منصور بیجار با تاکید بر نقش کلیدی دانشگاهها در مدیریت تحولات فرهنگی استان، خواستار گسترش گفتوگوی تقریبی به فراتر از نشستهای دانشگاهی شد.
منصور بیجار دوشنبه ۲۴ آذر در دیدار با محمدهادی فلاحزاده رییس دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی کشور با تاکید بر اهمیت شناخت دقیق مسائل بومی سیستان و بلوچستان، با اشاره به نقش راهبردی دانشگاهها در مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی استان گفت: مراکز آموزش عالی بهویژه دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، پیشران همبستگی اجتماعی و گفت و گوی تقریبی در این خطه هستند.
وی افزود: دانشگاهها باید با انجام پژوهشهای کاربردی، مطالعات میدانی و ارتباط مستمر با اقشار مختلف مردم به درک عمیقی از چالشها و ظرفیتهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی استان دست یابند و این شناخت را در خدمت تصمیمسازی و سیاستگذاری قرار دهند.
بیجار، دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی را دارای مسوولیتی ویژه در این مسیر دانست و اظهار کرد: این دانشگاه بهدلیل مأموریت ذاتی خود، میتواند نقش محوری در ساماندهی گفتوگوی علمی میان مذاهب ایفا کرده و با تکیه بر عقلانیت، استدلال و احترام متقابل، بستر همگرایی و کاهش سوءتفاهمها را در سطح استان تقویت کند.
استاندار سیستان و بلوچستان، نقش دانشجویان را در آینده اجتماعی استان بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دانشگاهها با تربیت نسل جوانی آگاه، گفتوگومحور و مسوولیتپذیر میتوانند نیروی انسانی موثری برای حفظ انسجام اجتماعی و پیشگیری از گسستهای فرهنگی و مذهبی در استان پرورش دهند.
بیجار بر ضرورت تقویت ارتباط میان دانشگاهها و دستگاههای اجرایی سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: تعامل منسجم میان مدیریت اجرایی و جامعه دانشگاهی میتواند به تصمیمگیریهایی منجر شود که مبتنی بر دادههای علمی، شناخت اجتماعی و واقعیتهای میدانی استان باشد.
وی با اشاره به نگاه حمایتی دولت در این زمینه اظهار کرد: دولت آمادگی دارد از ظرفیت علمی، پژوهشی و تخصصی استادان و پژوهشگران حوزه مذاهب و ادیان در فرآیندهای تصمیمسازی، برنامهریزی و سیاستگذاری اجتماعی و فرهنگی بهرهگیری مؤثر داشته باشد.
وی ادامه داد: حضور فعال دانشگاهیان در فرآیندهای اجرایی علاوه بر ارتقای کیفیت سیاستها، موجب افزایش اعتماد عمومی، تقویت سرمایه اجتماعی و همافزایی میان نهادهای علمی و مدیریتی خواهد شد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه پایدار بدون انسجام اجتماعی امکانپذیر نیست، تصریح کرد: گفتوگوی تقریبی و تقویت همزیستی مسالمتآمیز یکی از پیشنیازهای اصلی توسعه در استان به شمار میرود و دانشگاهها میتوانند موتور محرک این فرآیند باشند.
بیجار تاکید کرد: دانشگاه ها باید با رویکردی مسالهمحور، اجتماعی و مبتنی بر واقعیتهای میدانی به مرجع فکری گفتوگوی تقریبی تبدیل شوند و در مسیر تقویت انسجام و افزایش سرمایه اجتماعی و تحقق توسعه پایدار نقشآفرینی مؤثر داشته باشند.
وی گفت: امیدواریم با گسترش همکاری میان دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، سایر مراکز آموزش عالی و مجموعه مدیریت استان، سیستان و بلوچستان به الگویی موفق از توسعه مبتنی بر گفتوگو، تفاهم، همگرایی و انسجام اجتماعی در سطح ملی تبدیل شود.
بیجار با اشاره به شرایط سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این استان بهدلیل تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی، همواره بستری مهم برای شکلگیری تعامل، همزیستی و گفتوگو است و امروز این ویژگی میتواند به یک مزیت راهبردی در فرآیند توسعه اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در سال های اخیر شاهد تحولات مثبت و ملموسی در حوزه اجتماعی و فرهنگی بوده است، افزود: این تحولات که حاصل نگاه تعاملی، مشارکتمحور و اعتمادسازی میان مردم و نهادهای حاکمیتی است توانسته تصویر استان را در سطح ملی اصلاح کرده و زمینه حضور فعالتر نخبگان، دانشگاهیان و کنشگران اجتماعی را فراهم کند.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ضرورت تثبیت و تعمیق این دستاوردها تصریح کرد: تداوم این مسیر بدون نقشآفرینی جدی نهاد علم ممکن نیست و دانشگاهها باید از چارچوبهای محدود آموزشی فراتر رفته و بهعنوان بازوی فکری جامعه، در تحلیل مسائل، تولید گفتمان و ارائه راهکارهای عملی مشارکت فعال داشته باشند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
بدون دیدگاه