تعاون روستایی با ذخیرهسازی دو برابری میوه نسبت به سال گذشته، قصد دارد بازار شب یلدا و عید نوروز را کاملاً تامین کند؛ اما دلیل این افزایش چشمگیر چیست؟
به گزارش نمابان و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، تعاون روستایی یکی از سازوکارهای اساسی توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق روستایی است. این نظام با هدف ارتقای سطح زندگی روستاییان و افزایش توانمندیهای اقتصادی آنها شکل گرفته است که تأمین نیازهای اقتصادی روستاییان، بازاریابی و فروش محصولات، ایجاد اشتغال و توانمندسازی اجتماعی، تقویت همبستگی و تعاون اجتماعی و حمایت از توسعه پایدار روستا را به عنوان کارکردهای اصلی تعاون روستایی می توانیم برشماریم.
در مجموع، تعاون روستایی پلی میان نیازهای اقتصادی و اجتماعی روستاییان و توسعه پایدار مناطق روستایی است و میتواند به عنوان ابزاری مؤثر برای توانمندسازی جامعه روستایی عمل کند.
با توجه به اهمیت کارکرد این مجموعه خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی در مصاحبه ای تفصیلی با «جواد ملکی» مدیر تعاون روستایی استان مرکزی به بحث و گفتوگو پرداخته که مشروح آن در زیر میآید:
تسنیم: از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید سپاسگزاریم، برا ورود به بحث از عملکردتان آغاز کنیم چطور شد که یک رسانه ای و مدیر روابط عمومی به عالی ترین سطح مدیریت در تعاون روستایی استان رسید؟
ملکی: من فرزند خانواده رسانه هستم و خود نیز وارد عرصه خبرنگاری شدهام. امروز، پس از فعالیت در حوزه روابط عمومی و مسئولیتهایی که در این مسیر بر عهده داشتهام، با اعتماد مجموعه مسئولان و استاندار محترم، حدود شش ماه است که در مجموعه تعاون روستایی مشغول خدمترسانی به مردم هستم. به این موضوع افتخار میکنیم که از اصحاب رسانه به شمار میروم و همواره در کنار شما قرار داریم و تلاش کردهایم پاسخگوی مناسبی برای پرسشهای اصحاب رسانه باشیم.
تسنیم: یک سابقه از تعاون روستایی و عملکردش بدهید؟ و بگویید وضعیت کارنامه عملکردی این مجموعه چگونه بوده است؟
ملکی: تعاون روستایی با سابقهای بیش از نیم قرن، از اوایل دهه 40 وارد عرصه خدماترسانی شد. با توجه به پیشینهای که این مجموعه داشته، در استان مرکزی نیز شرکتهای تعاونی شکل گرفتند و فعالیت خود را آغاز کردند تا خلأهای موجود در حوزه خدمات و خدماترسانی به مردم استان را جبران کنند.
در کارنامه افتخارآمیز این مجموعه، شبکه تعاون روستایی و همچنین بخش دولتی ناظر بر این شبکه، بهعنوان یک سازمان، توانستهاند گامهای مؤثری در حوزه خدماترسانی به جامعه هدف خود بردارند؛ جامعهای که شامل کشاورزان عزیز، روستاییان، اقشار محروم و در نهایت عموم مردم میهن اسلامی است.
در حال حاضر، ما در حوزههای متعددی مشغول ارائه خدمات هستیم. یکی از مهمترین این حوزهها، حوزهای است که رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از بیانات خود، از آن بهعنوان بازوی توانمند اقتصادی و یکی از مردمیترین تشکلهای موجود یاد کردهاند؛ تشکلی که در حال ارائه خدمات گسترده به جامعه روستایی کشور است.
با گسترش برنامهها و افزایش عملکرد سازمان، بهعنوان یک نهاد و شبکه خدمترسان به عموم مردم، در شاخهها و حوزههای گوناگون فعالیت داریم و خدمات متنوعی را به مردم عزیز ارائه میکنیم.
در مجموع، تعاون روستایی در حوزههای مختلفی مشغول خدمترسانی به مردم است. برخی از این خدمات، نمود و جلوه بیشتری دارند و کاملاً مشهود هستند، اما برخی دیگر در لایههای پنهانتری قرار گرفتهاند؛ یا کمتر به آنها پرداخته شده، یا به دلیل تکرار روزمره، کمتر مورد توجه قرار میگیرند. در حالی که این خدمات، بهصورت مستمر به مردم عزیز ایران ارائه میشود.
تسنیم: بفرمایید مهمترین برنامه های تعاون روستایی براساس اولویت بندی شما بعنوان مدیر این مجموعه چیست؟
ملکی: در خصوص مهمترین برنامه تعاون روستایی استان مرکزی برای حمایت از کشاورزان و روستاییان، باید عرض کنم که مهمترین هدف ما، اجرای برنامههایی در چارچوب اهداف سازمانی است.
ما وظایفی بر عهده داریم که همگی در قالب حمایت از کشاورزان عزیز و حمایت از تولید در این حوزه تعریف میشود. از جمله این وظایف میتوان به خرید تضمینی و خرید توافقی اشاره کرد.
همچنین در حوزه تأمین نهادهها، توضیحات فنی و کارشناسی، توزیع نهادهها و حضور فعال در بخشهای مختلف، اقدامات متعددی انجام میشود، در حوزه اتحادیههای مختلف نیز خدمات متنوعی ارائه میکنیم.

تسنیم: وضعیت تشکل های فعال در سطح استان مرکزی گزارشی ارائه بفرمایید؟
ملکی: در حال حاضر، بیش از 200 تشکل فعال در بخش کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که هر یک، با کموکاست، در حال ارائه خدمات هستند. در حوزه دامداری، تشکلهای تخصصی دام را داریم؛ در صنوف کشاورزی، تشکلهای مختص به خود فعال هستند؛ در اتحادیههای کشاورزی، تشکلهای مربوطه حضور دارند؛ در حوزه طیور نیز تشکلهای اختصاصی فعالیت میکنند و در بخش بازرگانی نیز خدمات مناسبی ارائه میشود.
تنوع فعالیتهای ما بهگونهای است که اگر بخواهیم بهصورت جزئی و موردی به همه آنها بپردازیم، قطعاً از حوصله شنوندگان، بینندگان و خوانندگان خارج خواهد بود و نیازمند گزارشهای متعدد و مجزا است.
تسنیم: یکی از موضوعاتی که در مجموعه تعاون روستایی مورد توجه قرار گرفته روستابازارها است در این خصوص گزارشی ارائه میکنید؟
ملکی: مهمترین موضوعی که در حال حاضر در دستور کار ما قرار دارد، بحث «روستابازارها» است. این موضوع، دستور مستقیم مقام عالی وزارت و حاصل پیگیریهای مکرر و دستور اکید استاندار است. در سطح کشور و بهویژه در استان مرکزی، تعهد ایجاد 60 روستابازار تا پایان دولت بر عهده این مجموعه قرار گرفته که در سراسر استان اجرایی خواهد شد.
در قالب برنامه هفتم توسعه نیز به این موضوع توجه ویژه شده است؛ بهگونهای که تهیه و توزیع نرمافزاری کالاهای اساسی، کوچکسازی زنجیره توزیع، کاهش فاصله بین تولیدکننده و مصرفکننده، حذف دلالان و واسطهگریهای غیرضرور در دستور کار قرار دارد. این اقدامات در نهایت منجر به افزایش سود تولیدکنندگان و کاهش قیمت برای مصرفکنندگان خواهد شد که نکتهای بسیار حائز اهمیت است.
تسنیم: چرا تمرکز و توجه اصلی بر روی موضوع روستابازارها قرار گرفته و برنامه اجرایی شما در این بخش چیست؟
ملکی: یکی از دلایل اصلی تمرکز ما بر روستابازارها، همین کاهش فاصله «مزرعه تا سفره» است. این موضوع صرفاً یک شعار نیست، بلکه ضرورتی عملی است که به اعتقاد بنده، بهویژه در شهر اراک باید با جدیت کامل دنبال شود. امید داریم با حمایت سایر دستگاههای ذیربط که در این حوزه نقشآفرین هستند، بتوانیم این مسیر را بهدرستی طی کنیم.
در استان مرکزی، ایجاد 60 روستابازار در قالب برشهای شهرستانی برنامهریزی شده است. این برش شهرستانی به ما این امکان را میدهد که در شهرستان مختلف، تعداد مشخصی روستابازار ایجاد شود. بدیهی است که این توزیع، در ادامه بر اساس واقعیتهای میدانی و مقبولیت اجرایی، قابل بازنگری و اصلاح خواهد بود.
تسنیم: تعهد استان در سال 1404 راه اندازی چند روستابازار بوده و وضعیت اجرای تعهدات به چه صورتی بوده است؟
ملکی: بر اساس تعهدات استان مرکزی، امسال باید 11 روستابازار بزرگ تا پایان سال آماده و وارد چرخه فعالیت میشد. الحمدلله در پایان شهریورماه به 100 درصد تعهدات رسیدیم و در حال حاضر، با تحقق 120 درصدی تعهدات در ماه نهم، طبق آخرین اعلام سازمان مرکزی، استان مرکزی بهعنوان نخستین استان کشور و پیشرو در حوزه روستابازار شناخته میشود.
نکته مهم این است که این طرح صرفاً محدود به شهر اراک یا دو شهر بزرگ استان نیست. با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، تاکنون 12 روستابازار در سطح استان آمادهسازی شده است. با وجود اینکه مقرر شده روستابازارها عمدتاً در مراکز شهرستانها و شهرها ایجاد شوند، در حال حاضر حدود 30 مرکز روستابازار در خود روستاهای استان مرکزی فعال هستند.
ما به دنبال افزایش تعداد فروشگاههای روستابازار در خود روستاها و همچنین تحقق کامل تعهدات در شهرهای استان مرکزی هستیم و امیدواریم بتوانیم در اکثر شهرهای استان، این طرح را بهصورت کامل اجرا کنیم.
تسنیم: بفرمایید هدف اصلی از راه اندازی روستابازارها از منظر شما و مجموعه تعاون روستایی چیست؟
ملکی: هدف اصلی ما در روستابازارها این است که درآمد کشاورزان و تولیدکنندگان افزایش یابد و در مقابل، قیمت کالا برای خریداران و مصرفکنندگان کاهش پیدا کند. این مهم با حذف واسطهها و ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مصرفکننده محقق میشود. ما از یک شبکه بسیار گسترده در سطح کشور برخوردار هستیم و در صورت فعال شدن کامل روستابازارها، انشاءالله شاهد تحقق کامل این اهداف خواهیم بود.
اگر کالایی در شهری یا روستایی تولید و آمادهسازی میشود، باید این امکان فراهم باشد که با قیمت مناسب در اراک و شهرهای دیگر به فروش برسد. برای مثال، انگور، کشمش یا گردو بتواند در کوتاهترین زمان ممکن به مراکز روستابازار ما منتقل و عرضه شود. هدف ما این است که با اتکال به خداوند متعال، اعتماد مناسبی از سوی مردم جلب کنیم تا زمینه توسعه بازار محصولات کشاورزی فراهم شود.
در واقع، فلسفه روستابازار دقیقاً همین است. در حال حاضر، تمام سیاستهای ما در قالب طرح روستابازار پیادهسازی میشود. اگر بخواهیم سادهتر توضیح دهیم، روستابازار یک بازارچه است که کشاورزان میتوانند محصولات خود را در قالب شرکتهای تعاونی روستایی عرضه کنند. سود این فرآیند برای مردم است، تلاش آن توسط خود مردم انجام میشود و درآمدزایی نیز مستقیماً به خود تولیدکنندگان بازمیگردد. در این چرخه، تولیدکننده و خریدار بهصورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند.
همانطور که مستحضرید، در حوزه میوه، مغزها و کالاهای اساسی، هرچه یک کالا دستبهدست میشود، سودهای متعدد و هزینههای جانبی از جمله مالیات به آن تعلق میگیرد. ما در روستابازار تلاش میکنیم این زنجیره را کوتاه کنیم و انشاءالله بتوانیم در تنظیم بازار اثرگذار باشیم.
تسنیم: گزارشی از اقدامات درخصوص میوه بازار شب یلدا، ماه رمضان و همچنین شب عید که طی 3 ماهه پیش رو با آن سر و کار داریم ارائه بفرمایید؟
ملکی: در خصوص بازار شب یلدا و میوه شب عید، باید توضیح داد که این موضوع صرفاً در اختیار یک دستگاه نیست. در استان، کارگروهی تحت عنوان «کارگروه میوه شب عید» فعالیت میکند که با سابقه 18 ساله، متشکل از دستگاههای مختلف دولتی از جمله استانداری، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، سازمان بازرسی و سایر نهادهای مرتبط است. در این کارگروه تصمیمگیری میشود و مباشر انتخاب میگردد که معمولاً این مسئولیت بر عهده اتحادیه استان مرکزی با مدیریت مدیرعامل اتحادیه، قرار دارد که در این حوزه زحمات زیادی متحمل شدهاند.
برای امسال، حدود 250 تن سیب و 450 تن پرتقال با در نظر گرفتن درصدی برای نوسانات احتمالی تأمین شده است. این میزان، تقریباً دو برابر سال گذشته است و استان مرکزی جزو معدود استانهایی است که ظرفیت توزیع میوه نوروزی آن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ در حالی که در بسیاری از استانها این ظرفیت کاهش داشته است.
همچنین، میزان درخواست تسهیلات امسال نسبت به سال گذشته پنج برابر افزایش داشته و انشاءالله این تسهیلات در همین هفته جذب شده و در اختیار مجموعه قرار خواهد گرفت. این اقدام، برای نخستین بار با این حجم و گستردگی در حال انجام است.
سیب مورد نیاز بهصورت مستقیم از کشاورزان خریداری شده و برای نخستین بار، فرآیند ذخیرهسازی آن در سردخانه متعلق به شبکه تعاون روستایی در شهرستان ساوه انجام گرفته است. همچنین، به همت اتحادیه و از طریق اتحادیه مرکزی کشور، 10 تن خرما برای ماه مبارک رمضان پیشبینی شده که پس از خرید، در روستابازارها توزیع خواهد شد.
در خصوص پرتقال نیز، 450 تن از طریق مباشرت اتحادیه مرکزی خریداری شده و در کنار 250 تن سیب، در غرفههایی که برای ایام پایانی سال و شب عید پیشبینی شدهاند، عرضه خواهد شد. تعاون روستایی آمادگی کامل دارد که در صورت نیاز، تشکلهای زیرمجموعه نیز در این فرآیند ورود پیدا کنند که این موضوع جزو برنامههای اصلی ماست.
تسنیم: وضعیت اقدامات تعاون روستایی در حوزه کالاهای اساسی به چه صورت بوده است؟
ملکی: در حوزه توزیع کالاهای اساسی نیز، با توجه به ظرفیت بالای تشکلهای موجود، بهویژه برخی تشکلهای توانمند در سطح کشور، برنامهریزی جدی داریم. یکی از این تشکلها، اتحادیه استان مرکزی است که به جرأت میتوان گفت یکی از قدرتمندترین اتحادیههای کشوری به شمار میرود. این اتحادیه همواره همراه سازمان و مدیریت مجموعه بوده است و در اینجا لازم میدانم از مدیرعامل و اعضای هیئتمدیره آن قدردانی کنم.
بهعنوان نمونه، در مقطعی که امکان خرید میوه وجود نداشت، اتحادیه مرکزی استان با قیمت بسیار مناسب اقدام به خرید سیب شب عید کرد و در حال حاضر نیز خرید پرتقال را از منابع داخلی خود انجام داده است. مشابه سالهای گذشته، که اتحادیه در بسیاری از دورهها بهعنوان مباشر وارد عمل شده و خدمات ارزندهای به مردم ارائه داده، انشاءالله امسال نیز بتوانیم در تأمین میوه شب عید و سایر موضوعات مرتبط با روستابازار نقش مؤثری ایفا کنیم.
تسنیم: آیا تعان روستایی در حوزه دیگر تولیدات روستایی از جمله محصولات تولیدی در حوزه دام هم اقدامی داشته است؟
ملکی: همچنین میتوانیم در حوزه دام، بازار کالاهای اساسی، خواربار و خشکبار ورود پیدا کنیم. همانطور که میدانید، استان مرکزی برند تولید حبوبات، آبزیان، مرغ و تخممرغ است؛ ظرفیتی که شاید کمتر استانی بهصورت همزمان از آن برخوردار باشد. هدف ما این است که با توسعه روستابازارها، قیمتها کاهش پیدا کند؛ البته تحقق این هدف نیازمند همراهی سایر دستگاههای اجرایی نیز هست.
تسنیم: بعنوان مدیریت تعاون روستایی در استان مرکزی مهمترین مطالبه تان از استان برای ارائه خدمات بهتر چیست؟
ملکی: ما نیازمند تأمین زیرساختها و فضاهای عرضه در سطح استان هستیم؛ در این زمینه، همکاری شهرداریها، فرمانداریها و اوقاف بسیار ضروری است. خوشبختانه با پیگیریهای انجامشده در سطح استان و با حمایت جناب استاندار محترم، هماهنگیهای خوبی صورت گرفته است.
همچنین از همراهی سرپرست معاونت اقتصادی و نیز مدیرکل اقتصادی استانداری، قدردانی میکنم که همکاری مناسبی با این مجموعه داشتهاند. امیدواریم با همکاری شهرداریها، بهویژه در شهر اراک، و تصمیمات اتخاذشده در این حوزه، بتوانیم خدمات شایستهای به مردم ارائه دهیم.
تسنیم: این روزها موضوع تامین نهاده ها یکی از مهمترین دغدغه و نگرانی جامعه روستایی و تولیدات کشاورزی است می فرمایید در این بخش چه اقداماتی انجام داده اید؟
ملکی: در خصوص نهادههای کشاورزی و نقش تعاون روستایی نیز باید عرض کنم که در برخی مواقع ما بهعنوان مباشر خرید عمل میکنیم و در برخی موارد، خودِ فروشنده هستیم.
زمانی که خرید تضمینی انجام میشود، دولت قیمت مشخصی اعلام میکند و مأموریت ما این است که در مواردی که کشاورز امکان فروش محصول خود را ندارد، محصول را با قیمت تضمینی از او خریداری کنیم تا متضرر نشود. پس از آن، فرآیند فروش طبق روال معمول انجام میشود.

تسنیم: در حوزه خرید توافقی چه اقداماتی شده و برای انجام این موضوع به چه صورت ورود داشته اید؟
ملکی: در خرید توافقی نیز تشکلها وارد عمل میشوند. در بسیاری از موارد، این خریدها بهصورت اقتصادی از کشاورزان انجام شده و سپس عرضه محصول صورت میگیرد. در حوزه نهادههای دامی نیز، همانطور که مستحضرید، توزیع از طریق سامانههای ملی انجام میشود و امکان دخل و تصرف مستقیم وجود ندارد؛ با این حال، اتحادیهها بهمنظور حمایت از دامداران و کشاورزان وارد عمل میشوند، خرید انجام میدهند و طبق ضوابط و تعرفههای قانونی اقدام به توزیع میکنند.
انشاءالله در آینده، به دنبال ایفای نقش پررنگتر در حوزه توزیع نهادهها و همچنین در زمینههایی مانند تولید بذر و سایر بخشهای مرتبط با زنجیره تولید خواهیم بود.
تسنیم: به فعالیت تشکل های کشاورزی استان هم اشاراتی داشتید در خصوص عملکرد و کارکرد این تشکل ها در استان مرکزی توضیح می دهید؟
ملکی: اقدامات استان، بهواسطه خود تشکلهای بخش کشاورزیِ زیرمجموعه، در حال انجام است و استان مرکزی در این حوزه یکی از موفقترین استانهای کشور به شمار میرود.
تسنیم: وضعیت حمایت و خرید تولیدات و محصولات کشاورزی در استان مرکزی وضعیت به چه صورت است؟
ملکی: در بحث بازار تولیدات کشاورزی، همانطور که مستحضرید، بخش عمده تولیدات کشاورزی استان مرکزی را غلات تشکیل میدهد که خرید آنها در قالب خرید تضمینی و توافقی انجام میشود و ما در این فرآیند بهعنوان مباشر ایفای نقش میکنیم. در سال جاری، حدود 30 درصد از خرید گندم استان توسط این مجموعه انجام شده که معادل 47 هزار تن خرید گندم بوده است.
نکته بسیار مهم این است که در بسیاری از روستاها، امکان ورود سیلوداران بخش خصوصی برای خرید گندم وجود ندارد؛ اما ما به روستاها مراجعه میکنیم و حتی خریدهای خرد، در حد یک تن، 500 کیلو یا مقادیر کمتر را نیز انجام میدهیم. این موضوع شاید از نظر اقتصادی برای بخش خصوصی مقرونبهصرفه نباشد، اما تشکلهای بخش کشاورزی با هدف کمک به مردم و گرهگشایی از مشکلات تولیدکنندگان، با وجود سختیها و چالشهای فراوان، این مسئولیت را بر عهده گرفتهاند؛ اقدامی که حاصل بیش از نیم قرن تجربه و فعالیت مستمر است.
در حوزه تولیدات خاص نیز برنامههای متعددی در دستور کار داریم. یکی از برنامههای مهم ما، با توجه به پیگیریهای نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب، توسعه روستابازار برای عرضه مازاد تولیدات کشاورزی است. در همین راستا، سال گذشته در بحث خرید کشمش ورود پیدا کردیم و بخشی از محصول خریداری شد.
خوشبختانه در سال 1404، با افزایش قیمت کشمش، کشاورزان توانستند محصول خود را مستقیماً به فروش برسانند و عملاً نیازی به ورود ما در خرید وجود نداشت.
تسنیم: یکی از انتقاداتی که از سوی کارشناسان در این سال ها طرح شده موضوع بسته بندی، فراوری و.. بوده است در این باره و اقدامات صورت گرفته توضیحاتی ارائه کنید؟
ملکی: برنامههایی برای ورود به حوزه بستهبندی و سورتینگ کشمش در نظر گرفته شده است و انشاءالله در صورت تأمین تسهیلات و اعتبارات لازم، به این بخش ورود خواهیم کرد. همچنین برنامههایی برای تولید سبد، گونی و سایر اقلام مورد نیاز کشاورزان در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم هزینههای تولید را برای آنان کاهش دهیم.

تسنیم: بفرمایید تعاون روستایی در استان مرکزی در حوزه توزیع روستایی چه اقداماتی داشته است؟
ملکی: بدر حوزه توزیع روستایی، همانطور که پیشتر اشاره شد، ما به بحث سورتینگ و بستهبندی ورود کردهایم. همچنین برنامهریزی برای تبدیل محصولات کشاورزی به محصولات ثانویه و فرآوریشده، از جمله فرآوری کشمش و سایر محصولات، در دستور کار قرار دارد.
در بخش سردخانهها نیز برنامههای مناسبی، بهویژه در شهرستان ساوه، پیشبینی شده است. علاوه بر این، موضوع صادرات بهصورت جدی دنبال میشود و برای نخستین بار، صادرات محصولاتی مانند انار از طریق تشکلها در دستور کار قرار گرفته است.
یکی از موفقترین تشکلهای ما در شهرستان ساوه فعالیت میکند و انشاءالله این امکان وجود دارد که در حوزه صادرات کشمش، محصولات باغی منطقه خنداب و همچنین صادرات حبوبات شهرستان خمین و سایر نقاط استان، متناسب با ظرفیتها و پتانسیلهای موجود، ورود مؤثری داشته باشیم. موضوع صادرات، یکی از مهمترین برنامههای ما به شمار میرود.
تسنیم: همانطور که می دانید استان مرکزی یکی از استان های مهم کشور در بخش گل و گیاه و گلخانهها است بفرمایید در این حوزه چه اقدامات صورت گرفته است؟
ملکی: بدر حوزه گل و گیاه نیز تشکلهای بسیار توانمندی در اختیار داریم. تشکل گلخانهداران که در جلسه اخیر با حضور وزیر محترم نیز حضور داشتند، از ظرفیتهای شاخص استان هستند. در شهر اراک، گلخانه امانآباد فعال است که بخش قابلتوجهی از محصولات آن بهصورت مستقیم به کشورهای مختلف صادر میشود. در شهرستان محلات دو اتحادیه فعال داریم و در خمین نیز تشکلهای گلخانهدار فعالیت میکنند. این گلخانهها با بهرهوری حداکثری، کمترین مصرف آب و خاک و بیشترین میزان تولید، محصولات باکیفیتی را روانه بازار میکنند.
ما به دنبال توسعه و تقویت تشکلهای گلخانهداران هستیم، بهویژه در مناطقی که از نظر منابع آبی با محدودیت مواجهاند و در عین حال نرخ بیکاری بالاتری دارند. هدف ما استفاده از ظرفیت فارغالتحصیلان بخش کشاورزی در این حوزه و ایجاد اشتغال پایدار است. در حوزه صادرات نیز، این بخش از اولویتهای اصلی ما محسوب میشود.
تسنیم: وضعیت صادراتی استان مرکزی در حوزه تعاون روستایی چگونه است؟
ملکی: با توجه به قرار گرفتن استان مرکزی در کریدور صادراتی کشور و دسترسی مناسب به زیرساختها، از جمله نزدیکی به فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، این آمادگی وجود دارد که در بخش صادرات، بهویژه در حوزه محصولات کشاورزی، اقدامات مؤثری انجام شود و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکلات روستاییان و کشاورزان در تعامل با تعاونیها چیست، باید گفت که اساساً تعارض یا مشکل ساختاری وجود ندارد؛ چراکه خود روستاییان و کشاورزان، سهامداران و اعضای تشکلهای بخش کشاورزی هستند. تعاون روستایی نیز بهعنوان یکی از مردمیترین سازمانهای دولتی شناخته میشود و بخشی از سهام سازمان مرکزی متعلق به اتحادیهها و در نهایت متعلق به مردم است. از این رو، این مجموعه ذاتاً ماهیتی مردمی دارد.
تسنیم: از نظر شما مهمترین مشکلات و چالش ها در حوزه کاری شما چیست؟
ملکی: اگر بخواهیم پس از حدود 60 تا 70 سال فعالیت تشکلهای بخش کشاورزی در استان مرکزی، به چالشهای اصلی اشاره کنیم، یکی از مهمترین مسائل، موضوع مولدسازی اماکن، ساختمانها و تأسیسات است. ضروری است که این زیرساختها بهروزرسانی شوند تا بتوان در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی، گامهای مؤثرتری برداشت. مولدسازی در این بخش، یکی از اهداف مهم ما به شمار میرود.
در حوزه خریدهای توافقی نیز لازم است با قدرت و جدیت بیشتری عمل کنیم تا بتوانیم خرید مناسبی از کشاورزان انجام داده و محصولات را در قالب روستابازارها عرضه کنیم.
در همین راستا، سازمان مرکزی در حال طراحی و اجرای یک سامانه جامع است که بهصورت آنلاین مشخص میکند در کدام شهرستان و کدام روستابازار، چه محصولی موجود است، کجا کمبود وجود دارد و قیمتها در چه وضعیتی قرار دارند؛ تا بتوان تصمیمگیری دقیقتر و سریعتری در زمینه توزیع انجام داد.
گفتوگو از: مبین جلیلی
انتهای پیا/711/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه