فاطمه مهاجرانی در مراسم تجلیل از پژوهشگران استان مرکزی از بازده فوقالعاده سرمایهگذاری در حوزه تحقیق و توسعه خبر داد و تحولی بیسابقه در دانشگاه اراک را برجسته کرد.
فاطمه مهاجرانی سه شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۴ در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی که در دانشگاه اراک برگزار شد، با ابراز خرسندی از تحول چشمگیر این دانشگاه اظهار کرد: تصویری که در ذهن من از دانشگاه اراک بود، همان مدرسه عالی علوم در مکان قبلیاش بود؛ اما امروز در قد و قامت بلندی ایستاده که هم بر تارک علم و هم بر واقعیت و تاریخ ساخت و ساز قرار دارد. بسیار افتخارآمیز است که استانی به این دقت به حوزههای علم و فناوری بها میدهد، هم ساختمان میسازد و هم انسان میسازد.
وی در ادامه به اهمیت واژه پژوهش اشاره کرد و گفت: پژوهش یک فرآیند است و سرمایهگذاری در حوزه تحقیق و توسعه یکی از بهترین سرمایهگذاریهاست؛ در حالی که بازگشت سرمایه در بسیاری از حوزهها نظیر خدمات حدود ۳۰ درصد و در برخی کارهای غیرقانونی مانند قاچاق، برگشت سرمایه تا ۳۰۰ درصد است، اما در تحقیق و توسعه بازگشت سرمایه حدود ۳۰۰۰ درصدی داریم و به همین دلیل بسیاری از کشورها به درستی در این حوزه سرمایهگذاری میکنند.
مهاجرانی ارتباط صحیح جامعه با دانشگاه را امری کلیدی دانست و تأکید کرد: این ارتباط کمک میکند نظام مسائل جامعه در اختیار دانشگاه قرار گیرد و دانشگاه در مسیر حل مسائل جامعه گام بردارد. یکی از کارهای بسیار خوب در استان مرکزی، ارتباط بسیار خوب صنعت و دانشگاه است که واقعاً جای تبریک دارد و به عنوان نمونهای در کشور قابل ذکر است.
وی با اشاره به تقسیم کار ملی در حوضه آبریز که روز شنبه با دستور رئیس جمهور به دانشگاهها واگذار شد، تصریح کرد: دانشگاهها قرار نیست فارغ از جامعه، پژوهش کنند؛ پژوهشها برای حل مسائل جامعه انجام میشود و مردم باید از حاصل آن منتفع شوند، حتی پژوهشهای علوم پایه که ممکن است بازگشت سریع نداشته باشند، نهایتاً به جامعه بازمیگردند.
سخنگوی دولت مهمترین عرصه پژوهش را پژوهش در وجود خود انسان دانست و اظهار کرد: ما فراموش میکنیم که در بازار هستی برای کاری عظیم آمدهایم؛ انسان کامل کسی است که بر دنیا چیزی افزون میکند. پژوهش را میتوان در دو ساحت دستهبندی کرد که یکی در ساحت بیرون که واقعیت یا حق را بشناسیم و در برخی علوم اجتماعی آن را ترسیم کنیم تا راهکارهایی برای جامعه ارائه دهد؛ و دیگری در ساحت درون که همه ما وظیفه داریم ارزشهای درونی خود را بکاویم، پیدا کنیم، ارزشهای درونی را بشناسیم و پاس بداریم.
وی در ادامه با هشدار نسبت به رهزنان ارزشهای وجودی مانند وسوسه، حرص، طمع و آزمندی افزود: حاصل پژوهش و جستن در وجود خود، یافتن نظام ارزشی اصیل است که بر پایه آن وجودمان را بنا نهیم و مسیر تعالی ترسیم کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مرکزی نیز استان مرکزی را سرزمین مفاخر و پرورنده یکچهارم بزرگان ایران زمین دانست و افزود: رسالت دانشگاهها و مؤسسات علمی پرورش فرزانگان نسل آینده و ایفای نقش تاریخی است.
علی میرزایی افزود: استان مرکزی، استان پیر مفاخر است و یکچهارم مفاخر ایران زمین از این خطه برخاستهاند؛ چه بسیار دبیران، مستوفیان، وزیران و رجال و شخصیتهای مذهبی و علمی که از این دیار برخاستند و در تاریخ اثر برجسته گذاشتند.
وی یکی از سؤالات اساسی را چرایی فرزانهپروری و دبیرپروری این خطه دانست و پاسخ داد: از یک نظرگاه، ساختار نظام طبقات اجتماعی استان بوده که عالمان، خواص و فرهیختگان بسیاری را در سرپرستی خود و متعهد و مسئول پرورده است. این رابطه عمودی بوده نه افقی و بسیاری از شخصیتهای این خطه از طبقات متوسط و عوامالناس مجال یافتند جوهر ذاتی خود را بروز دهند و به سرمنزل مقصود برسند و نقش تاریخی خود را ایفا کنند.
میرزایی تأکید کرد: دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات علمی رسالت تاریخی دارند که در پرورش استعدادهای فرزانگان جدید و نسل آینده مثمر ثمر باشند؛ واقعاً این استان با جای دادن بسیاری از دانشمندان خود در دل کشور، نقش تاریخی ایفا کرده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه