مرزنشینان خراسان جنوبی با همدلی مثالزدنی در نهضت عدالت آموزشی، نقش مهمی در تحقق امنیت و اقتدار ملی ایفا کردند؛ حرکتی که آینده روشن ایران را رقم میزند.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، عبدالقدوس احمدی، عضو شورای اسلامی روستای دستگرد شهرستان مرزی درمیان و برگزیده مدیران پروژههای مدرسهسازی استان، در نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم که با حضور رئیسجمهور برگزار شد، با اشاره به نقش مردم در تحقق عدالت آموزشی اظهار داشت: تشخیص بهموقع و راهبردی رئیسجمهور در آغاز نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را میتوان یکی از بزرگترین خدمات به امنیت، اقتدار ملی و آینده ایران اسلامی دانست.
وی با بیان اینکه این نهضت، فراتر از یک اقدام عمرانی، روایتی مردمی از وفاق و همدلی است، افزود: مرزنشینان خراسان جنوبی با ایمان به عدالت آموزشی و با هدف شکوفایی استعداد فرزندان خود، متحد و منسجم پای کار آمدند.
احمدی با تشریح آغاز ساخت مدرسه ششکلاسه در روستای دستگرد گفت: در 23 اردیبهشت 1404 و در آستانه پایان سال تحصیلی، پیامی ساده در فضای مجازی روستا منتشر شد که سرآغاز حرکتی بزرگ برای ساخت مدرسه بود و همان شب، فهرستی با عنوان «یاران دانایی» برای جمعآوری کمکهای مردمی تشکیل شد.
وی ادامه داد: بدون توجه به کارشکنیها، از اقشار مختلف مردم برای مشارکت دعوت شد و در نخستین نماز جمعه پس از آن، صحنههایی ماندگار از همت مردم رقم خورد؛ از پیرمردی بالای 70 سال که با دستان لرزان برای کمک شتافت تا عالمی که برای تشویق دیگران، مبلغ کمک خود را با قرض تأمین کرد.
این برگزیده مدیران پروژههای مدرسهسازی استان با اشاره به نقش بانوان روستا بیان کرد: بانوان قرآنی روستا هزینه مراسم ختم قرآن و شیرینی آن را به ساخت مدرسه اختصاص دادند و این حرکت، موجی از مشارکت و انگیزه را در روستا ایجاد کرد.
احمدی تصریح کرد: با تأمین مصالح و اعلام زمان آغاز عملیات اجرایی، بیش از 85 نفر از اهالی روستا از اقشار مختلف در کمتر از نیمروز عملیات اولیه را به انجام رساندند؛ بهگونهای که ناظران پروژه از این میزان مشارکت مردمی شگفتزده شدند.
وی افزود: در کنار این همدلی، فرهنگیان روستا تأمین ناهار مشارکتکنندگان را بر عهده گرفتند و مردی که فرزندی نداشت، علاوه بر کمک مالی، سختترین کارها را با اخلاص انجام داد؛ تصویری ماندگار از ایمان و تعهد اجتماعی.
عضو شورای اسلامی روستای دستگرد تأکید کرد: آنچه روایت شد، تنها گوشهای از حماسه مردم مرزنشین شهرستان درمیان است که پیام رئیسجمهور را بهدرستی درک کردهاند و امروز با امید به همراهی دولت، چشمانتظار تکمیل این مدرسه برای آغاز سال تحصیلی آینده هستند.
نهضت عدالت آموزشی به یک حرکت تمدنی و مردمی تبدیل شده است
سیده زهرا رضوی معلم برگزیده استان خراسان جنوبی نیز در نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم که با حضور رئیسجمهور برگزار شد، با قدردانی از نگاه راهبردی دولت به آموزش و پرورش اظهار داشت: نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی، با هدایت و تأکید رئیسجمهور، از یک آرزو و شعار به حرکتی عظیم، اجتماعی و مردمی تبدیل شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای این نهضت در استان افزود: در خراسان جنوبی با حضور فعال مردم، دستان پرمهر خیرین و عزم جدی مسئولان، طعم شیرین این تحول را چشیدهایم و امروز لبخند کودکان محروم را میبینیم که با امیدی مضاعف در کلاسهای درس حاضر میشوند.
این معلم برگزیده با تأکید بر نقش محوری مدرسه در جامعه تصریح کرد: مدرسه کانون رشد، امید و آیندهسازی است؛ جایی که کودکان با دستان کوچک خود، فردای ایران عزیز را میسازند و عدالت آموزشی، مسیر شکوفایی این آینده را هموار میکند.
رضوی با اشاره به اقدامات یکسال اخیر در حوزه تعلیم و تربیت استان بیان کرد: توزیع هدفمند و عادلانه امکانات و نیروی انسانی، اجرای طرحهای عدالتمحور همچون «طرح حامی»، راهاندازی رشتهها با نگاه عدالت مهارتی و ارسال کاروانهای تجهیزات آموزشی به سراسر استان، نشان داد که این نهضت فراتر از ساخت مدرسه، به ساخت آینده و تحقق رؤیای دانشآموزان میاندیشد.
وی با قدردانی از تلاشهای شبانهروزی دولت خدمتگزار خاطرنشان کرد: فرهنگیان خراسان جنوبی با افتخار در کنار دولت مردممحور ایستادهاند و خود را همراه و همپیمان این مسیر روشن میدانند.
این معلم برگزیده پیشنهادهایی برای تعمیق و شتابدهی به نهضت عدالت آموزشی ارائه کرد و گفت: تدوین و اجرای سند کیفیتبخشی مدارس محروم، ایجاد نظام پاداش و حمایت ویژه برای معلمان مناطق روستایی، عشایری و مرزی، توسعه زیرساختهای دیجیتال و محتوای الکترونیک بومی با دسترسی برابر، تقویت مدارس شبانهروزی و افزایش نقش معلمان در تصمیمسازیهای کلان آموزشی از جمله این پیشنهادهاست.
رضوی تأکید کرد: نهضت عدالت آموزشی صرفاً یک پروژه عمرانی نیست، بلکه حرکتی تمدنی است که استمرار آن میتواند ریشه بسیاری از محرومیتها و نابرابریها را از بین ببرد و ما معلمان با تمام توان تا پایان این مسیر در کنار دولت و مردم خواهیم ایستاد.
دانشآموز خراسان جنوبی خطاب به رییسجمهور: مدرسه باید کارگاه ساخت فردای ایران باشد
مشکات بهدانی، دانشآموز برگزیده خراسان جنوبی در نشست «نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم» و با حضور رییسجمهور، با تأکید بر نقش کلیدی دانشآموزان در آینده کشور، خواستار فراهم شدن بسترهای واقعی برای کشف و شکوفایی استعدادها در نظام آموزشی شد.
وی با قدردانی از نگاه عدالتمحور دولت در توسعه فضاهای آموزشی، این نهضت را زمینهساز تحقق فرصتهای برابر برای دانشآموزان سراسر کشور دانست و اظهار کرد: گنج واقعی این سرزمین نه در منابع زیرزمینی، بلکه در دانشآموزان مستعد آن نهفته است؛ گنجی که برای آبادانی کشور باید کشف و پرورش داده شود.
این دانشآموز برگزیده با طرح این پرسش که آیا نظام آموزشی امروز بهطور واقعی به دنبال شناسایی استعدادهای متنوع دانشآموزان است، افزود: دانشآموزان در همه مناطق، از مدارس استعدادهای درخشان تا روستاهای دورافتاده، برای شکوفایی توانمندیهای خود به مربیان دلسوز، برنامههای درسی منعطف، کارگاهها، آزمایشگاهها، ابزارهای هوشمند و فضاهای امن برای پرسشگری نیاز دارند.
بهدانی با تأکید بر نقش فعال دانشآموزان در این مسیر تصریح کرد: ما دانشآموزان منفعل نیستیم؛ میتوانیم با تشکیل گروههای دانشآموزی، شناسایی استعدادهای نهفته را آغاز کرده و یاریگر یکدیگر و همراه نهضت مردمی توسعه عدالت آموزشی باشیم.
وی با گرامیداشت یاد دانشآموزان شهید، مسئولیت نسل امروز را سنگین اما افتخارآمیز دانست و گفت: دانشآموزانی که جان خود را فدای ایران کردند، رویاهای بزرگی برای آینده داشتند و امروز وظیفه ماست که راه آنان را ادامه دهیم.
این دانشآموز برگزیده تأکید کرد: دانشآموزان خراسان جنوبی متعهد میشوند با تکیه بر اعتماد مسئولان، نهتنها آینده خود بلکه آینده ایران را بسازند؛ آیندهای که در آن هر استعدادی شکوفا و هر رؤیایی امکان تحقق داشته باشد.
انتهای پیام/ 258
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه