راز مهندسی اجتماعی در وحدت حوزه و دانشگاه که آینده کشور را متحول می‌کند!

بیژن رنجبر در مراسم وحدت حوزه و دانشگاه در خرم‌آباد تاکید کرد که ترکیب حوزه و دانشگاه می‌تواند با تزریق انرژی مستمر، جامعه را به یک سیستم اجتماعی پویا و هوشمند تبدیل کند.

راز مهندسی اجتماعی در وحدت حوزه و دانشگاه که آینده کشور را متحول می‌کند!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

بیژن رنجبر امروز ۲۹ آذر در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه با اجتماع دانشگاهیان و حوزویان لرستان که در سالن همایش‌های دانشگاه علامه طباطبایی خرم‌آباد برگزار شد، با بیان اینکه از وحدت حوزه و دانشگاه، دانشگاه حکمت‌ساز باید به‌وجود آید، اظهار کرد: دانشگاه و حوزه دو منبع در یک میدان هستند، جامعه را می‌توان به‌عنوان یک سیستم ترمودینامیکی باز مدل‌سازی کرد که باید به طور مستمر انرژی در آن تزریق شود که در این زمینه دانشگاه و حوزه باید این انرژی را تزریق کنند.

وی با اشاره به اینکه علم محض بدون هستی‌شناسی دقیق باعث انحراف می‌شود و اگر حوزه و معرفت دینی نباشد که بتواند دل را به موتورخانه فناوری تزریق کند معلوم نیست به کجا می‌رود، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه فقط یک توصیه فرهنگی نبوده است که در طول دهه‌ها تکرار شده و از نظر ما بحثی است که هنوز آغاز نشده، یک پروژه ناتمام نیست، بلکه با یک تحول تمدنی که هنوز آغاز نشده روبه‌رو هستیم.

رنجبر ادامه داد: شعار وحدت حوزه و دانشگاه از اوایل انقلاب وجود داشته است، دانشگاه می‌گوید من خودم تنها می‌توانم بگویم چگونه به فضا برویم و حوزه می‌گوید من می‌توانم بگویم چرا به فضا برویم و این ریشه در دوگانگی معرفتی دارد که در این برهه از زمان امام خمینی (ره) با درک دوگانگی بنیادین، وحدت را نه یک نیاز روشن‌فکرانه بلکه ضرورتی برای بقای انقلاب و تحقق تمدن اسلامی می‌دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در بیان مبحث وحدت حوزه و دانشگاه اهدافی داشت که یکی از آنها جلوگیری از دوگانگی در جامعه بود، اظهار کرد: امام دنبال ساخت انسان واحد و در اصلاح عالم توحیدی بود.

وی با اشاره به اینکه اگر علم از دین جدا شود منزوی شده و تبدیل به خرافات می‌شود و علم فاقد قطب‌نمای اخلاقی به ابزاری برای استثمار تبدیل می‌شود، بیان کرد: در صورت عدم وحدت بین حوزه و دانشگاه، در هر زمینه رشد کمی بسیار خوب است، ولی غایت و هدف نهایی را نمی‌داند، بنابراین می‌توان گفت موفق‌ترین دانشگاه حکمت‌ساز هستند.

رنجبر با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یعنی روشن‌ کردن شمع حکمت و نور الهی برای دیدن مسیر راه، بیان کرد: در نتیجه عدم وحدت حوزه و دانشگاه، مصرف‌گرایی و تهدیدات جدیدی مانند هوش مصنوعی کنترل نشده به وجود می‌آید که پیامدهای خطرناکی برای جامعه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها در پنج نسل، گفت: نسل اول دانشگاه‌ها آموزش‌محور، نسل دوم پژوهش‌محور، نسل سوم ثروت‌آفرین، نسل چهارم جامعه‌محور و نسل پنجم انسان‌محور است، این نسل برای ما خطر و فرصت بوده و در صورتی خطر است که معنا دیده نشود و با وحدت با حوزه می‌توان آن را درست کرد.

وی با اشاره به اینکه در وحدت حوزه و دانشگاه باید از ادغام نهادی، تشابه ظاهری و مداخله متقابل در روش‌ها پرهیز کنیم، تأکید کرد: وحدت باید در سطح افق هدایت علم و بنیادهای هستی‌شناسی معنی شود.

رنجبر با اشاره به اینکه برای وحدت باید بر سر انسان‌شناسی توافق شود و تعریف مشترک باشد، بیان کرد: این دو نهاد باید ضمن توافق بر سر مفهوم کمال و نسبت علم، قدرت و مسئولیت، استقلال و روش‌شناختی خود را حفظ کرده است، اما در یک‌جهت هم افق شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر دانشگاه تنها بماند علم قدرتمند می‌شود، اما داوری غایی ندارد و اگر حوزه تنها بماند معنا تولید می‌شود، اما به تصمیم‌سازی منجر نمی‌شود، بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند مدل سه سطحی معرفتی، نهادی و حکمرانی علم است.

وی با اشاره به اینکه الگوی نهایی وحدت حوزه و دانشگاه حذف یکی در دیگری نیست، بلکه لازم است از نهاد تولید قدرت به نهاد تولید حکمت عملی تبدیل شود، افزود: علم ما را توانا و دانا می‌کند و برای کسب این روی علم باید تذهیب و فرزانگی کسب کرد.

رنجبر در پایان تأکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه تلاشی برای مهندسی یک سیستم اجتماعی است که در آن قوانین رشد با قوانین اخلاقی هدایت شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 252683
۲۹ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۲۱:۱۵ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
نگاهی به چیدمان منزل متین ستوده با طراحی مدرن و مینیمال/ آباژور، تابلو دیواری، شمع های رومیزی و…