سرآغاز تحول بزرگ در راه‌آهن تهران-مشهد؛ برقی‌سازی تا پایان ۱۴۰۴ کلید خورد!

عملیات برقی‌سازی خط راه‌آهن تهران به مشهد با هدف افزایش ظرفیت ترانزیت و تحول در حمل و نقل ریلی کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ آغاز می‌شود.

سرآغاز تحول بزرگ در راه‌آهن تهران-مشهد؛ برقی‌سازی تا پایان ۱۴۰۴ کلید خورد!
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، جبارعلی ذاکری در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه  سعی کردیم در دولت چهاردهم دو واژه دیپلماسی ریلی و ترانزیت ریل پایه در گفتمان را شکل دهیم، اظهار کرد: همچنین تلاش کردیم در مذاکرات با راه آهن‌ کشورهای همسایه به یک زبان مشترک برسیم و از ظرفیت شبکه ریلی ایران برای افزایش حجم مبادلات ریلی، استفاده کنیم.

وی افزود: برای اینکه اقتصاد کشور تحت تاثیر حمل و نقل آسان باشد باید بارهای بین‌المللی را ملاک عمل قرار دهیم و شاخص اندازه گیری از ترانزیت به مجموع بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی تبدیل شود.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه اولین گام برای توسعه ارتباطات ریلی تکمیل کردن نقاط مرزی بود، عنوان کرد: در شرق و غرب نیاز مند فعالیت‌های جدی بوده و هستیم و با کشور عراق، ارتباط ریلی نداشتیم و نداریم و در چندسال گذشته با همت دولت‌ها عزم جدی برای اتصال در شلمچه شکل گرفته است که البته کافی نبود و بخش دیگر نیز اتصال از طریق مرز خسروی است.

ذاکری ادامه داد: به سمت ترکیه نیز تا مرز رازی، ریل داریم و گرفتاری اصلی در این محور، وجود دریاچه وان است و این دریاچه محدودیت‌هایی ایجاد کرده است؛ به همین منظور هرچه تلاش کنیم کریدور شرق به غرب را از این مسیر توسعه دهیم حداکثر باری که قابل جابجایی خواهد بود بیش از یک میلیون تن نخواهد شد و برای برون رفت از شرایط فعلی به پروژه مرند-چشمه ثریا نیاز است و این پروژه، سرخس را به ترکیه وصل می کند.  

وی با اشاره به اینکه مجموع اقدامات انجام شده نشان از افزایش مراودات ریلی کشور دارد، خاطرنشان کرد: در شرق کشور اتصال خواف-هرات را داریم و با این مسیر میزان مراودات ریلی افزایش یافته و امسال ۴۰۰ هزارتن بار بین ایران و افعانستان جابجا شده است و امیدوارم در سال ۱۴۰۵ این میزان بار به ۱.۳ میلیون تن در این محور برسد.

مدیرعامل راه آهن همچنین در خصوص راه آهن میرجاوه-زاهدان، بیان کرد: محدودیتی در این محور داریم و این محدودیت به علت عریض بودن خط اتصال است و خطوط ریلی پاکستانی نیاز به تعمیر جدی دارد و حجم بار ریلی در سنوات گذشته پایین بوده است. در عین حال دولت پاکستان برای بهسازی و ارتقای خط گام‌هایی برداشته است و امیدواریم با تکمیل محور، زاهدان-میرجاوه را با خط نرمال بسازیم.

ذاکری با اشاره به اینکه شرکت ساخت نیز وعده‌هایی داده که محور چابهار-زاهدان را تا پایان سال تکمیل کند، گفت: بعد از تکمیل اگر بتوانیم بلافاصله از آن بهره‌برداری کنیم در ترانزیت کشور نقش معناداری خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در راه آهن از محل سپرده‌گذاری خاص حدود ۱۵ همت برای شرکت‌های خصوصی صرفا در جهت تامین ناوگان ریلی با هماهنگی بانک‌ها در نظر گرفتیم و ۸۰ لوکوموتیو از این محل خریداری و بازسازی و ۱۳۰ واگن مسافری نیز از این محل محقق می شود.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه طی سال گذشته یکی از اقدامات مهمی که در راه آهن انجام دادیم  کاهش سیر زمان در مسیر تهران-مشهد بود و توانستیم سرعت قطارها را در این محور  به سرعت ۱۶۰ کیلومتر برسانیم که البته هنوز کافی نیست.

ذاکری با تاکید بر اینکه یکی از حیاتی‌ترین مسائل راه آهن برقی‌سازی قطارها است، عنوان کرد: کشوری مثل هند صد در صد شبکه خود را برقی و کشنده‌های دیزلی را از رده خارج کرده است. در راه آهن دو برنامه طرح پیشران ریلی اعلام کردیم، یکی تکمیل و برقی کردن سرخس تا چشمه ثریا و دیگری تکمیل و برقی کردن سرخس تا بندر عباس است که اگر این دو مسیر تکمیل و برقی شوند، بخش زیادی از شبکه، برقی خواهد شد.

ادامه دارد…

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 219316
۲۶ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۲:۱۲ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

جدیدترین عکس‌های بانو سوسانو در 42 سالگی و در کنار همسر و دخترش/ چقدر کوچولوتر و بیبی‌فیس‌تر شده