آموزش و پرورش روی گنج ارزشمند مدارس نوساز خوابیده؛ چرا بی‌توجهی به نگهداری آنها را تهدید می‌کند؟

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز هشدار می‌دهد که بی‌توجهی به نگهداری مدارس جدید باعث بازگشت آنها به وضعیت مدارس فرسوده می‌شود؛ گنجی که از آن غافل مانده‌ایم.

آموزش و پرورش روی گنج ارزشمند مدارس نوساز خوابیده؛ چرا بی‌توجهی به نگهداری آنها را تهدید می‌کند؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از تبریز، حمیدرضا شاه‌حسینی در گردهمایی مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت نگهداری مدارس، گفت: بی‌توجهی به این موضوع باعث شده برخی مدارس نوساز پس از 10 سال به وضعیت مدارس کلنگی بازگردند. مدارس ساخته‌شده توسط خیرین و دولت باید حداقل 100 سال عمر مفید داشته باشند.

وی عنوان کرد: خیرین به مدارسی که می‌سازند سر بزنند و در زمینه نگهداری آن‌ها حمایت کنند، یا حداقل با حضور خود، مدیران مدارس را برای مراقبت بهتر تشویق کنند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در استان تأکید کرد و افزود: هر برنامه‌ای که برای ارتقای کیفیت آموزش تدوین می‌شود، در نهایت معلم آن را اجرا می‌کند. پیشنهاد ما این است که خیرین در حوزه‌های مسکن، معیشت و درمان معلمان نیز ورود کنند تا کیفیت مدارس به شکل ملموس افزایش یابد.

شاه حسینی توسعه هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای با رویکرد مهارت‌آموزی را از اولویت‌ها دانست و گفت: خیرینی که صاحب کارخانه هستند، می‌توانند با راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت، نیروی ماهر آینده خود را تربیت کنند.

وی درباره مولدسازی املاک آموزش و پرورش اظهار کرد: این مجموعه روی گنجی خوابیده و از ظرفیت املاک بلااستفاده خود بی‌خبر است. از طریق طرح مولدسازی می‌توان این اموال را به بهترین شکل بهره‌برداری کرد.

61 درصد مدارس جدید با مشارکت خیرین ساخته شد

محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، از جدیت پویش «به سازِ مدرسه، بساز مدرسه» خبر داد و گفت: نهضت مدرسه‌سازی در دولت چهاردهم و مدیران بالادستی در اولویت قرار گرفته و باید در استان‌ها و میان مدیران آموزش و پرورش جدی گرفته شود.

وی از اعطای سفر به مشهد مقدس به سه تن از رؤسای مجامع و مدیران آموزش و پرورش که بیشترین جذب خیرین و مشارکت‌ها را داشته باشند، خبر داد و گفت: جامعه خیرین دو هدف اصلی دارد: مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری. در سال تحصیلی جدید، 61 درصد مدارس جدید با مشارکت خیرین احداث شده و تعهدات آن‌ها سال به سال در حال افزایش است.

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت: مدارس باید کیفیت لازم را داشته باشند و مدیران در ارتقای آن نقش اساسی دارند. کمیسیون مدرسه‌یاری در همین راستا فعالیت می‌کند.

جعفری به طرح مدارس دارای نیروگاه خورشیدی اشاره کرد و گفت: این طرح با کمک خیرین، هم درآمد خوبی برای مدارس ایجاد می‌کنند و هم به تأمین برق کشور کمک می‌کنند.

اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، گفت: «با شعار «بساز مدرسه، بساز آینده» می‌خواهیم آینده‌ای روشن‌تر برای دانش‌آموزان رقم بزنیم. رؤسای آموزش و پرورش در کنار مجمع خیرین، پذیرای خیرین هستند و تلاش می‌کنند مشارکت آن‌ها افزایش یابد. در استان، تمام‌قد در خدمت خیرین هستیم و هم‌قسم شده‌ایم تا در راستای ندای رئیس‌جمهوری حرکت کنیم؛ رئیس‌جمهوری که پس از انقلاب، آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده است.

پلتفرم «بساز مدرسه»؛ ابزار شفافیت و مشارکت مردمی

فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی، مشارکت مردم و کمک‌های خرد را مهم‌ترین ویژگی نهضت توسعه عدالت آموزشی دانست و گفت: پلتفرم «بساز مدرسه» قرار است تمام فعالیت خیرین را به‌صورت شفاف ثبت و ارزیابی کند و معیار موفقیت مناطق و شهرستان‌ها باشد.

وی افزود: آذربایجان شرقی اولین استانی بود که بیش از یک پروژه تعریف کرد و به‌صورت پایلوت اجرا شده است؛ برای هر شهرستان یک پروژه مشخص در نظر گرفته شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: در جشنواره اخیر خیرین استان، 1900 میلیارد تومان برای ساخت مدارس تعهد شده و هدف‌گذاری شده میزان تحقق آن به 50 درصد برسد. تاکنون 386 میلیون تومان در قالب 719 مشارکت در پلتفرم «بساز مدرسه» ثبت شده و شهرستان‌های خداآفرین، تبریز و آذرشهر به ترتیب سه شهرستان برتر در این حوزه هستند. تا پایان سال هدف‌گذاری 23 میلیارد تومان برای این پلتفرم تعیین شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 251770
۲۹ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۹:۰۷ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
قاب تاریخ| ماشین‌بازترین دختر دهه۵۰، پوری بنایی و بهمن مفید در فیلم «خانم دلش موتور می‌خواد»