در نشستی ویژه در مدرسه معصومیه قم، منطق امام خمینی در برخورد با مسأله قائممقامی برای نخستینبار با حضور اساتید حوزه به نقد و بررسی گذاشته شد.
به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، منطق مواجهه امامِ امت با ماجرای قائممقامی در نشست تخصصی «روزگار قائممقامی»، با حضور استادان و پژوهشگران حوزه علمیه، از سوی مرکز مطالعات راهبردی خبرگزاری تسنیم و با همکاری مجموعه رسانه ای رحا مدیا و بسیج مدرسه معصومیه، در سالن امام خمینی(ره) این مدرسه بررسی شد.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی، رئیس انجمن علمی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی حوزه علمیه قم، در این نشست که به همت مرکز مطالعات راهبردی تسنیم در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، دوران قائممقامی را از مقاطع مهم تاریخ انقلاب اسلامی دانست که از ابعاد مختلف نیازمند تحلیل است و گفت: نبود تحلیل و تبیین درست یا ضعف آن از یکسو و تلاش طرفداران آقای منتظری برای تطهیر و رفع اتهام (که معمولا با تحریف برخی بیانات و اتفاقات صورت میگیرد) از سوی دیگر، باعث شده است این مهم از جهات مختلف بسیار مورد شبهه واقع شود.
وی ضمن تأکید بر اهمیت عبرتگیری از مسأله قائممقامی برای امروز و آینده افزود: از ابتدای طرح مسأله قائم مقامی آقای منتظری، امام خمینی(ره) با این مسأله مخالف بودند و صراحتا مخالفت خود را به آیت الله محمدی گیلانی انتقال دادند ولی با این همه علیرغم این موضع، حضرت امام اجازه دادند که خبرگان ملت به تشخیص خود در این باره عمل کنند و در حوزه وظیفه قانونی آنان ورود نکردند.
بنابراین آنچه در این بحث روی آن تأکید داشته و مبتنی بر بیانات امام مورد بررسی قرار میدهم، علت این است که چرا فردی همچون آقای منتظری که از نظر علمی، مبارزاتی، نزدیکی به امام خمینی و …. همه روی او اتفاق نظر داشتند و جایگاهش را میدانستند، بهجایی میرسد که امام چنان تعابیر تندی را برایش به کار میبرند؛ این همان موضوعی است که درکش سخت است و باعث شده کمتر کسی آن را باور کند.

اذعان دوست و دشمن به سادهلوحی منتظری
رئیس انجمن علمی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی حوزه قم با اشاره به تلاش و مدارای امام برای اینکه کار به چنین تعبیرات و اتفاقاتی نرسد، تصریح کرد: اینکه امام به آقای منتظری فرمود شما از این به بعد در سیاست دخالت نکنید، به خاطر سادهلوحی منتظری بود که نه فقط تشخیص امام بلکه نظر بسیاری دیگر از بزرگان، دشمنان و حتی اطرافیان او بود.
حجتالاسلام والمسلمین ابوطالبی با بیان اینکه اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی نیز همین تعبیر را دارند، خاطرنشان کرد: آیت الله مشکینی نیز معتقد بود آقای منتظری آلت دست دیگران شده است و دیگران او را میچرخانند. همچنین امام موسی صدر میگفت به آقای منتظری خیلی ارادت دارم؛ ولی توان اداره جامعه را ندارد و با وجود مبانی فقهی، دچار نوعی سادهانگاری و خوشباوری است. از اطرافیان آقای منتظری نیز نقل است که گفتهاند او لیاقت اداره بیت خودش را هم ندارد چه رسد به اداره کشور.
وی با بیان اینکه بخشی از این سادهلوحی به روحیه افراد بازمیگردد ولی بخش عمده آن از نداشتن شناخت عمیق نسبت به فضاهای سیاسی اجتماعی و چشم و گوش بسته اعتماد کردن نشأت میگیرد، به اشراف امام و رهبر انقلاب نسبت به تاریخ اشاره و تأکید کرد: همهگیرشدن این شناخت و فهم صحیح و دقیق تاریخی، جهاد تبیین ما را میطلبد.

فراهم کردن خوراک برای بیگانگان به علت فقدان بصیرت
استاد حوزه علمیه، فراهم کردن خوراک برای بیگانگان را نقطه ضعف دیگر آقای منتظری از نگاه امام برشمرد و گفت: علت این امر، فقدان دشمنشناسی عمیق است زیرا اگر دشمن و برنامههایش را درست بشناسیم، هرگز مجری برنامههایش نخواهیم شد. خوشبینی و ضعف شناخت آقای منتظری بهحدی بود که نه تنها اصلا دشمنان را دشمن نمیدید بلکه حتی معتقد بود به آنها ظلم شده است.
حجتالاسلام والمسلمین ابوطالبی با بیان اینکه این سوءاستفاده از حوزه و روحانیت و افراد متدین، امروز در کشور ما سنگینتر و خطرناکتر از اوایل انقلاب وجود دارد، یادآور شد: خصوصا در فضای مجازی، ضعف شناخت، سطحینگری، ندیدن پشت پردهها و … باعث میشود حتی یک روحانی انقلابی یا عالمی بزرگ به نفع دشمن سخن بگوید.
رئیس انجمن علمی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی حوزه قم ادامه داد: در این بین از آنجا که بزرگان معمولا در میدان حضور مستقیم نداشته و اطلاعات کافی یا درست از آن ندارند، ما وظیفه داریم با ارائه اطلاعات و شناخت، آنها را کمک کنیم تا دشمن با اطلاعات غلط، آنان را جهتدهی نکند.
وی با اشاره به گفته نویسنده آمریکایی (ایلان برمن. 2005) در کتابش مبنی بر اینکه بعد از 25 سال چالش با جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیدهایم که تنها راه براندازی آن، تقویت نهادهای دینی مخالف آن است، ابراز کرد: امروز در فضای حوزه، شاهد نگاههای دگراندیشانه التقاطی انحرافی در قالبهای علمی و گاه خلاف مبانی قرآنی هستیم که توسط اشخاص بهظاهر موجه هم مطرح میشود.
حجتالاسلام والمسلمین ابوطالبی با اشاره به هشدار جدی رهبر معظم انقلاب نسبت به خطر سکولاریزم در حوزه و تولید آنتیتز انقلاب در آن گفت: اسلام انقلابی و سیاسی که استکبارستیز و همهجانبه است، امروز توسط دو جریان اسلام اجتماعی (بسنده کردن حوزویان به تبلیغ و اخلاق و منبر و…) و اسلام رحمانی (لیبرال)، تهدید و بدیلسازی میشود.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه