قم با تجهیز ۵ دستگاه ون «وانا» به بالابر ویلچر، امکان جابهجایی همزمان ۳ ویلچر را فراهم کرده و سامانهای ۲۴ ساعته برای درخواست این خدمات راهاندازی کرده است.
قاسم طالبی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، از تجهیز 5 دستگاه خودروی ون “وانا” به منظور نصب بالابر ویلچر برای خدمترسانی به معلولان خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای خردادماه امسال نسبت به تجهیز این خودروها اقدام کردیم و شماره تلفن 36661001 برای درخواست و هماهنگی در اختیار جامعه معلولان قرار گرفته است.
وی در تشریح نحوه عملکرد این سامانه توضیح داد: این خودروها به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند به صورت همزمان 3 ویلچر را جابهجا کنند. بدین ترتیب که خودرو پس از توقف، سطح شیبداری را به سمت زمین باز میکند، فرد معلول سوار ویلچر میشود، سپس وارد خودرو شده و توسط کمربندهای ایمنی در جای خود مهار میگردد و تا مقصد همراهی میشود. 3 صندلی همراه معلول عزیز نیز در این خودرو تعبیه شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم با اشاره به آغاز سال تحصیلی افزود: از ابتدای مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس، این ناوگان در حال ارائه خدمت به تعدادی از دانشآموزان دارای معلولیت جسمی-حرکتی شدید است که با ویلچر به سمت مدارس تردد میکنند. بنابراین هم در شبانهروز به معلولین خدمات ارائه میدهند و در حال حاضر نیز به حدود 50 نفر از دانشآموزان معلول، به ویژه در مدارس استثنایی جسمی-حرکتی مرکزی، خدمات ارائه میدهیم.
طالبی با بیان اینکه هماهنگیهای لازم با بنیاد جانبازان و اداره کل بهزیستی انجام شده است، در عین حال از استقبال کمتر از حد انتظار از این خدمات خبر داد و عنوان کرد: در واقع با توجه به جامعه آماری معلولان، استفاده از این خودروها آنگونه که انتظار داشتیم، صورت نگرفته است.
وی به هزینههای این خدمات اشاره کرد و گفت: جابهجایی هر مسافر معلول برای ما نزدیک به 300 هزار تومان هزینه دارد، اما ما کمتر از 10 درصد این مبلغ را از عزیزان معلول دریافت میکنیم. برای مثال، حتی اگر مسافری از دورترین نقاط مانند پردیسان قصد هفت بار تردد داشته باشد، تنها 25 هزار تومان از او دریافت میشود. علت تعیین این مبلغ اندک نیز این است که فضای استفاده کاملاً رایگان، منجر به بهرهبرداری شخصی روزانه و عدم خدمترسانی به عموم جامعه معلولان نشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در ادامه خاطرنشان کرد: اگر استقبال جامعه معلولان از این خدمات افزایش یابد، قطعاً میتوانیم این ناوگان را گسترش داده و تعداد خودروهای مجهز را افزایش دهیم. تلفنهای ما به صورت شبانهروزی و حداقل از صبح تا پاسی از شب، پاسخگوی درخواستهای هموطنان معلول است.
طالبی افزود: در صورت تماس، اگر خودرو در همان روز قابل دسترسی باشد، بلافاصله در اختیار متقاضی قرار میگیرد و اگر نباشد، برای روز بعد (به ویژه برای تردد به ادارات، مراکز درمانی و پزشکی) هماهنگیهای لازم انجام میشود تا خدمات مورد نیاز ارائه گردد.
وی تأکید کرد: نکته مهم درباره هزینه ناچیز 25 هزار تومانی این است که این مبلغ با مشورت اداره کل بهزیستی و دقیقاً برای جلوگیری از استفاده شخصی مکرر از سرویسی تعیین شده که هزینه راهاندازی و سالانه آن بسیار بالاست. هدف اصلی ما خدمترسانی به جامعه معلولان است، نه درآمدزایی. هزینه واقعی جابجایی هر مسافر برای سازمان، مبلغی بالغ بر 300 هزار تومان است، اما ما تنها بخش کوچکی از آن را دریافت میکنیم تا این خدمت به شکل پایدار و همگانی باقی بماند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم اضافه کرد: در حال حاضر، تمرکز اصلی خدمات بر جامعه معلولان تحت پوشش بهزیستی و جانبازان عزیز است. قم از محدود کلانشهرهای کشور است که آن را با وجود هزینههای بسیار سنگین، بالغ بر 17 میلیارد تومان برای راهاندازی و خدمات سالانه اجرایی کرده است. ما این اقدام را تکلیف و تعهدی در قبال جامعه معلولان میدانستیم و برای انجام آن پیشقدم شدیم.
طالبی ابراز امیدواری کرد که با استقبال بیشتر عزیزان، اگر روزی با کمبود خودرو مواجه شویم، بتوانیم با گسترش ناوگان، خدمات را توسعه دهیم.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
بدون دیدگاه