حامد یزدیان، نماینده اصفهان، پرده از نقش حیاتی خودرو و سوخت در تشدید آلودگی هوا برداشت و از جلسات ویژه مجلس برای نظارت بر اجرای قانون هوای پاک خبر داد.
حامد یزدیان، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با نمابان و به نقل از ایسنا با اشاره به اینکه دستگاههای مختلف شامل ۱۲ سازمان و وزارتخانه در موضوع مبارزه با آلودگی هوا مسئولیت دارند، از برگزاری جلسات متعدد به منظور نظارت بر اجرای قانون هوای پاک خبر داد و گفت: ما در مجلس مرتب جلساتی بین دستگاهها گذاشتهایم؛ آخرین جلسه نیز اخیرا با ریاست سازمان محیط زیست در کمیسیون کشاورزی برگزار شد. سازمان محیط زیست، دبیر کارگروه مبارزه با آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک است. با این حال همچنان اقدام جدی و مؤثری در موضوع مبارزه با آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک انجام نشده است. متأسفانه این مسئله نیز مانند بسیاری از موضوعات دیگر در کشور جای خود را پیدا نکرده و معمولاً تلاش میشود با عبور از چند روز بحران، شرایط به حالت عادی برگردد و مسئولان موضوع را فراموش میکنند.
عامل اصلی آلودگی هوا خودروهای فرسوده هستند
وی با اشاره به گزارشهای منتشر شده در خصوص عوامل آلودگی هوا اظهار کرد: در اکثر گزارشها مهمترین عامل آلودگی هوا، خودروها معرفی شدهاند. اکنون تعداد بالایی خودروهای آلاینده فرسوده در کشور تردد میکنند که باید جایگزین شوند. اگر روند فعلی مانند سالهای گذشته ادامه پیدا کند، دهها سال طول خواهد کشید تا خودروهای فرسوده از مدار خارج شوند. علی رغم اینکه مطابق برنامه باید سالانه اسقاط ۵۰۰ هزار خودرو انجام میشد، میزان اسقاط در سالهای گذشته بسیار کمتر بوده و حتی در سال اخیر که دوستان معتقدند فعالیت بیشتری انجام شده، تنها رقم ۱۵۰ هزار دستگاه در این دولت ثبت شده که فاصله زیادی با برنامه دارد.

اسقاط ۲۴ میلیون خودروی فرسوده نیازمند یک تحول انقلابی در کشور است
این عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه با وجود ۲۴ میلیون خودروی فرسوده در کشور، نیازمند یک تحول انقلابی در اسقاط خودروهای فرسوده و همچنین موتورسیکلتها هستیم، تصریح کرد: کشور باید یک تصمیم جدی در این زمینه بگیرد. ما نیاز داریم که یک انقلابی در اسقاط خودروهای فرسوده و موتورهای فرسوده رقم بخورد. در کوتاهمدت نیز باید موضوع معاینه فنی را بسیار جدیتر بگیریم. هماکنون خودروهای زیادی در سطح شهرها و کشور تردد میکنند که فاقد معاینه فنی هستند و در برخی مراکز نیز خطاهایی رخ میدهد. به نظر میرسد این موضوع باید یکی از اولویتهای کشور باشد.
تولید بنزین با اکتان بالا یکی از منشاهای اصلی آلایندگی است
وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا امسال تنها مختص تهران یا چند کلانشهر نبوده و در استانهای مختلف از جمله مازندران و گیلان نیز گزارش شده است، خاطر نشان کرد: این مسئله نشان میدهد که عامل اصلی واقعا خودروها هستند. یکی از عوامل دیگر نیز بحث سوخت است. وزارت نفت عمدتاً تولید بنزین یورو۴ را مطرح میکند، اما این موضوع باید توسط دستگاههای علمی بیطرف صحتسنجی شود. آنچه که واضح است صرف استاندارد یورو ۴ یا ۵ برای کاهش آلایندگی کفایت نمیکند. باید موضوع اکتان بنزین نیز کنترل شود؛ متأسفانه در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته و تولید بنزین با اکتان بالا همچنان یکی از منشأهای آلایندگی است.

بعضا شاهد برخورد سطحی با موضوع آلودگی هوا هستیم
یزدیان با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا کاملا کارشناسی است، اما برخوردها سطحی و بعضا ژورنالی است، گفت: به نظر من مجموعه حاکمیت شامل مجلس، دولت و حتی دستگاه قضایی باید وارد عمل شوند، زیرا این مسئله مستقیما با جان مردم سروکار دارد و آلودگی هوا منجر به فوت افراد بیگناه، حتی کودکان خردسال میشود. باید با عدد و رقم مدیریت را جلو برد.
یزدیان بر لزوم بهرهگیری از فناوریهای جدید محیط زیستی تأکید کرد و افزود: در کنار اقدامات مربوط به خودرو و سوخت، باید از تکنولوژیهای روز حوزه محیط زیست نیز استفاده کنیم که متأسفانه در کشور در این زمینه نیز اقدام جدی صورت نگرفته است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه