علی اکبر صمیمی با استناد به تحقیقات ملی، بر جایگاه بینظیر آموزش و پرورش به عنوان نهادی مورد اعتماد مردم و ضرورت ارتقای عدالت آموزشی تاکید کرد.
علی اکبر صمیمی پنجشنبه ۲۷ آذر در جلسه مدیران مدارس ابتدایی که با حضور معاون آموزش ابتدای وزارت برگزار شد با استناد به یافتههای علمی و پژوهشهای مؤسسات معتبر آموزشی گفت: بر اساس نتایج تحقیقات ملی، آموزش و پرورش در میان تمامی دستگاههای اجرایی، نظامی، امنیتی و سیاسی کشور، بهعنوان نخستین نهاد مورد اعتماد و امین مردم شناخته میشود. این سطح از اعتماد عمومی، سرمایهای کمنظیر و حاصل همافزایی تلاشهای جمعی فرهنگیان است و به همین سبب، میزان اثرگذاری اجتماعی معلمان و مدیران مدارس، بهمراتب فراتر از سایر اقشار جامعه ارزیابی میشود.
مدیرکل آموزش و.پرورش استان با تأکید بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای درونزا و برونسازمانی افزود: توسعه و ارتقای فضاهای آموزشی، نیازمند نگاه مشارکتمحور و بهرهبرداری هوشمندانه از توان افرادی است که میتوانند در تقویت زیرساختهای آموزشی نقشآفرینی کنند. امری که مستلزم گسترش تعاملات سازنده و اعتماد متقابل میان آموزش و پرورش و سایر بخشهای جامعه است.
وی مأموریت بنیادین این دستگاه را تحول در کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی دانست و گفت: این دو مؤلفه، از محورهای اصلی مورد تأکید رییس جمهور است و تحقق آنها، مسئولیتی مستقیم، راهبردی و غیرقابل تفویض برای آموزش و پرورش بهشمار میرود. ما مکلفیم با تکیه بر توان علمی دانشآموزان و بهرهگیری از شیوههای متنوع، نوآورانه و اثربخش آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری مداخلهای آگاهانه و هدفمند داشته باشیم.
مقام عالی تعلیم و تربیت استان با اشاره به نقش یکپارچه ارکان نظام تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: در مسیر این تحول، همه مدیران، راهبران آموزشی، معلمان و عوامل صف و ستاد، بهعنوان معلمان ارشد نظام تعلیم و تربیت، مسئولیتی مشترک و پاسخگو دارند.
صمیمی با تاکید بر ضرورت ترسیم افقهای تحول بیان کرد: تحقق تحول آموزشی، مستلزم تدوین چشماندازهای روشن در سطوح کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت است؛ باید بدانیم در کدام نقطه ایستادهایم، مقصد کجاست و با چه نقشه راه مشترکی میخواهیم به آن دست یابیم. همراستایی برنامهها و وحدت در اقدام، شرط اصلی موفقیت در این مسیر است.
وی خلاقیت و نوآوری را پیشران اصلی تحول دانست و تصریح کرد: باید به نوآوریها بها دهیم و از اندیشههای معلمان، مدیران و افراد خلاق بهره ببریم. معلم خلاق، زمینهساز پرورش دانشآموز خلاق است و میتواند استعدادهای نهفته را به فعلیت برساند.
صمیمی ادامه داد: شناسایی، حمایت و تشویق خلاقیتها، یکی از ارکان اساسی تحول در ساختار آموزشی محسوب میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بر الزامات فرهنگی و مدیریتی تحول تأکید کرد و خاطرنشان کرد: تحول، صبر، تحمل و باور عمیق به کار تیمی و مشارکتی را میطلبد. شکلگیری تیمهای منسجم، احترام به اندیشهها، انعطافپذیری در برابر افکار نو و الهامبخشی متقابل، پیششرطهای عبور از وضع موجود و نیل به آموزش و پرورش در تراز تحول است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه