چرا درهم‌تنیدگی فلسفه و مهندسی، کلید نوآوری در دانشگاه‌هاست؟

دکتر خسروپناه در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر، بر ضرورت تلفیق عمیق فلسفه و مهندسی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و شخصیت چندوجهی خواجه نصیرالدین طوسی را به‌عنوان الگوی این رویکرد معرفی نمود.

چرا درهم‌تنیدگی فلسفه و مهندسی، کلید نوآوری در دانشگاه‌هاست؟
سامان تهرانی
سامان تهرانی
نویسنده

به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، دکتر عبدالحسین خسروپناه در آیین تقدیر از پژوهشگران برتر نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی_ فناوری که امروز در دانشکده مهندسی این دانشگاه برگزار شد، با استناد به نام این دانشگاه، به توصیفی جامع از شخصیت خواجه نصیرالدین طوسی پرداخت و گفت: او نه تنها یک دانشمند، بلکه مصداق یک «حکیم متعلق» است که علوم مختلف را در بالاترین سطوح به کمال رسانده است.

وی با اشاره به گزارشات ارائه شده مبنی بر راه‌اندازی مراکز نوآوری در دانشگاه خواجه نصیر، اظهار کرد: فردوسی، رودکی و سنایی هم حکیم بودند؛ اما راز واژه حکیم درباره خواجه نصیرالدین طوسی چیست. در واقع ایشان فیلسوف، متکلم، عارف، فقیه، منجم، ریاضیدان و طبیب بود؛ ترکیب عجیبی از علوم بشری که در او به نهایت رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به یکی از شاگردان خواجه نصیر، قطب‌الدین شیرازی اشاره کرد و گفت: او نمونه‌ای عینی از قدرت علمی طوسی را در حوزه پزشکی مطرح ساخت. در واقع قطب‌الدین شیرازی، که خانواده‌اش قرن‌ها در شیراز بیمارستان چشم‌پزشکی تخصصی اداره می‌کردند، در شرح قانون بوعلی سینا (تحفه سعدیه) اعتراف می‌کند که ابهامات برخی مطالب طب را تنها پس از آشنایی با استادش، خواجه نصیرالدین طوسی، برطرف کرده است. این موضوع نشان‌دهنده عمق نفوذ علمی خواجه در علوم پایه و پزشکی زمان خود بود.

خسروپناه به اسارت خواجه نصیرالدین توسط مغولان اشاره کرد و افزود: هلاکو به دلیل آشنا نبودن با عمق علم ریاضیات خواجه نصیر، تنها به جنبه نجوم او برای تعیین زمان جنگ‌ها توجه داشت و به همین دلیل او را نکشت. خواجه نصیر با درک این شرایط، از امکانات هلاکو برای ساخت رصدخانه مراغه و حفظ کتابخانه‌ای با چند هزار جلد کتاب استفاده کرد.

خسروپناه به جایگاه خواجه نصیر در فلسفه اشاره کرد و گفت: او مقلد ابن سینا یا شیخ اشراق نبوده، بلکه در فلسفه خود صاحب مکتبی مستقل به‌ویژه در کتاب «شرح اشارات» است.

وی همچنین به کتاب‌های وی در عرفان (آغاز و انجام، اوصاف الاشراف) و «اخلاق ناصری» در حوزه حکمرانی و حکومت‌داری اشاره و تاکید کرد: این میراث علمی الگویی برای دانشگاه‌های امروز است و باید از ظرفیت‌های علوم پایه و ریاضیات برای ساختن آینده‌ای دانش‌بنیان استفاده کنند.

خسروپناه بر نقش محوری خیال در فرایند آفرینش تأکید کرد و گفت: کسی که می‌خواهد خلقت داشته باشد، حتماً باید از ابزار خیال یا به تعبیر دقیق‌تر، «خیال» استفاده کند. البته خیال در علوم مهندسی، هنر و معماری نقشی کارساز دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دلیل حکیم بودن خواجه نصیرالدین طوسی را نیز در همین جامعیت (نمایان ساختن عقل نظری، عملی، معاش و معاد در زندگی و آثارش) دانست و ادامه داد: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با مبنای حکمت، علوم پایه و مهندسی را دنبال می‌کند و این ماموریت باید ادامه یابد.

وی بیان کرد: دانشگاه زمانی موفق است که دانشکده‌های آن در هم تنیده باشند. به طوریکه ریاضیات با عمران، فیزیک با هوافضا و غیره با هم آمیخته شوند. اگر هر کدام جزیره‌ای جدا باشند، دانشگاه نیست.

خسروپناه با تأکید بر اینکه عقل نظری ریاضی، فیزیک و شیمی پس از کاربردی شدن در مهندسی، نیازمند یک پشتوانه هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی است، تصریح کرد: خواجه نصیرالدین طوسی یک دانشکده فلسفه علم یا هستی‌شناسی می‌خواهد. مگر می‌شود کسی اهل فیزیک باشد و تفکر فلسفی نداشته باشد. این تفکرات فلسفی باید در تمام دانشکده‌ها ظهور و بروز داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

📢 مهم‌ترین اخبار


شناسه خبر: 203404
۲۵ آذر ۱۴۰۴ | ساعت: ۱:۳۳ | بازدید: 0
اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

قیمت زنده طلا، سکه، دلار و ارز
(عکس) کادوی ولنتاین بند انگشتیِ لیلا اوتادی از طرف عشقش/ آخِییی چه ذوقی هم کرده