90 درصد جابه‌جایی کالا و مسافر در ایران فقط روی دوش حمل‌ونقل جاده‌ای!

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری اعلام کرد که بخش عمده‌ای از بار و مسافر کشور یعنی حدود 90 درصد، توسط حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود؛ نقشی کلیدی که اهمیت توسعه و ایمنی این بخش را دوچندان می‌کند.

90 درصد جابه‌جایی کالا و مسافر در ایران فقط روی دوش حمل‌ونقل جاده‌ای!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

مهدی خضری معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار کرد:حمل‌ونقل کشور دارای شاخه‌های متنوع و در عین حال به‌هم‌پیوسته‌ای است که از حمل‌ونقل جاده‌ای بار و مسافر آغاز می‌شود و تا حوزه‌های حمل‌ونقل هوایی، دریایی، پزشکی و صنعت گردشگری امتداد پیدا می‌کند. هر یک از این بخش‌ها نقش مهمی در توسعه خدمات، جابه‌جایی ایمن و پایدار و همچنین ارتقای جایگاه حمل‌ونقل کشور ایفا می‌کنند و ارائه آمار و ارقام دقیق در این حوزه می‌تواند تصویر روشن‌تری از عملکرد دولت، بازیگران اصلی و حتی عوامل مخل در این بخش ارائه دهد.

وی با اشاره به سهم بالای حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور افزود: همان‌طور که مستحضرید، بیش از 90 درصد جابه‌جایی کالا و مسافر در سطح کشور از طریق ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود. در حال حاضر، حدود 184 هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل بار در کشور فعال است که سالانه بیش از 600 میلیون تن کالا را در سفرهای داخلی و در اقصی نقاط کشور جابه‌جا می‌کنند و این موضوع اهمیت این بخش را در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صنعتی کشور نشان می‌دهد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل مسافر گفت: در حوزه جابه‌جایی مسافر، حدود 15 هزار دستگاه ناوگان فعال اتوبوسی، 35 هزار دستگاه مینی‌بوس و نزدیک به 32 هزار دستگاه سواری کرایه در سطح راه‌های کشور فعالیت دارند که سالانه بیش از 140 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند. این خدمات با تلاش رانندگان، شرکت‌های حمل‌ونقل و فعالان این حوزه به مردم ارائه می‌شود.

خضری با تأکید بر اهمیت کیفیت خدمات و نیروی انسانی تصریح کرد: پرسش مهم این است که علاوه بر تعداد ناوگان، استاندارد خدمات چگونه رعایت می‌شود. آموزش، مهارت، تجربه، تعهد و مسئولیت اجتماعی رانندگان در حوزه‌های بار، اتوبوس و سواری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این زمینه، رانندگان تحت نظارت سازمان راهداری قرار دارند و آموزش‌های تخصصی مورد نیاز آن‌ها در دوره‌های مختلف و متناسب با زمان‌بندی‌های هوشمند، با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور برگزار و به‌روزرسانی می‌شود.

وی در ادامه به سن ناوگان و کیفیت آن اشاره کرد و افزود: کشور در حوزه حمل‌ونقل مسافر با کمبود ناوگان مواجه است. از حدود 15 هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل مسافر، بخش قابل توجهی دارای سن بالا هستند و در این حوزه کمبود شدیدی احساس می‌شود. برنامه‌هایی با همکاری وزارت صمت، مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط برای جبران این کمبود در حال اجراست.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا از محل واردات ناوگان با سن کمتر از پنج سال و همچنین استفاده از ظرفیت تولید داخلی، نوسازی ناوگان صورت گیرد. با هماهنگی بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی، تاکنون حدود 300 دستگاه در قالب قراردادهای پیش‌بینی‌شده وارد چرخه نوسازی شده‌اند. اهمیت این موضوع در آن است که میانگین سن فرسودگی ناوگان حدود 12 سال است و از ابتدای امسال تاکنون نوسازی حدود 650 دستگاه انجام شده است.

خضری با اشاره به وضعیت ناوگان باری کشور تشریح کرد: در حال حاضر حدود 484 هزار دستگاه ناوگان فعال باری در کشور وجود دارد که میانگین سن آن‌ها حدود 14 سال است و این ناوگان نیازمند نوسازی سریع و برنامه‌ریزی‌شده است؛ چه از طریق تولید داخل و چه از مسیر واردات، تا خدمات بهتر و ایمن‌تری به مردم و بخش اقتصادی کشور ارائه شود.

وی درباره جایگاه ایران در ترانزیت بین‌المللی اظهار کرد: با توجه به توافقات تجاری کشور با اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای، حمل‌ونقل جاده‌ای نقش مهمی در ترانزیت بین‌المللی دارد. در حال حاضر حدود 50 هزار دستگاه ناوگان فعال در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی داریم که سال گذشته 17.5 میلیون تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شده و در آمار هشت‌ماهه امسال نیز رشد قابل توجهی در این حوزه ثبت شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در قانون برنامه هفتم توسعه و قانون ساماندهی صنعت خودرو، موضوع نوسازی و واردات ناوگان به‌روز پیش‌بینی شده و ما از تمام ظرفیت‌ها، چه در شرق و چه در اروپا و غرب، استفاده می‌کنیم. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از ناوگان اروپایی استفاده می‌کنند تا در مسیرهای بیش از دو هزار کیلومتر با مشکل مواجه نشوند.

خضری در ادامه به موضوع سوخت رانندگان اشاره کرد و گفت: بحث سوخت موضوعی پیچیده است، اما با توجه به قیمت پایین سوخت در کشور نسبت به کشورهای منطقه، با برنامه‌ریزی و هماهنگی با وزارت نفت و استفاده از سامانه‌های هوشمند پایش، تلاش شده سوخت رانندگانی که به‌صورت واقعی فعالیت می‌کنند به‌درستی تأمین شود. طرح سوخت‌گیری در مسیر و کنترل هوشمند، نقش مهمی در کاهش قاچاق سوخت داشته و بر اساس نظارت‌ها، قاچاق سوخت در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

وی در پایان درباره بیمه رانندگان خاطرنشان کرد: تاکنون 50 درصد حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان توسط دولت پرداخت می‌شد، اما با اجرای قانون برنامه هفتم و تغییرات دهک‌بندی، این موضوع با چالش‌هایی همراه شده است. جلسات متعددی با دولت و کمیسیون عمران مجلس برگزار شده و طرح‌هایی برای تأمین مابه‌التفاوت بیمه از محل بارنامه و صورت‌وضعیت‌ها در حال بررسی است و امیدواریم با تصویب این طرح‌ها، شرایط بهتری برای رانندگان فراهم شود.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 227247
۲۷ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۸:۳۵ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
قاب امروز| بازیگوشی سحر ولدبیگی، تمرینات بدنسازی جواهر، بازگشت صحرا اسدالهی و بازی تنیس ‌مریم ماهور