در هشت ماه اخیر، کمربندی بابل به کانون مرگهای پیدرپی تبدیل شده و آمار جانباختگان تصادفات در این مسیر نیمهکاره به طرز نگرانکنندهای افزایش یافته است.
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بابل، استان مازندران در هشت ماه گذشته شاهد افزایش نگرانکنندهای در تلفات ناشی از حوادث رانندگی بوده است. بر اساس آمار رسمی مدیرکل پزشکی قانونی استان، طی این مدت 341 نفر جان خود را از دست دادهاند که از این تعداد 266 نفر مرد و 75 نفر زن بودهاند.
در میان شهرستانها، بابل با ثبت 53 فوتی، بیشترین آمار تلفات را به خود اختصاص داده و پس از آن ساری با 49 و آمل با 43 نفر در رتبههای بعدی قرار دارند. جالب آنکه در شهرستان رامسر طی این مدت هیچ فوتی ناشی از تصادفات ثبت نشده است. همچنین بیش از 10 هزار و 325 نفر مصدوم به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردهاند که نشاندهنده افزایش 6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
کارشناسان حوزه ترافیک و حملونقل دلایل اصلی این حوادث را ترکیبی از عوامل انسانی، زیرساختی و محیطی میدانند. تراکم بالای خودروها، جمعیت پرتردد محورهای ارتباطی، عبور خودروهای بینشهری و ضعف زیرساختها مانند جادههای کمعرض، نبود علائم کافی، روشنایی ناکافی و مسیرهای خطرناک، از جمله دلایل مهم هستند. فرهنگ رانندگی پرخطر، شامل سرعت غیرمجاز و سبقتهای خطرناک نیز بار دیگر توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. علاوه بر این، شرایط طبیعی مانند بارش شدید باران و لغزندگی جادهها، ریسک تصادفات را افزایش میدهد.
رضایی، کارشناس اجتماعی، با اشاره به فشار جمعیتی بر جادههای استان گفت: «جمعیت مازندران حدود سه میلیون نفر است، اما در فصول تعطیل، به ویژه ایام عید و سایر تعطیلات، این تعداد به بیش از ده میلیون نفر میرسد. مسافران و گردشگران جمعیتی سه تا چهار برابر جمعیت بومی استان را تشکیل میدهند و فشار زیادی بر جادهها وارد میکنند، در حالی که هیچگونه عوارضی از این خودروها برای رفع مشکلات دریافت نمیشود.»
از سوی دیگر، مسئولان پلیس راهور استان اعلام کردهاند که طی سال جاری چندین نقطه حادثهخیز شناسایی و در دستور کار اصلاح قرار گرفته است. نصب دوربینهای کنترل سرعت در محورهای اصلی، بهویژه جادههای منتهی به شهرهای گردشگری، افزایش یافته و کارشناسان بر اهمیت توسعه زیرساختها و فرهنگسازی در میان رانندگان برای کاهش تلفات تأکید دارند.
هزینههای درمانی و خسارتهای مالی ناشی از تصادفات، فشار زیادی بر خانوادهها و نظام سلامت استان وارد کرده است. با توجه به اینکه مازندران مقصد اصلی گردشگران داخلی است، کارشناسان پیشنهاد میکنند با دریافت عوارض از خودروهای ورودی و سرمایهگذاری در بهبود جادهها، علائم ایمنی و روشنایی مسیرها، میتوان بخشی از مشکلات موجود را برطرف کرد.
یکی از مسیرهای اصلی و پرتردد در استان، کمربندی جنوبی بابل است که اتصالدهنده تهران به مشهد و شهرهای ساحلی محسوب میشود. این مسیر با مشکلات فراوانی روبهرو است؛ طرحی نیمهکاره، ورودی تنگ و تاریک، خروجی ناقص، زیرگذرهای ناتمام، مسیر تاریک بدون روشنایی و افتتاح زودهنگام، باعث بروز تصادفات پیدرپی و وحشتناک شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران عنوان کرده که 30 درصد تصادفات در این مسیر اتفاق میافتد، چرا که کمربندی جنوبی بابل حلقه اتصال غرب به شرق استان است و تمامی رانندگان قصد دارند از آمل به قائمشهر از این مسیر تردد کنند.
حسن نتاج، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، نیز با انتقاد از وضعیت این کمربندی گفت: «این طرح نواقص زیادی دارد که ابتدا باید برطرف شود. متأسفانه طرح با عدم استانداردسازی آغاز شد و مشکلات فراوانی برای مردم منطقه ایجاد کرده است. طرحهای نیمهکاره و بر زمین مانده مانند همین کمربندی بابل باید تکمیل و به صورت استاندارد در اختیار مردم قرار گیرد.»
افزایش تصادفات در مازندران، بهویژه در مسیرهای پرتردد و گردشگری، نشاندهنده نیاز فوری به اصلاح زیرساختها، افزایش نظارت و فرهنگسازی است. کارشناسان و مسئولان هشدار میدهند که تا زمانی که اقدامات جدی برای استانداردسازی جادهها و مدیریت فشار جمعیتی صورت نگیرد، تلفات رانندگی همچنان روند صعودی خود را ادامه خواهد داد و خانوادهها و سیستم سلامت استان متحمل آسیبهای جبرانناپذیر خواهند شد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه