فرید جواهرزاده با اشاره به نقش فناوریهای نوین در حملونقل هوشمند، از تحول چشمگیر گردشگری پایدار در مشهد خبر داد که تجربه سفر را متحول میکند.
فرید جواهرزاده در گفتوگو با نمابان و به نقل از ایسنا اظهار کرد: امروزه با گسترش فناوری دیجیتال با مفهوم جدیدی به نام گردشگری هوشمند مواجه هستیم. گردشگری هوشمند در واقع مفهومی است که به استفاده بهینه از فناوریهای دیجیتال و حملونقل هوشمند برای ارائه تجربهای نوین و سفارشی به گردشگران اشاره دارد. این نوع از گردشگری بر مبنای دادههای بزرگ، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سیستمهای حملونقل هوشمند بنا شده و هدف آن افزایش رضایت گردشگران و بهبود بهرهوری خدمات در مقاصد گردشگری است.
وی ادامه داد: یکی از نمونههای بارز گردشگری هوشمند، استفاده از اپلیکیشنهای جامع مسیریابی و برنامهریزی سفر است که امروزه به گردشگران این امکان را میدهد تا با استفاده از اطلاعات زنده مسیرها، وضعیت ترافیکی، تخمین دقیق از زمان رسیدن و گزینههای مختلف حملونقل را ببینند و بهترین انتخاب را داشته باشند که قطعا این موضوع در صرفهجویی وقت و سرمایه گردشگران تاثیر زیادی دارد. همچنین این اپلیکیشنها معمولا با سیستمهای پرداخت الکترونیکی یکپارچه نیز شدهاند تا زنجیره تجربه سفر هوشمند را کامل کنند.
این مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه گردشگری بیان کرد: اگر بخواهیم از نقش حملونقل هوشمند در رونق گردشگری صحبت کنیم قطعا این مفهوم فراتر از جابهجایی مسافران است. این فناوریها با بهبود دسترسی به جاذبههای گردشگری، کاهش زمان سفر و ارتقاء ایمنی، به شکل قابل توجهی به توسعه اقتصادی مقاصد گردشگری کمک میکنند. ایجاد زیرساختهای هوشمند حملونقل، مانند سامانههای ناوبری دیجیتال، اپلیکیشنهای رزرو آنلاین و سامانههای پرداخت الکترونیک، مسلما موجب افزایش رضایت گردشگران و افزایش تعداد سفرها میشود.
جواهرزاده اضافه کرد: بهعنوان مثال امروزه استفاده از سیستمهایی مثل اسنپ تپسی و… در شهر مقدس مشهد، علاوه بر اینکه به زائران کمک میکند که به راحتی از نقاط مختلف شهر بازدید کنند، دسترسی آسان آنان را از جاذبههای مذهبی و توریستی شهر فراهم میآورد و زائران میتوانند بدون اتلاف وقت و هزینه اضافی از این امکان بهرهمند شوند.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، حملونقل هوشمند میتواند به کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی شهری هم کمک کند که این خود تاثیر مثبتی بر حفظ محیط زیست و توسعه پایدار گردشگری دارد. علاوه بر آن توسعه ناوگان حملونقل هوشمند ازجمله خودروهای خودران و برقی که در شبکه تاکسیرانی برخی شهرهای گردشگری نیز باب شده، میتواند هزینههای سفر را کاهش داده و تجربه سفر هوشمند و راحتتر را برای گردشگران فراهم آورد که امید است خیلی زود شاهد استفاده از این تاکسیها و وسایل حملونقل در مشهد و سایر شهرهای گردشگرپذیر کشور باشیم.
رئیس مرکز نوآوری و خانه خلاق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ادامه گفت: اگر بخواهیم بررسی دقیقی داشته باشیم که این سامانهها تا چه حد از سردرگمی زائران جلوگیری کرده بایستی یک تحقیق جامع و عینی را انجام بدهیم و قطعا نیازمند انجام یک پژوهش کاربردی در اینحوزه هستیم، اما این واقعیت که در ایران، با وجود داشتن جاذبههای طبیعی و تاریخی فراوان، یکی از چالشهای اصلی توسعه گردشگری، ضعف در زیرساختهای هوشمند حملونقل است، شکی نیست.
جواهرزاده با تاکید بر اینکه توسعه زیرساختهای هوشمند حملونقل میتواند به تسهیل سفر گردشگران داخلی و خارجی کمک کند، افزود: همچنین میتواند باعث افزایش ظرفیت پذیرش گردشگر و ارتقاء جایگاه ایران در بازار جهانی گردشگری شود. برای نمونه، بهروزرسانی فرودگاههای بینالمللی با استفاده از فناوریهای نوین ناوبری و سیستمهای مدیریت هوشمند، موجب افزایش امنیت و سرعت خدماترسانی به مسافران میشود. همچنین، توسعه شبکه ریلی سریعالسیر به ویژه در مسیرهای پررفتوآمد مانند تهران-مشهد باعث کاهش زمان سفر و افزایش جذابیت مقصدهای گردشگری خواهد شد.
وی به چالشهای این حوزه اشاره کرد و گفت: با وجود اهمیت زیرساختهای هوشمند حملونقل در رونق گردشگری، ایران با چالشهایی جدی مواجه است که باید به آنها توجه ویژه شود. ازجمله این چالشها میتوان به کمبود سرمایهگذاری کافی، نبود برنامهریزی جامع و هماهنگ، ضعف در مدیریت منابع انسانی متخصص و عدم استفاده گسترده از فناوریهای نوین اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه و متخصص حوزه گردشگری، غلبه بر این مشکلات و چالشها را نیازمند راهبرد جامع توسعه زیرساختهای هوشمند حملونقل دانست و ادامه داد: طی آن بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارجی نیز باید به همکاری و سرمایهگذاری در این حوزه هدایت شوند. در کنار آن، آموزش نیروی انسانی متخصص و بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا هم میتواند به ارتقاء کیفیت خدمات حملونقل و رونق گردشگری کمک شایانی کند.
جواهرزاده تصریح کرد: در حال حاضر با حضور استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان در این حوزه، بخش عمدهای از اقدامات متنوع صورت پذیرفته که گردشگران و زائران نیز از خدمات آنها کم و بیش برخوردارند؛ همانند چتباتهای هوشمند در مراکز اطلاعرسانی گردشگری، پاسخگویی ۲۴ ساعته به سوالات گردشگران و زائران و ارائه پیشنهادهای متناسب با علایق فردی، رزرواسیون آنلاین و پرداخت دیجیتال ازجمله فناوریهایی است که تجربه سفر هوشمند را در کشورمان بهبود بخشیده و قطعا نه تنها به کاهش هزینههای خدمات کمک میکنند بلکه باعث افزایش رضایت و وفاداری گردشگران هم میشوند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه