حجتالاسلام دکتر علی نهاوندی تأکید میکند که برپایی کرسیهای نظریهپردازی بر پایه «جدال احسن» میتواند جلوی افراط و تفریط را گرفته و مسیر پیشرفت علمی و فکری را هموار کند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار حوزه و روحانیت نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، درباره ضرورت برپایی کرسیهای نظریهپردازی در حوزه گفت: مباحثاتی که در حوزه دانشی شکل میگیرد، ظرفیت توسعه و ترقی و پیشرفت علمی را تقویت میکند.
وی با اشاره به آیه شریفه «اُدْعُ إِلى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ احسن» تصریح کرد: ما باید این سبک جدال احسن را به نسل امروز حوزه و دانشگاه منتقل کنیم تا با افراط و تفریط مواجه نشوند و بدانند گرچه دین، مدافع آزادی بیان است ولی هر چیز باید سر جای خود بنشیند و در آن چارچوب مورد بحث قرار گیرد؛ جای شبهه علمی در مراکز علمی است نه کوچه و بازار.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: قطعا جای مباحث حکمی، کلامی و فقهی در افواه عمومی یا رسانههای بیگانه نیست؛ اگر کسی نظر و دیدگاهی در مباحث فقهی، اجتماعی یا معرفتی دارد باید در خاستگاه خود یعنی حوزه و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و رسانهها نیز در اینجا باید مترصد بهرهبرداری درست باشند؛ نه اینکه با موجافکنی در جامعه، فضای علمی را که نیازمند آرامش، دقت و متانت است، بر هم بزنند.
حجت الاسلام نهاوندی با بیان اینکه برخی به جای طرح بحث علمی و منطقی، شهوت علمی دارند، تأکید کرد: برخورد با افراد و رسانههایی که موجآفرینی و موجسواری کرده و در بوق اختلاف میدمند، لازم است؛ چون دیگر از نظام آزاداندیشی، خارج شده و با ترجیح منافع فردی و حزبی، به سمت تعصبات جاهلیت سوق پیدا کرده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ابراز امیدواری کرد: با حفظ و حراست از ظرفیت کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی، بحثهای علمی برای پیشبرد اهداف دانش در مرزهای دانش، درون حوزه و دانشگاه تعریف شود.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه