جبارعلی ذاکری وعده داد بورس سبز سوخت حملونقل با هدف کاهش یارانه پنهان و به حداقل رساندن دخالت دستوری در قیمتگذاری، بهزودی راهاندازی میشود.
به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا به نقل از پاد، جبارعلی ذاکری در مراسم امضای قرارداد سرمایهگذاری بخش خصوصی در توسعه راه آهن، با بیان اینکه با موضوع نرخ سوخت و قیمتگذاری سوخت روبهرو هستیم، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در شرایط فعلی کاهش یارانه پنهان را در حوزه حملونقل شاهد باشیم، لازم است در سیاست قیمتگذاری سوخت اتفاقی رخ دهد؛ کاری که در حوزه انرژی افتاده و ما به دنبال ایجاد بورس سبز برای سوخت حملونقل با مکانیزم عرضه و تقاضا و حداقل مداخله دستوری هستیم که در حال آمادهسازی پیشنهاداتی برای دولت و مجلس هستیم.
وی افزود: برای تشویق شرکتها و صاحبان بار به استفاده از ظرفیت حملونقل ریلی، معافیت سوختی مبتنی بر عملکرد ریلی را در مشوقهای خود پیشنهاد میکنیم؛ بهنوعی اگر شرکتها از بورس سبز سوخت را بخرند و از طریق حملونقل ریلی بارهای خود را جابهجا کنند، نسبت به سال پایهای که طراحی کردهایم میتوانند معافیتهایی را دریافت کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین خاطرنشان کرد: پرداخت صرفهجویی سوخت و اعمال تخفیف کرایه نیز روش دیگری است که در حال حاضر تا حدی که برای راهآهن مقدور است جاری کردهایم، ولی با اصل موضوع که اصلاحات قیمت سوخت صورت نگیرد، ارزش و جایگاه حملونقل ریلی برای صاحبان بار مشروط نخواهد بود.
ذاکری با بیان اینکه امیدواریم با وضع برخی از عوارض بتوانیم شاهد حرکت بار به سمت ریل باشیم، اظهار کرد: رسیدن به ۲۵ درصد سهم بندری یکی از تکالیفی است که در برنامه داریم.
وی با بیان اینکه اقداماتی را بهصورت مشارکتی با بنادر پیش رو داریم، گفت: به نظر میرسد برای اینکه صاحبان بار که غالباً هم غیردولتی هستند به سمت ریل روی بیاورند، باید تعرفه خدمات بندری و لجستیکی در بنادر برای استفاده از ریل کاهش پیدا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: این شاید نقطه قوتی باشد که امیدواریم امسال با تصویب این بند در شورای عالی ترابری بتوانیم این موضوع را برای مقدمات شیفت به ریل برای سال آینده فراهم کنیم.
ذاکری با اشاره به بحث معافیت ۲۰ درصدی عوارض گمرکی در مراکز لجستیک ریلی، تصریح کرد: اولین بندر خشک کشور در آپلین فعال شده و از سال قبل گمرک ما هم مستقر شده است و در حال حاضر اقداماتی در حال صورت گرفتن است. برای اینکه این امر رونق بگیرد، باز باید جذابیت ایجاد کنیم؛ بهنوعی باید اقداماتی انجام دهیم که صاحبان کالا و بار از این ظرفیت استفاده کنند.
وی محور دوم را ارتقای عملیات و بهرهبرداری شبکه ریلی عنوان و خاطرنشان کرد: غالباً به مجموعه خود ما و سیاستگذاریهای داخل مجموعه و البته در بسیاری از موارد، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مربوط میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: استفاده از سیستمهای مدیریت تخصیص ظرفیت و کنترل هوشمند و واگذاری بخشی از مدیریت ترافیک به بخش خصوصی است که خوشبختانه به استحضار خانم صادق رساندهایم. آییننامه قطارهای کامل تدوین و دستورالعمل اجرا نیز مدون شده است و امیدوارم در یک ماه آتی عملیات اجرایی بهصورت پایلوت و نمونه توسط دو شرکت در محورهای مشخص برای قطارهای کامل که بخش خصوصی واگنها را دارد و لوکوموتیو هم دارد، انجام شود و خودشان مدیریت کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه