حجتالاسلام آیت عادلینژاد در گفتگو با نمابان از نقش بینظیر انقلاب اسلامی و شهید مفتح در ایجاد اتحاد بیسابقه حوزه و دانشگاه سخن گفت.
حجتالاسلام والمسلمین آیت عادلینژاد، در گفت و گو با نمابان و به نقل از ایسنا به مناسبت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیتالله دکتر مفتح اظهار کرد: ایشان فرزند حوزه و دانشآموخته دانشگاه بودند که تلاشهای فراوانی برای نزدیک کردن و ایجاد اتحاد و انسجام بین این دو مجموعه علمی و تأثیرگذار جامعه انجام داد.
وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه ایدهای است که با انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) متولد شد و امروز شاهد آن هستیم. اولین نکتهای که باید به آن توجه کنیم، زمینه تاریخی شکلگیری این تفکر است. جامعه ما در گذشته شاهد این بود که استعمار و جریانات بیگانه تلاش کردند تا بین این دو نهاد علمی جدایی ایجاد کنند.
رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاههای خوزستان ادامه داد: در گذشته، در بین حوزویان این نگاه رایج بود که دانشگاه نماد فرهنگ بیگانه، غربگرایی و جریانی ضد دینی است و موضوع مطرح در بین دانشگاهیان این بود که حوزه و حوزویان نماد تحجر و واپسگرایی است و اجازه پیشرفت جامعه را نمیدهند؛این نگاه دو نهاد به یکدیگر، پیش از انقلاب بود.
وی گفت: انقلاب اسلامی به عنوان یک تجربه موفق از همدلی و همافزایی این دو نهاد علمی، باعث نزدیکی، اتحاد و انسجام آنان شد. اینجا بود که ایده وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد و اگر این دو مجموعه در کنار هم قرار گیرند، در مسائل کلان همدلانه عمل کنند و مسیر را برای جامعه روشن سازند، جامعه دینی و متدین ما که نسبت به پیشرفت و تعالی نیز دغدغه دارد، میتواند بهتر و سریعتر به مقصود نهایی دست یابد.
عادلینژاد بیان کرد: امروز شاهدیم آن ذهنیت قدیمی کمرنگتر شده است. در بین حوزویان نسبت به دانشگاه و در بین دانشگاهیان نسبت به حوزویان، نگاه مثبتی شکل گرفته و در تعاملات علمی، فرهنگی و تخصصی، مسائل جامعه را پیش میبرند. تجربه نیز نشان داده که هرکجا این دو مجموعه در کنار هم بودهاند اعم از خود انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، مقابله با بیماری کرونا یا جنگ ۱۲ روزه یک همدلی و انسجام ملی ایجاد شده است.
پیامدهای عدم وحدت در مسائل چالشی
وی در ادامه به پیامدهای عدم وحدت نظر پرداخت و گفت: در مواردی که نگاه حوزه و دانشگاه در برخی مسائل اجتماعی یا فرهنگی به سمتوسوی متفاوتی رفته، شاهد بودهایم که جامعه با تحیر، تردید و گاهی دو قطبیسازی مواجه شده و مسیر خود را با هزینهای سنگین ادامه داده است. مسائل چالشی امروز جامعه مانند سبک زندگی یا راهکارهای مقابله با آسیبهای اجتماعی غالبا مسائلی هستند که گفتگوی مستمر و گفتمان مشترکی بین این دو نهاد درباره آنها شکل نگرفته است. وقتی نسبت به فهم مسئله و ارائه نسخه درمانی، وحدت نظری نباشد، چالشها استمرار مییابد.
رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاههای خوزستان افزود: در مقابل، در جایی که همدلی و وحدت مانند دوره سخت کرونا شکل گرفته است، جامعه با همه سختیها توانست از بحران عبور کند. در آن دوره، حوزه و دانشگاه در کنار مردم قرار گرفتند، مناسک دینی و ملی با تدبیر مشترک تنظیم شد و پویشهایی مانند ایران همدل و مواسات و کارهای جهادی راه افتاد. این نشان میدهد وقتی این دو مجموعه اثرگذار همدلی کنند، جامعه همراهی میکند.
ضرورت اتحاد در برابر تهاجم فرهنگی
وی با اشاره به تهاجم فرهنگی تأکید کرد: در همین جنگ ۱۲ روزه، دیدیم که وقتی پای دشمن و بیگانه به میدان باز شد، با وجود انتقادات و اعتراضاتی که حوزویان و دانشگاهیان ممکن بود در برخی از مسایل داشته باشند، پای تمامیت ارضی ایستاند و صف مشترک تشکیل دادند. نتیجه این اقدام این بود که یک صدا از ملت ایران مخابره شد و آن هم مقاومت در برابر تعرض خارجی است.
عادلینژاد ادامه داد: انقلاب اسلامی در برابر یک تهاجم فرهنگی بیگانگان شکل گرفت تا فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی ما حفظ شود. امروز با فرهنگ جهانی لیبرال مواجهیم که همه وجوه زندگی از سبک زندگی و ازدواج تا معماری را تحت تأثیر قرار داده است. این چالشی است که در جهان ایران با آن مواجه هستیم و اگر این دو نهاد بخواهند ایرانیت و تمامیت ارضی و صیانت مردم را حفظ کنند، اگر دست در دست هم دهند، میتوانند در برابر این تهاجم فرهنگی مقاومت و فرهنگ بومی ملت ایران که به امتداد تاریخ این ملت بزرگ استمرار داشته است، را حفظ کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه