فقط یک فرودگاه در ایران سوددهی دارد؛ آیا آینده‌ای برای سایر فرودگاه‌ها باقی مانده؟

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد تنها یک فرودگاه از ۵۶ فرودگاه کشور در سال جاری سودده بوده و ۸۰ درصد آن‌ها کمتر از یک میلیون مسافر دارند.

فقط یک فرودگاه در ایران سوددهی دارد؛ آیا آینده‌ای برای سایر فرودگاه‌ها باقی مانده؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

زومیت: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌گوید ۸۰ درصد از فروشگاه‌های کشور کمتر از یک میلیون مسافر دارند.

55635696_811

محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک اعلام کرد که تنها یکی از ۵۶ فرودگاه مالکیتی کشور در سال ۱۴۰۳ سودده بوده است، و ۸۰ درصد این فرودگاه‌ها سالانه زیر یک میلیون مسافر دارند. او تأکید کرد که اقتصادی کردن این زیرساخت‌ها بدون کمک و حمایت سایر بخش‌های صنعتی و واگذاری به بخش خصوصی، بسیار دشوار است.

به گفته امیرانی، دو ماموریت اصلی شرکت فرودگاه‌ها هدایت و کنترل پروازها و ارائه خدمات در ۵۶ فرودگاه است و این بخش با ناترازی مالی جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

unprofitable-iranian-airport_11zon

سال گذشته، شرکت فرودگاه‌ها حدود ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده که سهم پروازهای عبوری از راه‌های هوایی ۷۳ درصد بوده و تنها بین ۲۷ تا ۳۰ درصد درآمد از طریق ارائه خدمات در خود فرودگاه‌ها حاصل شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اضافه کرد که یکی از مهم‌ترین وظایف محوله از سوی وزارت راه، حرکت به سمت اقتصادی کردن فرودگاه‌ها است اما از ۵۶ فرودگاه در سال جاری، ۵۵ فرودگاه زیانده بوده‌اند.

او تاکید کرد که فرودگاه‌هایی با تردد بیش از یک میلیون مسافر به سادگی می‌توانند سودده شوند، اما اقتصادی کردن فرودگاه‌هایی که ۸۰ درصد مجموع فرودگاه‌ها را تشکیل می‌دهند و زیر این آمار هستند، نیازمند حمایت و کمک سایر بخش‌های صنعتی است.

واگذاری مدیریت و بومی‌سازی تجهیزات در تحریم

معاون وزیر راه در خصوص راهکارهای خروج از زیان‌دهی، به امکان واگذاری مدیریت و بهره‌برداری برخی فرودگاه‌ها از طریق بخش خصوصی اشاره کرد. او گفت که در حال شناسایی فرودگاه‌هایی هستند که این قابلیت را دارند و قرار است واگذاری مدیریت و بهره‌برداری با یک یا دو فرودگاه به صورت آزمایشی آغاز شود.

امیرانی همچنین به چالش تحریم‌ها در تهیه تجهیزات حیاتی ناوبری اشاره کرد و از بومی‌سازی به عنوان راهکار یاد کرد. او خبر داد که امسال شاهد نصب اولین رادار بومی در اهواز و همچنین نصب رادار در شیراز بوده‌اند.

همچنین، تجهیز یکی از باندهای فرودگاه مشهد و تهیه تجهیزات دیگری نظیر سوئیچینگ و مخابراتی در دستور کار قرار دارد. مهم‌ترین اقدام در این راستا، نهایی‌سازی سیستم اتوماسیون مرکز کنترل کشور است که امید می‌رود قرارداد آن در بازه شش‌ماهه منعقد شود.

<!–



پ


–>

منبع: برترین‌ها

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 209549
۲۵ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱۴:۳۶ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
قاب امروز | شهربانو دامغانی نژاد در نقش مسافری از هند، درخشش طناز طباطبایی روی صحنه تئاتر و ترلان پروانه با تم جذاب شب یلدا