پس از خلع ید پیمانکار پروژه جادهای کوهدشت، یکی از محورهای پرحادثه لرستان بار دیگر شاهد یک فاجعه خونین بود؛ خودروی حامل پنج معلم در سهراهی کارخانه گچ دچار حادثه شد و جان یکی از آنها را گرفت.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرمآباد، نیمروز سهشنبه 18 آذر، یکی دیگر از محورهای پرحادثه لرستان به فهرست بلندبالای صحنههای مرگ و جراحت افزوده شد.
خودروی پژویی که پنج معلم را بهسمت خانه بازمیگرداند در سهراهی کارخانه گچ، یک سانحه خونین شد را رقم زد. مقصد نزدیک بود، اما خطر زودتر رسید. حادثه در چشمبرهمزدنی رخ داد و خودروی حامل معلمان، در این نقطه حادثهخیز دچار سانحه شد.
در همان دقایق نخست، خیزران شرفینیا، یکی از معلمان، جان خود را از دست داد. چهار معلم دیگر با جراحاتی سنگین و شرایطی وخیم به بیمارستان امام خمینی کوهدشت منتقل شدند.
ساعاتی بعد، سمیه احمدی، یکی دیگر از معلمان، با وجود انجام جراحیهای فوری، بهدلیل شدت جراحات، جان باخت تا شمار قربانیان این حادثه به دو نفر برسد.
بهگفته میلاد طولابی، رئیس بیمارستان امام خمینی کوهدشت، این معلم در لحظه ورود به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما آسیبها بهاندازهای شدید بود که درمان پاسخ نداد.
حادثه سهراهی کارخانه گچ، تنها یک تصادف نیست؛ حلقهای دیگر از زنجیرهای طولانی از سوانح جادهای در لرستان است. ترکیب جادههای فرعی پرحادثه، زیرساختهای فرسوده، نقاط حادثهخیز اصلاحنشده و تردد بالای خودروهای سبک و سنگین، لرستان را به یکی از کانونهای پرخطر جادهای کشور تبدیل کردهاست.
محور کونانی و سهراهی کارخانه گچ، نمونهای روشن از این وضعیت است. مسیری حدود 9 کیلومتر که با وجود حجم بالای تردد، همچنان از حداقلهای ایمنی محروم ماندهاست.
روایتها نشان میدهد حوالی سال 1398، اقداماتی در این محور انجام شد؛ شانههای جاده خالی شد، پرتگاههایی ایجاد، اما پروژه نیمهتمام رها شد و همان وضعیت ناتمام، خود به عاملی برای افزایش خطر تبدیل شد.
حالا عارف امرایی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای لرستان، از پیگیریها و اقدامات جدید سخن میگوید. بر اساس توضیحات او در سال 1399 قراردادی برای قطعه اول این مسیر منعقد شد، اما بهدلیل عملکرد ضعیف پیمانکار، پروژه بیش از دو سال رها شد.
همین موضوع باعث شد ادارهکل راهداری ناچار به خلع ید پیمانکار و اعمال ماده 46 شود و همزمان، با پیگیریهای انجامشده از سازمان راهداری کشور، مجوز تکمیل پروژه اخذ شود.
به اعلام مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای لرستان، شهریور سال جاری، قرارداد جدیدی منعقد شد و اکنون پیمانکار جدید با سرعت قابلقبولی در حال انجام عملیات خاکی در قطعه دوم است.
بنا به سخن او بررسیهای فنی نشان میدهد این امکان وجود دارد که با استفاده از ابلاغ 25 درصدی، قطعه اول که توسط پیمانکار قبلی رها شده بود نیز تکمیل شود.
طبق برنامه زمانبندی اعلامشده، عملیات زیرسازی این محور قرار است تا پایان اردیبهشتماه به اتمام برسد و در صورت تأمین اعتبارات و تداوم روند فعلی، عملیات آسفالت نیز تا پایان شهریور 1405 تکمیل شده و پروژه به بهرهبرداری برسد.
اما آنچه در میان مردم پررنگتر از وعدههاست، مطالبه، و نارضایتی است که ریشه در پروژههای نیمهتمام و تکرار حوادث تلخ در جادههای ناایمن دارد.
حادثه مرگبار سهراهی کارخانه گچ، بار دیگر این واقعیت را برجسته کرد که بحران ایمنی جادهها در لرستان، مسئلهای مقطعی یا اتفاقی نیست؛ بحرانی ساختاری است که تا اصلاح کامل زیرساختها، همچنان قربانی خواهد گرفت.
انتهای پیام/ 644/.
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه