سید جعفر تشکری هاشمی در جلسه شورای شهر تهران هشدار داد که نبود ثبات در مدیریت، راهکارهای حل مشکلات حملونقل پایتخت را ناکام گذاشته و بحران را پیچیدهتر میکند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید جعفر تشکری هاشمی در سیصد و هشتادمین جلسه علنی شورای شهر تهران، با اشاره به نامگذاری روز حملونقل، گفت: در سال 1362 و در شرایطی که کشور درگیر جنگ بود، بیش از 100 کشتی باری حامل نیازهای ضروری مردم در اسکلههای ایران پهلو گرفته بودند، اما بهدلیل مخاطرات جنگی و احتمال تهاجم رژیم بعث عراق، امکان تخلیه ایمن آنها وجود نداشت.
وی افزود: در همان مقطع، با فرمان حضرت امام (ره)، رانندگان غیور و باغیرت کشور با کامیونهای خود به سمت مرزها و بنادر حرکت کردند و میلیونها تن بار که ممکن بود ماهها زمان ببرد تا تخلیه شود، در مدت کوتاهی جابهجا و تخلیه شد؛ اقدامی که نماد ایثار، همبستگی و نقش حیاتی حملونقل در کشور است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه اساس توسعه پایدار و زیربنای تولید در کشور، حملونقل است و اگر این بخش بتواند وظیفه خود را بهدرستی انجام دهد، توسعه سایر بخشها نیز امکانپذیر خواهد شد، ادامه داد:
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به شرایط کاری دشوار رانندگان در پایتخت، تصریح کرد: باید قدردان رانندگان اتوبوس شهری، راهبران مترو، رانندگان تاکسی و رانندگان کامیون باشیم؛ کسانی که در ترافیک سنگین، آلودگی هوا، حوادث و استرس مداوم رانندگی، خدمات خود را بدون توقف به مردم ارائه میدهند.
وی در ادامه، با انتقاد از وضعیت ناوگان حملونقل شهری، گفت: واقعیت این است که بسیاری از وسایل حملونقل عمر مفید خود را پشت سر گذاشتهاند و امروز با ناوگانی خسته، مستهلک و فرسوده مواجه هستیم؛ ناوگانی که هم رانندگان را مستأصل کرده و هم با تحمیل هزینههای سنگین، اقتصاد آنها را در معرض خطر قرار داده است. امان رانندگان بریده شده و مردم نیز از این وضعیت خستهاند. همه ما میتوانیم درک کنیم که نهتنها رانندگان این ناوگان رنج میبرند، بلکه مسافران نیز متحمل فشار و نارضایتی هستند.
تشکری هاشمی با اشاره به تردد شبانه خودروهای سنگین در شهر، افزود: در حالی که شبها شهر در حال استراحت است و برای تردد کامیونها زمانبندی مشخصی تدوین شده، همچنان برخی کامیونهایی که عمر مفیدشان به پایان رسیده است، در سطح شهر تردد میکنند. آلودگیای که امروز همه از آن فریاد میزنیم، منشأیی جز منابع متحرک ندارد و این معضل به دست خود ما قابل حل است.
وی تأکید کرد: ما در این شهر هم منابع داریم، هم اختیارات و هم از شدت نیاز مردم آگاه هستیم. درخواست من این است که پروژههای کماهمیت و با اولویت پایینتر کنار گذاشته شود و بهصورت رسمی اعلام شود که منابع آنها به توسعه حملونقل عمومی اختصاص مییابد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ابراز اطمینان کرد: با چنین اقداماتی میتوانیم در ماههای پایانی این دوره، نام نیکی از خود در شورا بهجا بگذاریم. شهری با 21 میلیون سفر روزانه، بدون تدبیر، بدون برنامهریزی و بدون جدیت و تلاش همه اعضای شورا، قابل اداره نیست.
وی با انتقاد از بیثباتی مدیریتی در حوزه حملونقل، گفت: مدیرانی که هنوز نام آنها را بهدرستی یاد نگرفتهایم، تعویض میشوند و طبیعی است که نتوانند کاری اساسی برای شهر انجام دهند. در روزهای اخیر، دو مدیر حوزه حملونقل تهران تغییر کردهاند و یکی از آنها حتی به 40 روز هم نرسید. ما مدیرعاملهای چندروزه در بخش حملونقل داریم و با چنین شرایطی نمیتوان برای شهر تدبیر کرد یا مشکلات را حل کرد.
تشکری هاشمی در پایان، با عذرخواهی از شهروندان، خاطرنشان کرد: از همینجا باید از مردم عذرخواهی کنیم و بگوییم میدانیم مشکلات شما قابل حل است، اما امیدواریم عقلانیتی بر مدیریت شهر حاکم شود تا تهران بهدرستی اداره شود. من بار دیگر از مردم عذرخواهی میکنم و تأکید دارم که حل این مشکلات ممکن است، به شرط آنکه مدیریت مبتنی بر عقلانیت و ثبات شکل بگیرد.
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه