کارگردان تئاتر در نمایش تازهاش که ترکیبی از دو شاهکار ادبی است، داستانی تکاندهنده از بازگشت و رازگشاییهای زندگی یک مرد به نام همایون را به تصویر کشید.
این کارگردان تئاتر که این روزها نمایش خود را در کاخ هنر روی صحنه میبرد، در گفتگو با نمابان و به نقل از ایسنا از تاثیر شرایط اقتصادی بر فعالیت گروههای مستقل نمایشی و مخاطبان آنان گفت.
او با ارایه توضیحی درباره داستان نمایش خود گفت: نمایش ما برداشتی آزاد از دو نمایشنامه «هملت» شکسپیر و «ادیپ شهریار» سوفوکل است و ماجرای فردی به نام همایون را روایت میکند که بعد از سالیان سال به خانه پدری بازمیگردد و قصد دارد به زندگی خود پایان بدهد اما در این مسیر، حقایقی برای او آشکار میشود و …
برهمنی که حدود یک سال برای تمرین این نمایش وقت گذاشته است، درباره چالشهای گروههای مستقل نمایشی برای ساخت و آمادهسازی آثارشان در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر، شرایط برای گروههایی مانند گروه ما قدری دشوار است به ویژه که عموما پروسه تمرینهای ما بسیار طولانی است. ما همین نمایش را نزدیک به یک سال تمرین کردیم، بدون اینکه تهیهکنندهای داشته باشیم یا از حمایت حامیان مالی برخوردار باشیم. در حال حاضر بسیاری از گروههای نمایشی به دلیل شرایط دشوار اقتصادی، مدت زمان چندانی را به تمرین نمایشهای خود اختصاص نمیدهند و گاه حتی یک ماهه نمایش خود را به صحنه میرسانند ولی ما هرگز نمیتوانیم کیفیت کارمان را فدای چیز دیگری کنیم.

برهمنی با اشاره به تاثیر شرایط اقتصادی بر زندگی عموم مردم افزود: در این وضعیت، تماشاگر ما هم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است و فعالیتی مانند تئاتر، برایش در اولویتهای پایانی قرار میگیرد. بنابراین ما به عنوان گروه اجرایی باید حواسمان به جیب تماشاگر هم باشد و از آنجاکه عموم نمایشهای ما تجربی است، باید گوشهچشمی هم به شرایط دانشجویان که بخش مهمی از مخاطبان ما را تشکیل میدهند، داشته باشیم. با این وصف، این شرایط اقتصادی، برای همه ما دشواریهای زیادی به همراه داشته است.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: شهری مانند تهران پر از گرانی است و من به عنوان یک کارگردان باید طوری تئاترم را ارایه بدهم که تماشاگر، توان خرید بلیت آن را داشته باشد.
برهمنی، وضعیت تئاتر را همچون پوریای ولی توصیف کرد و توضیح داد: امروزه شاهد حضور سلبریتیها، رپرها، سوپراستارها و … در تئاتر هستیم و ایرادی هم ندارد چون هر کسی، جای خود را دارد و روزی خود را به خانه میبرد ولی از سویی، این شرایط، کار را برای گروههایی مانند ما که همیشه بر کیفیت کار خود تاکید دارند، سختتر هم میکند به ویژه که تئاتر هرگز برای ما سود آن چنانی نداشته و از سوی دیگر به پایان باز هم اعتقاد ندارم بلکه معقدم یک نمایش باید در مدت زمان محدودی روی صحنه برود و قرار نیست مدت مدیدی به اجرای خود ادامه بدهد تا به رقم فروش خاصی دست یابد.

این کارگردان ادامه داد: گروههایی مانند ما معمولا در گیشه شکست میخورند زیرا هزینه ساخت یک تئاتر حتی با کمترین دکور هم دستکم بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خواهد شد و بسیاری از گروهها از طریق فروش گیشه نمیتوانند هزینههای تولید کار را تامین کنند و دستمزد اعضای گروه خود را بپردازند.
برهمنی که نمایش خود را در کاخ هنر روی صحنه میبرد، با ابراز قدردانی از نگاه حرفهای این سالن نسبت به گروههای نمایشی گفت: کاخ هنر نسبت به بسیاری از سالنهای خصوصی، دغدغه هنری بیشتری دارد و تمام تمرکزش بر گیشه نیست بلکه هوای گروههای نمایشی را هم دارد. در بسیاری از سالنهای تئاتر فقط تذکر میشنویم ولی مدیریت کاخ هنر همچون یکی از اعضای گروههای اجرایی است و نگاهی دلسوزانه نسبت به آثار نمایشی دارد. هرچند مسائل مالی برای این مجموعه هم مهم است ولی چشمداشت آنچنانی ندارد و تعهدش نسبت به گروههای نمایشی از ویژگیهای مهم این مجموعه در قیاس با دیگر مجموعههای خصوصی و حتی دولتی است که سبب شده اتفاقات زیبایی در آن رقم بخورد.

او در پایان در پاسخ به اینکه به عنوان یک کارگردان مستقل با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و دیگر مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، چه چشماندازی پیشروی خود میبینید، تاکید کرد: الان در آینده خودم هستم. اگر قرار بود کم بیاورم، خیلی سال پیش کم آورده بودم. موضوع این است که من تئاتر را فقط به این شیوه دوست دارم و کار میکنم؛ با تمرین بسیار زیاد و گذاشتن وقت و انرژی فراوان، چون برای مخاطبم ارزش قائلم. نمیگویم دیگر گروهها برای مخاطب خود ارزش قائل نمیشوند ولی من سعی میکنم احترام کامل و بیکم و کاست به تماشاگرم بذارم.
نمایش «شاخ بیسر» نوشته محمود خسروپرست است که با کارگردانی محمد برهمنی و بازی فرزین محدث،مهشید خدادی، مهدی یگانه، علیرضا حقپرست هر شب ساعت ۲۱ و به مدت ۷۰ دقیقه در کاخ هنر روی صحنه میرود.
عکسهای اجرای نمایش که به این گفتگو ضمیمه شده، از شاهین آزما است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه