با حمایت ویژه رئیسجمهور، سرانه فضای آموزشی خراسان جنوبی به 6.7 متر مربع افزایش یافت تا گام مهمی در مسیر عدالت آموزشی و توسعه استان برداشته شود.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، امروز با حضور رئیسجمهور در خراسان جنوبی برگزار شد؛ نشستی که در آن گزارش اقدامات محرومیتزدایی و کیفیتبخشی آموزشی استان و دستاوردهای آن در مسیر تحقق عدالت آموزشی ارائه شد.
مهدی مرتضوی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به نگاه راهبردی رئیسجمهور به آموزش و پرورش اظهار داشت: انتخاب آموزش و پرورش بهعنوان زیربناییترین وزارتخانه در مسیر توسعه کشور، تشخیصی دقیق و هوشمندانه بود و تأکید بر مشارکت مردم در توسعه عدالت آموزشی، امید را در دل دانشآموزان، معلمان و خانوادهها زنده کرده است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای بیش از 2300 مدرسه، قریب به 10 هزار کلاس درس و 200 هزار دانشآموز است افزود: پیام رئیسجمهور در استان بهخوبی دریافت شده و اجرای نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم شریف استان با تمام توان در حال انجام است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با تشریح اقدامات حوزه محرومیتزدایی از فضاها و تجهیزات آموزشی گفت: برگزاری جلسات مستمر تیمهای بینبخشی، گفتمانسازی اجتماعی، بهرهگیری از مسئولیتهای اجتماعی شرکتها و صنایع، ساخت 105 پروژه آموزشی در قالب 475 کلاس درس و مشارکت بیش از 2150 نفر از نیروهای مردمی از مهمترین اقدامات انجامشده در این بخش است.
مرتضوی تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات سرانه فضای آموزشی استان از 6.4 به 6.7 متر مربع افزایش یافته و سرانه ورزشی دانشآموزی نیز رشد 50 درصدی داشته است؛ بهگونهای که هماکنون هیچ کلاس درسی بدون معلم و هیچ دانشآموزی به دلیل کمبود فضای آموزشی از تحصیل محروم نیست.
وی در ادامه به اقدامات کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: برگزاری اجتماعات یادگیری برای بیش از 90 درصد معلمان، اجرای طرح توانا، استقرار الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، اجرای طرح حامی برای جلوگیری از تکرار پایه و برگزاری کارگاههای آموزش هوش مصنوعی برای معلمان و دانشآموزان از جمله برنامههای شاخص این حوزه است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ ترک تحصیل دوره ابتدایی، تأسیس نخستین دبیرستان وابسته به دانشگاه بیرجند، راهاندازی اولین هنرستان وابسته به اداره کل فنی و حرفهای و بازگرداندن 15 دانشآموز بازمانده از تحصیل به کلاس درس، از مهمترین دستاوردهای این اقدامات به شمار میرود.
مرتضوی با قدردانی از رئیسجمهور، وزیر آموزش و پرورش، استاندار، نماینده ولیفقیه در استان، نمایندگان مجلس، خیرین و مردم استان تأکید کرد: آموزش و پرورش خراسان جنوبی با همافزایی دولت و مردم، مسیر توسعه عدالت و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی را با قدرت ادامه خواهد داد.
نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، مدرسهسازی را مردمی کرد
عضو هیئت علمی دانشگاه و خیر مدرسهساز نیز با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت ملی است گفت: ایده نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، کمکهای خرد مردمی را به جریان اثرگذار مدرسهسازی تبدیل کرده است.
جواد فرخی با بیان اینکه عدالت آموزشی زیربنای عدالت اجتماعی است، اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودهاند، عدالت در آموزش، زیربنای عدالت در همه عرصههای جامعه است.
وی با اشاره به تجربه سالها فعالیت خیرین مدرسهساز افزود: تجربه زیسته خیرین نشان داده است که سرمایهگذاری در مدرسهسازی، مولدترین و ماندگارترین سرمایهگذاری برای آینده کشور به شمار میرود.
این خیر مدرسهساز با تقدیر از ابتکار رئیسجمهور در آغاز دولت چهاردهم گفت: ایده نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم، یک نگاه بکر و اثربخش است؛ چراکه این بار بهجای تکیه بر چند خیر بزرگ، همه مردم به اندازه توان خود در مدرسهسازی شریک میشوند و همین موضوع رمز موفقیت این طرح است.
فرخی با اشاره به تجربه شخصی خود در مدرسهسازی بیان کرد: در زمان تحصیل فرزندم، با همراهی معلمان، مدیر مدرسه، اولیا و مردم محلی، احداث یک سالن چندمنظوره آموزشی را آغاز کردیم که با مشارکت جمعی به بهرهبرداری رسید و همین تجربه موفق، انگیزه انجام پروژهای مشابه در مدرسهای دیگر را با امید و اطمینان بیشتر فراهم کرد.
وی ادامه داد: خیرین نیز مانند سایر مردم با مسائل اقتصادی، قسط و بدهی مواجهاند، اما برکت و حس خوب کار خیر باعث میشود با دل و جان پای کار بیایند؛ گاه با فروش طلا، گاه با دریافت تسهیلات بانکی و گاه با کمکهای کوچک اما اثرگذار.
عضو هیئت علمی دانشگاه و خیر مدرسهساز با بیان اینکه نهضت مردمی مدرسهسازی باعث تغییر نگاه عمومی شده است، تصریح کرد: پیش از این بسیاری تصور میکردند با توان مالی محدود نمیتوان در مدرسهسازی نقش داشت، اما امروز با تجمیع کمکهای خرد، کارهای بزرگ در حال انجام است و در همین استان بیش از 90 درصد پروژههای آموزشی در حال اجرا با مشارکت خیرین و مردم پیش میرود.
فرخی با تأکید بر اینکه خیرین بازوان اجرایی تحقق عدالت آموزشی هستند، خاطرنشان کرد: ما خود را شریک دولت در مسیر توسعه عدالت میدانیم و معتقدیم با همکاری سهجانبه دولت، خیرین و مردم میتوان محرومیت فضای آموزشی را تا پایان دولت چهاردهم به صفر رساند.
وی با ارائه پیشنهادهایی خواستار تقویت الگوی مشارکت سهجانبه دولت، خیرین و جامعه محلی شد و افزود: اجرای کامل قانون برکت، رایگان شدن انشعابات آب، برق و گاز مدارس خیرساز، اختصاص سهمی از مسئولیتهای اجتماعی و ایجاد امکان درآمدزایی پایدار برای نگهداری مدارس خیرساز، از جمله مطالبات خیرین است.
این خیر مدرسهساز همچنین پیشنهاد داد پویش ملی خیرین برای ارتقای کیفیت آموزشی، با تمرکز بر تجهیز مدارس، توانمندسازی معلمان و توسعه برنامههای مکمل آموزشی، راهاندازی شود.
انتهای پیام/ 258
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه