سرهنگ علی رحیمی هشدار میدهد؛ سیستان و بلوچستان، تنگه احد ایران، اکنون در معرض تهدیدات نوین جنگ شناختی و عملیات روانی قرار گرفته که میتواند امنیت روانی جامعه را هدف بگیرد.
نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم ـ سرهنگ علی رحیمی، معاون اجتماعی انتظامی سیستان و بلوچستان| سیستان و بلوچستان به عنوان تنگه احد ایران اسلامی مطمع توطئههای مختلف از سوی بدخواهان این خاک عزیز بوده است که صحنههای نبرد با مخالفان را به خود دیده و خونهای پاک زیادی از انصار و مهاجرین بر این دیار جاری شده است.
در تغییر اَشکال دشمنی و کینهتوزی با این خاک سرافراز، جنگ رسانهای و عملیات روانی هم اکنون همراه با جنگ سخت و گاها مقدم بر آن شده است که قربانیان آن عمدتاً عموم مردم نجیب و حتی خواص این خطه هستند؛ لذا بکارگیری انواع تاکتیکها و تکنیکهای رسانهای با استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی سابقهای بیش از یک دهه برای پیادهسازی اهداف جنگ شناختی را مردم استان به چشم خود تجربه کردهاند.
این در حالی است که متأسفانه کمترین آموزش سواد رسانهای و اشراف بر شگردهای عملیات روانی رسانهای برای مردم عزیز این خطه ارائه نشده است طوری که برخی فعالان رسانکهای شبکههای اجتماعی و حتی مدعیان حوزه فعالیت رسانهای به خاطر پایین بودن سواد رسانهای بدون هماهنگی تامل یا بررسی زوایای مختلف یک مسئله و گاه ناخواسته از روی احساسات پاک و ژست دلسوزانه گرفتن رکب خورده و آب در آسیاب دشمن میریزند.
مصداق بارز این ادعا تولید انواع محتواهای(کلیپ، ویس و …) ناشیانه و یا از ظن خود در خصوص دو موضوع حادثه قتل کودک چابهاری و قتل جوان هم استانی در شیراز توسط برخی دلسوزان و نمونههای بارز دیگر در سایر حوادث گذشته استان و دمیدن بر روح ناامنی، بیاعتمادی، افزایش حس تبعیض و تبدیل مسائل قابل حل به بحرانهای اجتماعی، مذهبی، امنیتی و مدیریتی در استان بود.
با توجه به شبکهسازی کجاندیشان و توطئهگران تحت عناوین متعدد و متکثر در شبکههای اجتماعی در میان کاربران سیستان و بلوچستان به منظور پوشش حداکثری کاربران انواع پلتفرمها و پمپاژ انواع محتواهای رسانهای در جهت القای ناامنی، احساس تبعیض، اختلاف افکنی، تبدیل مسائل اجتماعی و فرهنگی به بحران های انتظامی و امنیتی تلاش میکنند لذا ضروری است:
اولاً مسئولان امر در خصوص ارتقای سواد رسانهای عموم مردم این استان همت مضاعف گماشته و کاری جهادی را شروع کنند.
دوماً کاربران شبکههای اجتماعی به خودآموزی سواد رسانهای و تاکتیکها و تکنیکهای رسانهای و عملیات روانی با توجه به منابع موجود و محتواهای تولید در فضای سایبر توجه ویژه داشته باشند.
سوماً فعالان فضای مجازی و مدیران رسانههای محلی و بلاگرها و سایر تولیدکنندگان محتوا به صورت ویژه نسبت به فراگیری آموزشهای مربوطه اهتمام و در بزنگاههای رسانهای، خود روشنگر صادق و حرفهای برای مردم باشند نه اینکه ناخواسته بر آتش بدمند و به جای کمک به آرامش مردم امنیت روانی جامعه را بیش از پیش تشویش کنند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه