دولت و شهرداریها با تصویب اساسنامه تازه، مشارکتی ۵۱ درصدی را در اجرای خطوط قطارهای حومهای تهران آغاز کردند تا تحولی چشمگیر در حملونقل شهری رقم بزنند.
به گزارش نمابان و به نقل از ایسنا، نشست کارگروه تخصصی بررسی نحوه اجرای خطوط قطارهای حومهای استان تهران با حضور معاون عمرانی وزیر کشور و با هدف هماندیشی درباره الزامات اجرایی، تأمین مالی، ناوگان مورد نیاز و اتصال خطوط حومهای به شبکه متروی تهران برگزار شد.
در این نشست، مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور بر ضرورت بررسی و هماندیشی درباره نحوه اجرای خطوط قطارهای حومهای استان تهران از طریق شرکت حملونقل ریلی حومهای تأکید کرد و این نشست را مقدمهای برای برگزاری نشست آتی با حضور رئیسجمهور، به منظور بررسی ناوگان مورد نیاز، چالشها و الزامات بهرهبرداری از این خطوط اعلام کرد.
وی با اشاره به ماهیت پروژههای ریلی حومهای، اظهار کرد: بخشی از این طرحها نیمهتمام و باقیمانده از گذشته است که در حال اجراست و بخشی دیگر به پروژههای آینده مربوط میشود. این پروژههای برونشهری در صورت تکمیل، برای اتصال به متروی تهران نیازمند فراهم شدن الزامات و اختیارات مشخصی است که باید به صورت نهادی و قانونی تأمین شود.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه موضوع قطارهای حومهای پیشتر در قالب شرکت مادر تخصصی حملونقل ریلی کشور وابسته به وزارت کشور پیگیری میشد که چند سال قبل منحل شد، افزود: در حال حاضر اساسنامه جدیدی در دولت در دست تدوین است که در آن، مباحث مربوط به قطارهای حومهای و شهرهای اقماری استان تهران دیده شده و لازم است با دقت و نگاه راهبردی به آن پرداخته شود؛ بر اساس این اساسنامه، سهم مشارکت ۵۱ درصدی شهرداریها و ۴۹ درصدی دولت پیشبینی شده که پس از تصویب، اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر کشور با اشاره به رویکرد دولت نسبت به این پروژهها تصریح کرد: پروژههای ریلی حومهای، چه در دست اجرا و چه در برنامههای آینده، به دلیل برخی مشکلات حداقلی متوقف شدهاند و مقرر است با مشارکت مشترک دولت و شهرداریها مجدداً به جریان بیفتند. بخش قابل توجهی از چالشها به تأمین مالی و تعیین اختیارات باز میشود که باید حل و فصل شود تا در نهایت، خطوط ریلی حومهای به متروی تهران متصل شوند.
نصرتی با تأکید بر حساسیت مقطع زمانی کنونی، گفت: در پایان دوره ششم شوراهای اسلامی شهرها قرار داریم و ممکن است طی شش ماه آینده تغییراتی در مدیریت شهری رخ دهد، اما لازم است شهرداران و مدیران شهری با نگاهی کلان به این پروژهها توجه داشته باشند؛ چرا که پایهها و زیرساختهای این طرحها در گذشته مورد غفلت قرار گرفته و نیازمند توجه ویژه است.
وی افزود: متأسفانه میان شهر مادر و شهرهای اقماری توازن لازم برقرار نشده و استان البرز و شهرهای اقماری نظیر اسلامشهر، عمدتاً نقش خوابگاهی ایفا میکنند.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه وزارتخانههای مختلف در مقاطعی وظایف خود را به درستی انجام ندادهاند، اما در استانهای تهران و البرز نیز در حوزه برنامهریزی، مدیریت شهری و طرحهای جامع شهری، به این موضوعات به صورت کافی پرداخته نشده است. امروز در حال اندیشیدن به آینده و پروژههایی هستیم که سالها به طول انجامیده و اجرایی نشدهاند.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به فرصتهای پیشروی توسعه ریلی حومهای خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیکی شهرهای اقماری به تهران یک تهدید است؛ اما با انجام پروژههای نیمه تمام و اتصال خطوط حومهای به شبکه متروی تهران این نزدیکی تبدیل به فرصت خواهد شد.
در ادامه این نشست، شهرداران شهرهای حومهای و اقماری به بیان دیدگاهها، پیشنهادها، مشکلات و چالشهای موجود در مسیر اجرای خطوط قطارهای حومهای پرداختند.
این نشست در سالن جلسات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برگزار شد و شهرداران شهرداریهای تهران، کرج، اسلامشهر، شهرقدس، پرند، ورامین، رباطکریم، قرچک، نسیمشهر، پیشوا، گرمسار، گرمدره، پاکدشت، پردیس، گلستان، نصیرشهر، فردیس، اندیشه، شهریار، ملارد و باغستان برای هماندیشی دعوت شده بودند.
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، در این نشست هماندیشی، کورش امیدیپور معاون امور شهرداریها، امیر پالگانه مشاور رئیس و سرپرست ادارهکل حوزه ریاست و روابط عمومی، سیدفرهاد خدابخشی مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری، مصطفی آقاعلیخانی مدیرکل دفتر برنامهریزی و مدیریت توسعه شهری، محمدرضا بیضاوی مدیرکل دفتر منابع انسانی، پشتیبانی و امور فنی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و مسعود کاظمی مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حملونقل مسافر شهری کشور حضور داشتند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه