و یکپارچهسازی امور مرتبط با سازمانها و تشکلهای غیرانتفاعی، سامانه جامع مشارکتهای اجتماعی را ظرف شش ماه پس از تصویب این آییننامه با قابلیتهای زیر فراهم و عملیاتی نماید:
ماده 152 مکرر – ارائه کارت بازرگانی و تسهیلات و تعهدات کلان بهتمامی اشخاصی که تحت حمایت مالی یکی از سازمانها و تشکلهای غیرانتفاعی میباشند، در طول مدت حمایت ممنوع است.[71]
فصل پانزدهم – سایر
محمدرضا عارف
معاون اول رئیس جمهور
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه